Rebel:one ny sadelmodell

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Emilio
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 171
  • Visningar Visningar 24 149
Sv: Rebel:one ny sadelmodell

Ny information idag .

"
Bolagets utveckling under tredje kvartalet

Produkten
Det har framkommit att sadelns underpad inte har den funktionalitet och uppfyller de kvalitetskrav som Linear ställer. Orsaken är att bossarna (= stoppningen) i underpaddarna har vid sammansättningen blivit modifierade på ett för Linear oacceptabelt sätt. Bossarna är insydda så problemet syns inte utanpå. Konsekvensen av detta är att leveranserna mot slutkund har stoppats. Leveranserna till provryttare fortsätter. Det senare för att Linear även fortsättningsvis skall få ovärderlig information om sadelns beskaffenhet. Informationen som kommit bolaget till del hittills är översvallande positiv.

Exempel på kommentarer är "alla hästar rörde sig oerhört fritt och stort i rygg och bogarna", eller " alla ryttare satt i en helt perfekt lodrätt sits och blev helt stilla i rygg och nacken samtidigt som hela rörligheten togs ut i deras höfter". Alltså positivt för både häst och ryttare.

En del konstruktiv kritik har framkommit, bland annat på bossarna enligt ovan samt att det finns önskemål om smalare bommar. Detta har bolaget tagit till sig och nästa beställning av bommar kommer att vara lite smalare. Detta stämmer dessutom väl överens med bolagets egna studier kring hästarnas beskaffenhet ute i Europa. Skandinaviska hästar har normalt sett mer uppbyggd muskulatur över ryggen.

Försäljning
Styrelsen tog i augusti beslut om att koncentrera all verksamhet till Västervik. En effekt av detta är att avveckla kontoret i Uppsala. Detta förde med sig att försäljningschefen i Uppsala valde att avsluta sin anställning och rekrytering av efterträdare pågår. Detta faktum samt produktionsstörningarna har lett till att försäljningen och försäljningsarbetet under tredje kvartalet inte följt upplagda planer och att försäljningen nu har delvis gått i stå.
Semestertiden är inga bra säljmånader och försäljningen under tredje kvartalet uppgick till 12 sadlar.
Under oktober månad fick Linear beställningar på ett 30-tal sadlar. Bolaget räknar med att efter en del modifieringar av sadeln kunna starta leveranserna igen.

Arbetet med att kontraktera återförsäljare har delvis styrts om till Kontinentaleuropa och de Brittiska öarna. Här finns ett stort intresse för sadeln och ryttare förefaller betydligt mer lyhörda och mottagliga för förnyelse än skandinaver. Arbetet med kontraktering av återförsäljare i Skandinavien fortgår dock.

Totalt har Linear ett 20-tal återförsäljare kontrakterade.

Likviditeten
Linear har en ansträngd likviditetssituation. Bolaget och styrelsen har arbetat intensivt med anskaffning av kapital. Situationen är ansträngd men har inte försämrats under tiden arbetet pågått. Styrelsen har delvis med anledning av detta beslutat att utnyttja sitt bemyndigande från årsstämma och extra stämma för att genomföra en riktad nyemission. Linear kommer dessutom att kalla till en extra bolagsstämma för att bl a förändra bolagsordningen och genomföra den tidigare annonserade företrädesemissionen. "

Hela rapporten kan läsas här
http://www.dagensfinans.se/press1.php?id=113959

Är tacksam för synpunkter från er som kan det här med hästar.

Skulle Engelska hästar vara smalare och klenare ?
Är det inte en utvecklad muskulatur som krävs för att ha en Rebel one ?

M.v.h

KL
Hur har det gått med denna sadel egentligen? Jag tröttnade på att vänta och köpte mig en Espaniola istället - vilket jag är himla nöjd med. Men - är det någon som vet hur det gått för sadeln i fråga?

Och ännu sämre nu, detta var inför extra bolagsstämma 21 aug, de ska ha en till 25 sept.

