Rebel:one ny sadelmodell

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Emilio
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 171
  • Visningar Visningar 24 152
Sv: Rebel:one ny sadelmodell

Enligt vad jag hört så kommer stropparna att fästas i främre infästningen för sitsen, vilken känns dumt då det kommer att tippa sadeln framåt.

Har redan muttrat/frågat om detta...

Hur och var borde stropparna infästas enligt dig? Varför just på det viset?

Få se vad Qidush svarar
Jag skulle vilja att man har dom där dom var bara för att inte riskera att sadeln kan tippa fram.
Jag har även frågat om man har funderat på en stropp fram och stropp bak "så att säga" som det finns på en del dressyrsadlar.

Hej!

Någon som var på visningen som skulle vara den 28/2 utanför Malmö?

Vad tyckte ni?

/Mike

Hej vänner,

Nu har ja äntligen både sett och testat sadeln och mitt första intryck är att det här kan bli hur bra som helst. :d
Det har varit en del skriverier på nätet och jag har försökt samla lite fakta för att dämpa nyfikenheten och svara på en del av frågorna i inläggen.
Finansen (så här säger marknadschefen)
– Linear har idag en stark huvudägare som garanterar likviditeten långsiktigt. Det innebär att Linear aldrig varit så starkt som nu, ekonomiskt.
Produktion (så här säger marknadschefen)
- Linear har inga specifika problem just nu utöver starten av produktionen. Bolaget är harmoniskt och alla jobbar åt samma håll, med målet att ta fram den bästa sadeln på marknaden. Fabrikslinorna är uppsatta och produktionen igång.
Det är riktigt att vi slutat jobba med en specifik sadelmakare, för att bättre kunna implementera den input som kunderna eftersträvar. Målet är att kunderna skall få en sadel de tycker om.
Utseendet (så här tycker jag)
- Sadeln ser enligt mig inte helt färdig ut dvs den kosmetiska biten måste förbättras.
De har lovat att första batchen (som görs w14-15) skall se bättre ut.
En del kan tycka att den ser hightech ut men jag tycker nog den ännu så länge ser ut som en prototyp.
Materialval (så här tycker jag)
- Man har använt dyra och slitstarka material såsom kolfiber, kevlar, paddmaterial av tagel/gummi (samma typ som i dagens rullstolar)
Även överdelen (ramverket) är idag gjord i kolfiber.
Kolfiber är mycket dyrt så det som någon skrev att det är billigt är fel.
Överdelen kommer att finnas i både konstmocca och läder.
Tycker man skulle satsat helt på läder men Linear vill ha lättskötta alternativ.
Ridningen/Sitsen (så här tycker jag)
- man får en mycket lodrätt och välbalanserad sits.
Att rida kort trav utan för mycket skump varken för häst eller ryttare fungerar mycket bra. Ridskolehästen vi testade på såg mycket nöjd ut trots att den hade fel tjocklek på pad. (finns 3 tjocklekar/varianter och tyvärr måste många felmusklade hästar ha den tjockaste padden initialt)
Svikten i kolfibern var helt ok trodde väl att den skulle vara mer böjlig men det skall räcka enligt Linearfolket.
Sadeln fördelar verkligen trycket från ryttaren optimalt.
Längd på sadelns innersta ram(sittdelen) är ca 40 cm och den är ca 50 cm från framkant till bakkant. Att byta sitsar (idag finns bara sport=allround) kommer dressyr mm till hösten görs hur lätt som helst.
Sitsmåttet är nog ungefär som en 17 (Vi som tittade på sadeln kommenterade att det borde finnas mindre sits för barn)
Rumpan välde fint ut på bakkant ;)
Gällande stigbyglarna kan man placera dem hur man vill dvs de sitter i en vajer med en skumgummi(mojäng) som gör att du får dem precis som du vill ha dem. Stigbyglarna går också att finjustera med ett vred fram på sadeln (ser också fult ut enligt mig )
Priset (så här tycker jag)
- Tycker att priset är helt ok dvs fr 18,400 med 10 års garanti på bom och full returrätt inom 14 dagar (om jag inte fattat fel)
Vikten- Helt underbart med en sadel som väger så lite...ca 3-4 kg totalt det är ett stort plus både för mig och för hästen.

