Rebel:one ny sadelmodell

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Emilio
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 171
  • Visningar Visningar 24 149
Sv: Rebel:one ny sadelmodell

KL
Ett mail med info om hur det går/vad som är på gång till oss som är uttagna som provryttare och lovade en provsadel vore kanske inte för mycket begärt... Ett mail är dessutom praktiskt taget gratis - dvs borde klaras av även om företaget har dåligt med pengar. Nä - det är liksom ingen ursäkt.
Jag har all förståelse för om allt inte går som man planerat - men, man ska hålla sig väl med sina ev framtida kunder och informera dem om det!
Just nu känns det som - den som lever får se!

Du ska inte ha vikten så långt bak på hästen då ligger sadeln fel utan är sadeln i balans så har du inte så mycket vikt där.

Du ska inte ha vikten så långt bak på hästen då ligger sadeln fel utan är sadeln i balans så har du inte så mycket vikt där.

Nu börjar det bli intressant..

1) Då är alltså sadel enbart gjord för små ryttare, max sådana som kan ha korta 16" sadlar?

2) Jag förutsätter då att själva sitsen är betydligt kortare än sadelns totallängd?

3) Sadeln fördelar INTE ut vikt såsom tidigare påstått?

För grejen är, om vi tar mig & valacken som ex. Jag är (tack och lov) liten och nätt, 16" sadlar räcker gott och väl, och kan utan problem rida i de flesta 16" ponnysadlar med. Valacken har 30 cm sadelläge..

Han har haft en bomsadel som var 50 cm lång, ytan jag satt på/över är ju lika/stor liten oavsett sadel. Jag satt placerad på 'helt okej' del av ryggen, dvs ingen del av min kropp befann sig bakom femte revbenet. Schbrakets tryckmärken visade jämnt tryck längs hela bossorna, dvs även bakom femte revbenet. Vilket är helt i sin ordning, sadeln SKA fördela ut trycket jämnt över bossorna.
Men det innebar ju då att det blev tryck bakom femte revbenet. Sadeln var utpassad av sadelutprovare/Sadelmakare med samma åsikt som dig,m dvs det gör inget om hästen är nöjd och allt passar i övrigt. Hästen hade för övrigt sadeln i 5 år yutan problem, och han är en 'rygghäst'.

Dock kan jag ju meddela att skillnaden märktes när han fick en kortare, men om man bryr sig om skillnaden mellan bra och optimalt är ju individuellt..

Hursom, samma häst har haft en drygt 50 cm lång FreeFormsadel med, dvs bomlös. Med 16" säter (stort). Ingen del av min kropp bakom femte revbenet, satt på samma ställe på hästen som jag gjorde i ovanstående sadel. Avtrycken visade att trycket fördelades ut ca 5 cm bakom resp framför mig. Längst bak t ex var det inget tryck. Ja hästen föredrog detta framför bomsadeln. Och nej, jag har inga problem med det sålänge det enbart är estetiskt, vilket det är i det här fallet.

(Sen att hästen tyckte ÄNNU bättre om den bomsadel han sedemera fick som var tillräckligt kort för honom, det är en annan stora, hans kulle mest troligt bli alldeles lyrisk över en tillräckligt kort bomlös).

Hade jag varit en större ryttare och krävt 17" sits eller större, hade ryttarvikten vid korrekt sits hamnat bakom sista revbenet..

Men nu påstår du alltså att en ca 50 cm lång bladsadel, som tidigare uttalats om att dens ka fördela trycket jämnt över sadeln, INTE gör det, utan trycket är motsvarande en bomlös, och att även om du är en ryttare i 'vuxen' storlek (som behöver standarssits 17") INTE kommer innebära NÅGOT tryck bakom femte revbenet?

Tja, då ska jag fan köpa aktier i Linear, för då har de lyckats med rent TROLLERI!

1. Sätet ska passa dom flesta ryttare.
2. ja.
3. bommen är till för att bla fördela vikten över en viss yta.

Nu pratar generellt om hästar.
Och man måste se till varje häst vilken sadelmodell som passar just den hästen, dvs hur ser ryggen ut, lång, kort, rund, platt, överbygd osv sedan vilken typ av sadel som ryttaren vill ha, om sadel har kilbossor eller rundbossor.

Jag frågade en vet ang detta och det här det svar jag fick:

"Bakom sista revbenet är en gammal regel som NN återinskaffade
den bygger på en gammal engelsk armeveterinär från tror jag 1700-talet
Hästen är även bärig i ländryggen men en stor del av muskel o
ryggrörelse tas ut där, en sadel kan ju vara lång eller kort se western
etc men det det här spörsmålet egentligen handlar om är sadelns
balans om sadeln ligger i balans ger den ett jämnt avtryck då är det
positivt med en stor anläggningsyta om sadeln ligger i obalans i detta
fall i bakvikt får du allt trycket bakom 18 revbenet och då är det
illa alltså balansen är det vesäntliga inte det 18 revbenet ."