8. Försäljning av verksamhet. Styrelsen har tecknat ett avtal kring utförsäljning av sadelverksamheten i juni 2008. Avtalet är villkorat av ett godkännande på en bolagsstämma. Genom försäljningen överförs samtliga immateriella tillgångar, varulager och inventarier. Tillgångar säljs till ett marknadsmässigt pris vilket överstiger bokfört värde samt får en positiv inverkan på Linear ABs egna kapital. Beslutet är giltigt endast om det har biträtts av aktieägare med minst nio tiondelar av såväl de avgivna rösterna som de vid stämman företrädda aktierna

Och nu inför den 25 sept så på kallelsen finns:

10. Försäljning av verksamhet. Styrelsen har tecknat ett avtal kring utförsäljning av sadelverksamheten i juni 2008. Avtalet är villkorat av ett godkännande på en bolagsstämma. Genom försäljningen överförs samtliga immateriella tillgångar, varulager och inventarier. Tillgångar säljs till ett marknadsmässigt pris vilket överstiger bokfört värde samt får en positiv inverkan på Linear ABs egna kapital.

Och delårsrapport, januari - juni 2008, siffror inom parantes är 2007 års siffror.

Delårsrapport januari – juni 2008
• Nettoomsättningen för perioden uppgick till 0,0 (30,2) tkr
• Rörelseresultatet uppgick till - 781,7 (- 2 665,5) tkr
• Resultatet efter finansiella poster uppgick till - 1 147,3 (- 2 914,3) tkr.
• Periodens resultat uppgick till - 1 147,3 (- 2 054,3) tkr.
• Resultat per aktie uppgick till - 0,3 (- 1,2) kr

Och (lite klippt i), mina fetstilsmarkeringar

Linear AB (publ) utvecklade ridsportprodukter. Målsättningen var att tillhandahålla produkter som är optimala för användning i dagens ridmiljö och med utnyttjande av moderna material samt senaste kunskapen inom såväl human som hästområdet.
Linear håller på att avveckla ridsportverksamheten. Ett avtal är ingånget om att sälja ut verksamheten. Målsättningen är att tillföra ett vinstgenererande bolag under hösten 2008. Linear noteras sedan oktober månad 2006 på Aktietorget.

Frågor besvaras av
Styrelsens ordförande; Jan Nilstadius, Linear AB, 070-300 50 20

Bolagets verksamhet

Linear AB (publ) har tidigare utvecklat en ny typ av ergonomisk ridsadel, Rebel:one.
Den 23 juni 2008 tecknades ett överlåtelseavtal kring utförsäljning av den sadelverksamhet som idag bedrivs i bolaget.

Förhandlingar pågår med ett antal intressenter kring förvärv av någon verksamhet och styrelsen räknar med att ett förvärv kommer att kunna göras under 2008.

Bolaget är grundat 2004 och bedrev sin verksamhet i Västervik.

Bolagets utveckling under första halvåret

Bolaget genomförde under första kvartalet 2008 en företrädesemission som inbringade cirka 1 846 tkr före emissionskostnader. Syftet var att emissionen skulle inbringa tillräckligt med medel för fortsatt drift och utveckling av sadelverksamheten. Nytillskottet av likvida medel var magert, cirka 403 tkr, och gav ledningen lite andrum men inte möjlighet att lansera sadeln.

I samband med publiceringen av boksluts-kommunikén beslutade Aktietorget att bolagets aktie skulle noteras på "OBS-listan". Detta genomfördes 21 februari.

Bolaget och styrelsen kontaktades löpande av intressenter som var intresserade av marknadsplatsen genom ett så kallat "omvänt förvärv". På förekommen anledning inleddes diskussioner kring detta i styrelsen. Det framkom allt tydligare att möjligheterna för fortsatt utveckling av sadeln hade försvårats markant och en förutsättning för att ett omvänt förvärv var att sadelverksamheten antingen lades ner eller såldes ut.

[-----]

Med anledning av detta tecknades den 23 juni ett överlåtelseavtal kring utförförsäljning av verksamheten. Köpare är ett bolag som Linears VD Per-Martin Andrén är huvudägare i. Ett slutligt avgörande kring utförsäljningen har med anledning av detta hänskjutits till en extra stämma som kommer att avhållas 25 september.

---

Genom försäljningen överläts samtliga immateriella och materiella tillgångar samt varulager. Tillgångarna såldes till ett marknadsmässigt pris och detta pris översteg bokfört värde om cirka 363 tkr. Transaktionen har genom detta haft en positiv inverkan på bolagets egna kapital.