En liten fotnot från veterinären;
Sadeln är gjord utifrån friska hästryggar och poängterade att sadeln (paddarna) klarar inte att absorbera alltför förtvinade "mank"muskler utan då hänvisas man till markarbete först.

Jag är uttagen testryttare och får min sadel vecka 15-16 och återkommer gärna om ni vill med rapport. Sadeln finns i göteborgstrakten om någon vill se den. Jag skall testa den på islandshästar och på en connemara. :)

mvh Catarina

Tusen tack för en utförlig rapport :bow: :bow: :bow:

Hoppas du återkommer med jämna mellanrum så vi kan ta del av dina erfarenheter.

Gärna med bilder också :banana:

Nu har även jag varit på visning och provridning! :)
Det var intressant må jag säga. Så här ser jag det:
Mycket skön att rida i.
Bra att stiglädren går att justera i längsled också om man vill ha dem långt fram eller bak.
Vredet till längningen av stiglädren mycket bra.
Sadeln kändes otroligt lätt, (5kg) men som distansryttare är det en nackdel när ryttare plus utrustning på mästerskap måste ha en minimivikt på 75 kg. Det blir mycket bly i vojloken...
Padden (en medium) passade inte hästen vi provred så det blev en missvisande känsla när man satt i sadeln. Denna häst var mycket välutvecklad i ryggen och då undrar jag hur man ska få det att passa en högmankad häst. De menade att alla högmankade hästar saknar ryggmuskler, vilket jag inte håller med om.
Denna häst var ganska lång i ryggen och något svängd vilket gjorde att sadeln såg ut att vara mycket kort. Dessutom hamnade bakkanten av sadeln i ryggsvängen så att bakkanten tryckte hästen i ryggen. Sadeln såg ut att vara för rak då och SÅ flexibel var inte bakkanten så att den gav vika.
Materialet i underpaden är tänkt att användas direkt mot hästen för att ha kvar sina ventilerande egenskaper, men tyget var ganska grovt i strukturen och jag ser framför mig hur min skimmels vinterpäls gnags bort.
Bommen ser ut som vilken bladsadelkonstruktion som helst med en pad under som är stoppade bossor i. Vad är skillnaden mot en westernsadel med en tjock pad under som också är en bladsadel förutom vikten och de justerbara stiglädren? Och priset..? Det finns distanssadlar som är uppbyggda på detta sätt utan horn med en vikt som en "normal" sadel och till ett mycket lägre pris.
Som jag ser det betalar jag över 18000:- för lägre vikt och justerbara stigläder och jag är inte ens intresserad av en så låg vikt så då blir det 18000:- för justerbara stigläder då.
Vad finns för garantier att denna aktör finns kvar på marknaden när sadeln behöver underhåll? Bommen har 10 års garanti, men vem tillhandahåller en ny om företaget går i konkurs innan dess? Alla dessa specialmaterial gör ju att det blir nästan omöjligt att göra nya grejer för någon vanlig sadelmakare. Skulle något gå sönder då så är ju sadeln värdelös för användaren och dessutom omöjlig att sälja.
Sedan har vi ju det här med tävling! Som många bomlössadelägare upptäckt så får man inte tävla dressyr i en sadel som inte är av engelsk typ. Denna sadel tror jag knappast att de kommer tillåta på dressyrtävling!!! Den ser helt enkelt inte "engelsk" ut. Skall man då köpa en sadel för typ 18-20000:- och rida dressyr i hemma och sedan inte kunna använda den till tävling?

