Sv: Rebel
ne ny sadelmodell
Hej vänner,
Nu har ja äntligen både sett och testat sadeln och mitt första intryck är att det här kan bli hur bra som helst.
Det har varit en del skriverier på nätet och jag har försökt samla lite fakta för att dämpa nyfikenheten och svara på en del av frågorna i inläggen.
Finansen (så här säger marknadschefen)
– Linear har idag en stark huvudägare som garanterar likviditeten långsiktigt. Det innebär att Linear aldrig varit så starkt som nu, ekonomiskt.
Produktion (så här säger marknadschefen)
- Linear har inga specifika problem just nu utöver starten av produktionen. Bolaget är harmoniskt och alla jobbar åt samma håll, med målet att ta fram den bästa sadeln på marknaden. Fabrikslinorna är uppsatta och produktionen igång.
Det är riktigt att vi slutat jobba med en specifik sadelmakare, för att bättre kunna implementera den input som kunderna eftersträvar. Målet är att kunderna skall få en sadel de tycker om.
Utseendet (så här tycker jag)
- Sadeln ser enligt mig inte helt färdig ut dvs den kosmetiska biten måste förbättras.
De har lovat att första batchen (som görs w14-15) skall se bättre ut.
En del kan tycka att den ser hightech ut men jag tycker nog den ännu så länge ser ut som en prototyp.
Materialval (så här tycker jag)
- Man har använt dyra och slitstarka material såsom kolfiber, kevlar, paddmaterial av tagel/gummi (samma typ som i dagens rullstolar)
Även överdelen (ramverket) är idag gjord i kolfiber.
Kolfiber är mycket dyrt så det som någon skrev att det är billigt är fel.
Överdelen kommer att finnas i både konstmocca och läder.
Tycker man skulle satsat helt på läder men Linear vill ha lättskötta alternativ.
Ridningen/Sitsen (så här tycker jag)
- man får en mycket lodrätt och välbalanserad sits.
Att rida kort trav utan för mycket skump varken för häst eller ryttare fungerar mycket bra. Ridskolehästen vi testade på såg mycket nöjd ut trots att den hade fel tjocklek på pad. (finns 3 tjocklekar/varianter och tyvärr måste många felmusklade hästar ha den tjockaste padden initialt)
Svikten i kolfibern var helt ok trodde väl att den skulle vara mer böjlig men det skall räcka enligt Linearfolket.
Sadeln fördelar verkligen trycket från ryttaren optimalt.
Längd på sadelns innersta ram(sittdelen) är ca 40 cm och den är ca 50 cm från framkant till bakkant. Att byta sitsar (idag finns bara sport=allround) kommer dressyr mm till hösten görs hur lätt som helst.
Sitsmåttet är nog ungefär som en 17 (Vi som tittade på sadeln kommenterade att det borde finnas mindre sits för barn)
Rumpan välde fint ut på bakkant
Gällande stigbyglarna kan man placera dem hur man vill dvs de sitter i en vajer med en skumgummi(mojäng) som gör att du får dem precis som du vill ha dem. Stigbyglarna går också att finjustera med ett vred fram på sadeln (ser också fult ut enligt mig )
Priset (så här tycker jag)
- Tycker att priset är helt ok dvs fr 18,400 med 10 års garanti på bom och full returrätt inom 14 dagar (om jag inte fattat fel)
Vikten- Helt underbart med en sadel som väger så lite...ca 3-4 kg totalt det är ett stort plus både för mig och för hästen.
En liten fotnot från veterinären;
Sadeln är gjord utifrån friska hästryggar och poängterade att sadeln (paddarna) klarar inte att absorbera alltför förtvinade "mank"muskler utan då hänvisas man till markarbete först.
Jag är uttagen testryttare och får min sadel vecka 15-16 och återkommer gärna om ni vill med rapport. Sadeln finns i göteborgstrakten om någon vill se den. Jag skall testa den på islandshästar och på en connemara.
mvh Catarina