----

Rörelseresultat
Rörelseresultatet uppgick till - 781,7 (- 2 665,5) tkr och rörelsemarginalen var negativ. Det skall noteras att en justering av 2007 års resultat har gjorts om 142 tkr. Orsaken är felperiodiseringar som uppmärksammades i samband med revisionen. Justeringar har gjort på siffror från 2007

Resultat efter finansiella poster
Resultatet efter finansiella poster uppgick till - 1 147,3 (- 2 914,3) tkr. Finansnettot för perioden uppgick till - 365,4 (- 248,8) tkr.

Skatt
Styrelsen gör bedömningen att de skatte-mässiga underskottsavdragen kommer att kunna utnyttjas i framtiden och en Latent skattefordran finns aktiverad sedan tidigare. Någon ytterligare uppbokning för halvårsskiftet 2008 är dock inte gjord.

Investeringar

Under perioden har investeringar i materiella anläggningstillgångar uppgått till 0,0 (95,5) tkr. Investeringar i immateriella anläggnings-tillgångar uppgick till 0,0 (486,0) tkr.

Finansiell ställning

Bolaget har vid periodens slut 1,5 (50,2) tkr i likvida medel. Soliditeten var vid halvårsskiftet negativ vilket även var fallet vid senaste årsskiftet.

---

Väsentliga risker och osäkerhets-faktorer

Bolagets affärsrisker och riskhantering samt hantering av finansiella risker beskrivs i årsredovisningen för 2007. Inga händelser av betydelse har inträffat under perioden som väsentligen påverkar eller förändrar dessa beskrivningar av bolagets risker och hanteringen av dessa.

Händelser efter periodens slut

--

I mitten av augusti beslutade styrelsen att med hänvisning till sitt bemyndigande från årsstämman en riktad nyemission av högst 800 000 B aktier. Emissionen är i dagsläget inte slutförd. Syftet med emissionen är att få in likviditet för att kunna betala resterade del av utestående leverantörsskulder.

--

Framtidsutsikter

Styrelsen har beslutat att bolaget skall drivas vidare, men med minimal aktivitetsgrad.
För att säkerställa det egna kapital har styrelsen erhållit en garanti, för täckning av det egna kapitalet, från de båda huvudägarna. Syftet är att garantera att det egna kapitalet är intakt i en kontrollbalanssituation. Garantin är dock maximerad till deras utestående fordringar på Linear AB.

---
Kommande rapportdatum

- Kvartalsredogörelse juli - september 2008 kommer avges 17 november 2008

- Bokslutskommuniké för verksamhetsåret 2008 kommer att avges i februari 2009

Styrelsen och verkställande direktören försäkrar att halvårsrapporten ger en rättvisande översikt av bolagets verksamhet, ställning och resultat samt beskriver väsentliga risker och osäkerhetsfaktorer som bolaget står inför.
Västervik den 28 augusti 2008

Jan Nilstadius
(Ordf)

Åke Zetterberg

Roger Schill

Denna rapport har inte granskats av bolagets revisor.

Jag tycker det är en ganska invecklad text att läsa. :o I korta drag; Vad innebär detta? Avvecklas företaget eller hur är det tänkt att drivas vidare?

Känns bra att jag inte nappade på deras erbjudande om aktier för länge sedan. :)

Nja PM Andrén köpte ut sadelprojektet ur Linear.

Linear köper in ny verksamhet/går ihop...

Ser ut att bli med ett företag som tillverkar mätare som mäter digitala signaler från Teveantenner.

Digitalövergång världen över ...

Jag tycker det är en ganska invecklad text att läsa. :o I korta drag; Vad innebär detta? Avvecklas företaget eller hur är det tänkt att drivas vidare?

Känns bra att jag inte nappade på deras erbjudande om aktier för länge sedan. :)

I korthet.

Företaget går/gick dååligt, de försökte få in mera pengar genom nyemission men misslyckades. De hamnade på OBS-listan hos aktietorget (inte bra), kunde inte betala sina fakturor osv.

Dvs, visionerna sprack, ekonomin går inte ihop, och man kan inte driva företag med nollomsättning och förluster hur länge som helst. Så de fattade beslut om att sälja ut ridsportsdelen (och ska försöka köpa in ett vinstdrivande bolag, hrm..) för att få ordning på ekonomin.

De tror fortfarande på id'en,d ärav försäljning och inte avveckling.

Jag blir inte riktigt klok på om försäljningen är godkänt och klar eller bara ett förslag fortfarande. Men endera så är det färdig, eller så är förslaget att ett bolag där Linears VD (Per-Martin Andren) är huvudägare i köper upp sadeldelen, bara aktieägarna gdk detta.