Det utvecklas för fullt med Rebell:two som kommer att vara mera "engelsk" i sin utforming just för tävling och idag finns ingen tidsplan på när den kommer, den befinner sig än sä länge bara på ritbordet, men en dressyr- och hoppmodell till Rebel: one kommer i höst.
Sen så skulle kanske en förtydling av med vad en "sadel av engelsk typ" som det står i TR ÄR för något då ingen ansvarig kan svara på detta...

Ja, det skulle behövas lite bättre direktiv där anser jag. Många med bomlösa sadlar har stött på patrull, inte för att de just är bomlösa utan för att de inte ser ut som en klassisk engelsk sadel.

Fast även om man har en bomlös sadel av engelskt utseende får man ändå inte tävla i den... den är inte "tillräckligt" engelsk då den saknar bom...

Undrar vad dom ska ta till för argument för att hindra folk från att tävla i Rebel-sadeln...

Är det sant?? Jag har bara hört att det är utseendet som de stirrat sig blinda på, att sadeln skall se ut som en klassisk sadel. Jaaa du, alltid kommer de hitta på nåt, var så säker! När skall hästens välbefinnande sättas i första rummet? På tal om sådana saker så kan man undra varför man får betsla hästen med riktigt skarpa bett eller tex en hackamore på hopptävling. Varför får inte jag rida en lättare dressyrtävling på bettlöst och bomlöst om nu hästen kan prestera det den skall på ett trevligt sätt? Fast det är ju en annan diskussion..

Hej!!!
Jag var också och tittade på sadeln på Rockelstad, och jag tycker att det var superdåligt av dem att inte ta med alla paddarna. För hur skulle man kunna få ett bra intryck av sadeln när de var tvungna att padda upp sadeln så den inte gled omkring.
Jag blev iaf inte tillräckligt övertygad om att den där sadeln var bra på något sätt, då alla hästar inte ser likadana ut i ryggen.
Satt uppe ganska länge den kvällen, för att se om det finns något annat sätt att göra en bra sadel på...
//Pernilla

Är det sant?? Jag har bara hört att det är utseendet som de stirrat sig blinda på, att sadeln skall se ut som en klassisk sadel. Jaaa du, alltid kommer de hitta på nåt, var så säker! När skall hästens välbefinnande sättas i första rummet? På tal om sådana saker så kan man undra varför man får betsla hästen med riktigt skarpa bett eller tex en hackamore på hopptävling. Varför får inte jag rida en lättare dressyrtävling på bettlöst och bomlöst om nu hästen kan prestera det den skall på ett trevligt sätt? Fast det är ju en annan diskussion..

Jag har för mej att i TR för Islandhästtävlingar står det att sadeln ska vara anpassad för hästen eller något liknande.

Fritt fram för tolkning alltså! Som jag förstått det så är det upp till tävlingsarrangören vad som skall tillåtas. Rätta mig gärna om det är fel!?

Ja, jag håller med dig! Om de vill ha köpare så måste de kunna visa en korrekt anpassad sadel och dessutom erbjuda kunderna att provrida i de sitsmaterial som faktiskt kommer att säljas och inte en gammal taskigt limmad variant som ger en helt annan upplevelse. Med tanke på att den där hästen vi red hade en mycket fin och vad jag skulle kalla normal rygg och manke så tycker jag att normalpadden som de hade med sig skulle ha varit perfekt till den. Hur skall min lilla arab med hög manke kunna ha en sådan? Och nej, han är inte mager eller urholkad bakom manken. Skulle de flesta engelska fullblod då också vara dåligt musklade? De som tävlas på galoppen är ju riktiga muskelpaket men har en hög mankprofil. Kan man få muskler ovanpå ryggraden eller..? Är alla shettisar, haflinger och islänningar väldigt välmusklade då eftersom de ofta knappt har någon framträdande manke? Tittar man på skelettet så ser man att det är tornutskotten höjd upp från ryggraden som avgör manken och ryggens kontur i stor utsträckning.
Jag tycker det finns jättefina bladsadlar som fördelar trycket jättebra och dessutom över en större yta än denna sadel. Det känns som att de försökt uppfinna hjulet på nytt!