Den stoppningen som fanns i sadlarna fram till förra veckan var dålig, stoppningen var 8 cm tjock men när man satte sig i den så trycktes den ihop till 2 cm vilket inte alls fungerar samt gjorde sadlarna instabila på ryggen, nu är stoppningen utbytt till en som fungerar som den ska.

Smart att åka ut och visa potentiella återförsäljare en sadel som inte ens nästan är som den ska vara... :(
Jag tappade ju intresset iaf, ska de göra en ny turné och visa den färdiga produkten tro? :angel:

1. Sätet ska passa dom flesta ryttare.
2. ja.
3. bommen är till för att bla fördela vikten över en viss yta.

Nu pratar generellt om hästar.
Och man måste se till varje häst vilken sadelmodell som passar just den hästen, dvs hur ser ryggen ut, lång, kort, rund, platt, överbygd osv sedan vilken typ av sadel som ryttaren vill ha, om sadel har kilbossor eller rundbossor.

Jag frågade en vet ang detta och det här det svar jag fick:

"Bakom sista revbenet är en gammal regel som NN återinskaffade
den bygger på en gammal engelsk armeveterinär från tror jag 1700-talet
Hästen är även bärig i ländryggen men en stor del av muskel o
ryggrörelse tas ut där, en sadel kan ju vara lång eller kort se western
etc men det det här spörsmålet egentligen handlar om är sadelns
balans om sadeln ligger i balans ger den ett jämnt avtryck då är det
positivt med en stor anläggningsyta om sadeln ligger i obalans i detta
fall i bakvikt får du allt trycket bakom 18 revbenet och då är det
illa alltså balansen är det vesäntliga inte det 18 revbenet ."

Det är INTE ett armepåhitt från början, det finns belagt i hästlitteraturen långt innan det att de insett att hästens länd inte ska bära vikt (och tryck innebär att det hamnar vikt där).

Men, det ärganska liten ide att tala för döva öron, men du kan ju kanske fundera på om det är den veterinären du pratade med som har fel, eller om det världen över has en totalt fel uppfattning?

Sen som sagt, det kan gå utmärkt ändå, trots att det är tryck på länden. Och de som vill prova får väl hålla en tumme för att deras häst inte reagerar.

Fast jag får inte ihop det med att det inte ska vara tryck bakom 5 (jag förmodar att du menar 10 revbenet) revbenet med tanke på var det är på ryggen för då skulle alla sadlar vara förlånga tom barbacka skull kunna vara för långt bak?

Knapplån

Något nytt?? Jag får inga svar på mina mail till företaget så jag vet inte vad som händer....

Fjortonde revbenet är vad jag alltid har hört... Men det kanske beror på från vilket håll man räknar! :angel:

Fast jag får inte ihop det med att det inte ska vara tryck bakom 5 (jag förmodar att du menar 10 revbenet) revbenet med tanke på var det är på ryggen för då skulle alla sadlar vara förlånga tom barbacka skull kunna vara för långt bak?

Barbacka kan vara för långt bak med stor rumpa och kortryggad häst ja. För att inte förvirra revbensräknandet så sista revbenet menar jag.

knapplån

Nu har jag fått mail från linear där de ursäktar den långa (!) väntetiden.

Utdrag ur mailet:
När får ni då era provsadlar? Jag kan inte ge någon tid för detta förrän jag har sadlarna i handen. Det beror helt på fabriken och hur snabbt de kan tillverka den första laddningen.

Jag hoppas verkligen att det går undan!

Så man kan väl ställa in sig på en sisådär 1 års väntan till....

jag är också uttagen till testryttare men kan inte komma fram på deras mail? har det hänt något?

catarina

*KL*

Såg sadeln i levande livet den gångna helgen.
Blev rätt besviken.........
Provexemplaret, som man kan få provrida i ÄR SKEVT (!!)
Centrum i kanalen mellan bossorna stämmer inte med bakvalvet, vilket gör att man hamnar snett över hästen när man sitter i sadeln.

Stoppningen i Bossorna, som borde innehålla den gamla stoppningen, lämnade mycket i övrigt att önska.
Ojämt och snedfördelat.

Jag skulle knappast kalla detta ett kvalitetsarbete.
Hightech, javisst, men alldeles för mycket fel.

/Mike

KL

Jag har sett sadeln på SM för islandshästar nu under helgen. Jag blev grymt imponerad av sadeln och tycker att konceptet är helt fenomenalt! Jag bryr mig mindre om hur den ser ut (den ser ju väldigt speciell ut) och om den fungerar som den ska, så är det ju verkligen en revolutionerande sadel!