Jag vet inte heller om det slutgiltigt är sålt.

Eftersom förslaget ligger så kan man utgå från att Kopparbergs Invest som är största ägare inte längre tror på sadlarna.

Framtiden får utvisa när sadeln återlanseras.
Kan gå rätt snabbt om någon utländsk sadelfirma går in i PMs bolag.

Så här ser senaste pressreleasen ut.

"Ett överlåtelseavtal kring utförsäljningen av den sadelverksamhet som bedrevs i bolaget tecknades i juni 2008. Efter detta intensifierades arbetet med att finna nya intressenter och verksamheter. Det är därför med stor tillfredställelse Linear ABs styrelse kan informera om att en avsiktsförklaring kring förvärv av en ny och lönsam verksamhet har undertecknats. Avsiktsförklaringen är tecknad med Maxpeak Limited och dess grundare.

Maxpeak Ltd, ett engelsktregistrerat bolag, bildades i maj 2006 av Patrik Lagerstedt. Patrik är svensk elektronikingenjör, bosatt i England sedan 1982 och har över 12 års erfarenhet av digitala TV-signaler och hur dessa analyseras (mäts) på bästa sätt för att säkerställa bästa möjliga mottagning via antenner eller paraboler.

Maxpeaks affärsidé är att tillhandahålla digitala signalmätare av hög kvalitet och hög teknisk nivå till ett marknadsmässigt konkurrenskraftigt pris för att möta kommande internationellt kraftigt ökande installationsvolymer av antenner och paraboler för digital TV-sändning. Denna ökning är orsakad av en övergång från analoga till digitala TV-sändare i i-världen samt den oerhört snabbt växande efterfrågan i utvecklingsländer som Indien, Brasilien, Kina etc.

Den totala omsättningen för det senaste räkenskapsåret, april 2007 - mars 2008, uppgick till cirka 10 mkr och över 10 000 signalmätare var sålda inom främst EU, USA och Indien. Maxpeak Ltd har sedan april 2008 ett dotterbolag i Indien, Maxpeak India Private Ltd. Den totala omsättningen för innevarande verksamhetsår förväntas öka kraftigt.

Efter denna avsiktsförklaring kommer sedvanliga genomgångar göras, bl a innebärande ömsesidig granskning av bolagen. Linear räknar med att detta arbete skall vara avklarat under september och kalla till ytterligare en extra stämma i slutet av oktober för att bl a godkänna förvärvet, ändra firma, styrelse mm. Förvärvet kommer att göras genom en s k apportemission. Linear kommer då att ge ut nya aktier och samtliga aktier i Maxpeak Ltd kommer förvärvas.

Jag är mycket nöjd med detta och det är min förhoppning att leder fram till ett slutgiltigt avtal. En uppgörelse skulle bana väg för vidare expansion och strukturaffärer kring Maxpeak säger Patrik Lagerstedt, grundare och huvudägare till Maxpeak Ltd.
Den potentiella marknaden för digitala signalmätare är i mycket starkt tillväxt internationellt, främst i utvecklingsländerna, men även inom EU där övergången till digitala signaler börjar ta fart i länder såsom Frankrike, Tyskland, Spanien. Detta innebär att behovet för nya mätare kommer att växa inom de närmaste åren, fortsätter Patrik Lagerstedt.

Det är oerhört glädjande att vi tecknat en avsiktsförklaring med Maxpeak Ltd. De luttrade aktieägarna i Linear AB kommer nu att bli ägare till en högteknologisk och mycket intressant koncern med hela världen som arbetsfält och jag önskar samtliga aktieägare lycka till på den nya resan säger Jan Nilstadius, styrelseordförande i Linear AB.

Ytterligare information om Maxpeak Ltd och dess produkter finns på www.maxpeak.tv ."

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
706
Senast: cowgirl81
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 758
Skola & Jobb Gammal användare, nytt nick pga ämnet. Jag har ett myndigt barn som haft det bitvis kämpigt hela tonåren. Många händelser av olika... 2
Svar
38
· Visningar
1 662
Senast: Rosett
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag... 2
Svar
22
· Visningar
3 271
Senast: Claraclara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Sytråden del 4
  • Israel vs. stora delar av världen

Hund, Katt, Andra Djur