Fritt fram för tolkning alltså! Som jag förstått det så är det upp till tävlingsarrangören vad som skall tillåtas. Rätta mig gärna om det är fel!?

Nejdå, på islandshästtävlingar är det helt ok att rida bomlöst, det är inget som någon lokal domare kan få för sig att säga nej till. På VM i Danmark red ca 20% av ryttarna bomlöst :idea:

Vad roligt att höra! Vi inom distansen har ju ridit och tävlat bomlöst många år nu på alla nivåer. Jag undrar jag när den stelbenta dressyrvärlden skall släppa till? De bomfria sadlarna blir allt bättre och mer lika "vanliga" sadlar så jag tror inte att det finns några bra argument i framtiden att inte tillåta dem. Om de nu inte vilar sina argument på just bommens varande eller icke varande..

Här kommer då min rapport efter visning av Rebel:One

Tanken är bra, PM är ruskigt kunnig och de har verkligen ansträngt sig för att skapa "den perfekta sadeln"

De påpekar ju att denna sadel ska passa bra med sin normala pad på en frisk välmusklad rygg. Och det gör den nog. Bara det att det finns väldigt få sådana...

Och vad gör man tills man fått denna perfekta rygg? Tanken är att man ska kunna köpa olika paddar som man ska byta tills hästryggen musklat sig perfekt. Urbra tänkt.

En annan skitsmart grej är att det VERKLIGEN känns när sadeln inte ligger bra. Då kan man faktiskt inte ens rida liiite vettigt i den. För hästen är ju det perfekt, ingen ryttare kommer att sjava omkring i en Rebel som sitter halvbra. Däremot blir det problem om ingen av de tre paddarna (som ska bli sju) kan fixa så att sadeln ligger bra. :(
En centimeters skillnad på stoppning i framkant gjorde hela skillnaden från galen obalans till perfekt balans. Med så små marginaler tror jag att det kommer att behövas långt mer än sju paddar om man ska kunna tillpassa den här sadeln på "alla" hästar.

Nu säger de ju att detta är ingen sadel som de tänker marknadsföra som någon som passar "alla", och det är verkligen sant.
Jag skulle tro att nästan alla islandsägare(och många ponnyägare också) kan glömma denna tyvärr. Den är nästan en decimeter längre än min Diddidyna, och den är gränsfall i längd på min islänning iaf. Och han är inte speciellt annorlunda byggd.
De planerar inte i dagsläget att göra en kortare variant.

Synd också att det bara fanns en padd att prova.

Hmm.. vad ska jag mer skriva? Bilder ska jag försöka fixa upp ikväll, får återkomma då.
Frågor?

Ja, jag håller med dig om det där med balansen i sadeln. Det är svårt att få den att ligga i våg så att man inte tippar framåt. Sitsen ser ju lite annorlunda ut än på vanliga sadlar. Här finns ingen djupare mittdel på sadeln där rumpan är ämnad att hamna utan sitsen är ganska plan med ett bakvalv. Det finns liksom inget framför sätet som stöttar så minsta lilla framåtlut gör att man tippar framåt. Mycket obehagligt! Jag hade velat prova en perfekt balanserad sadel med något material i sitsen som faktiskt kommer att säljas.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
718
Senast: cowgirl81
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 773
Skola & Jobb Gammal användare, nytt nick pga ämnet. Jag har ett myndigt barn som haft det bitvis kämpigt hela tonåren. Många händelser av olika... 2
Svar
38
· Visningar
1 672
Senast: Rosett
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag... 2
Svar
22
· Visningar
3 299
Senast: Claraclara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31