Jag frågade specifikt om man kunde göra den kortare för islänningar, och försäljaren menade att man kunde reglera det något med stoppningen. Än så länge finns ju sadeln enbart i en längd, men om några år om allt går som det ska, så kanske de tar fram en kortare modell också, vem vet? Min islänning är inte färdigvuxen, men jag tror att han kommer bli rätt stor och har i alla fall längre rygg än mitt sto som behövde ha 16,5 " sadel. Jag tycker att det ska bli väldigt intressant att följa den här utvecklingen, och lagom tills jag ska köpa sadel (om ett år eller så) så kanske många har hunnit testa den under en längre period.

Jag satt bara i sadeln på en sadelbock, men jag blev verkligen förälskad! Äntligen en sadel utan en massa onödiga stöd överallt, där man kan sitta korrekt! Underbart!

//Julia

Intressant.

Jag har ju fortfarande inte sett röken av någon sadel trots två års väntan.

Det enda jag sett är den gamla varianten som Kicki hade med sig på en föreläsning. Vi kunde provsitta, men tyvärr var överdelens låsnings anordning trasig (!) så överdelen satt löst.

Jag hade ju gärna velat få hem den och provrida i den, för jag har en ponny som slänger sig en del när vi galopperar i skogen, så det skulle vara spännnade att se om överdelen satt kvar eller löstes ut.

Än mer intressant är ju priset.

Från början var det sagt att den skulle bli relativt billig och passa ridskolor osv.

Men eftersom det är nog svårt att sälja en handsydd kvalitets sadel, tillverkad av en sadelmakare, i det bästa lädret som finns, som dessutom ser ganska traditionell ut, så tror jag inte att detta blir någon större succè tyvärr.

För är det något jag har lärt mig så är det att folk vill ha det som de är vana att se. Visst man kan tycka att det är fräckt med något annorlund,a men börjar det handla om 20 000 kr så väljer man det trygga, vanliga som inte sticker ut för mycket.

Vad är bossorna stoppade med?

Är de separata bossor eller sitter i fästade som på en traditionell sadel?

Barbacka kan vara för långt bak med stor rumpa och kortryggad häst ja. För att inte förvirra revbensräknandet så sista revbenet menar jag.

Nämen.. nu måste jag protestera lite.. :crazy:
Även om man har en jätterumpa så ligger ju den allra största vikten direkt under överkroppen, dvs kring sittbenen. Så längst ut på kanten på rumpan kan det knappast vara något tryck att tala om. Testa att sticka in fingrarna under en tjock rumpa så får du se :idea:
Så, så länge man inte sitter med sina sittben ända bak på länden, så kan ju inte barbacka bli för långt bak. Det skulle isf typ vara en supertjock människa på en shettis, :p men det är ju olämpligt av en massa andra orsaker istället...

Intressant.
För är det något jag har lärt mig så är det att folk vill ha det som de är vana att se. Visst man kan tycka att det är fräckt med något annorlund,a men börjar det handla om 20 000 kr så väljer man det trygga, vanliga som inte sticker ut för mycket

Stackars hästar med ett sådan tänkande.

Förbjud den föråldrade Engelska sadeltypen.

Den stör hästen så den använder framdelen mer och det leder till frambens problem

m.v.h

*kl*

Jag var på falsterbo igår & provsatt rebel one. Den var lite hård i sitsen & kändes väldigt bred att sitta i.
Men nu är jag van vid min bomlösa ST Espaniola som är som en skön tv soffa att sitta i.;)
Annars verkade den vara ganska så ok, dock var den ful :crazy: Ngt för uppbyggd & hög fram & aningens tjocka bossor i det exemplaret jag satt i.
Men den görs i olika varianter så förhoppningsvis får jag en som passar mig & min häst. Men säljaren berättade att sadeln är beräknad till häst med bra ryggmuskler, & bör inte ligga på häst utan några ryggmuskler.

Jag tror på sadeln, ge dom något år till & chansen att utvädera provryttarnas svar & kritik. så tror jag nog att den kommer vara suverän om något år då dom hittat rätt. Den är trots allt fortfarande en slags prototyp & kommer säkerligen att ändras många gånger till & förbättras.

Men jag pratade med säljaren & han hoppades på att ca v. 34 skulle sadlarna komma. Han visste inte hur många som fick sina då en del av den leveransen även skulle gå direkt till försäljning.

Men han lovade ingenting garanterat, men det såg ljust ut.

/spirit

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
706
Senast: cowgirl81
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 758
Skola & Jobb Gammal användare, nytt nick pga ämnet. Jag har ett myndigt barn som haft det bitvis kämpigt hela tonåren. Många händelser av olika... 2
Svar
38
· Visningar
1 662
Senast: Rosett
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag... 2
Svar
22
· Visningar
3 271
Senast: Claraclara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Panik vid dusch
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur