Sv: Rebel
ne ny sadelmodell
Du ska inte ha vikten så långt bak på hästen då ligger sadeln fel utan är sadeln i balans så har du inte så mycket vikt där.
Nu börjar det bli intressant..
1) Då är alltså sadel enbart gjord för små ryttare, max sådana som kan ha korta 16" sadlar?
2) Jag förutsätter då att själva sitsen är betydligt kortare än sadelns totallängd?
3) Sadeln fördelar INTE ut vikt såsom tidigare påstått?
För grejen är, om vi tar mig & valacken som ex. Jag är (tack och lov) liten och nätt, 16" sadlar räcker gott och väl, och kan utan problem rida i de flesta 16" ponnysadlar med. Valacken har 30 cm sadelläge..
Han har haft en bomsadel som var 50 cm lång, ytan jag satt på/över är ju lika/stor liten oavsett sadel. Jag satt placerad på 'helt okej' del av ryggen, dvs ingen del av min kropp befann sig bakom femte revbenet. Schbrakets tryckmärken visade jämnt tryck längs hela bossorna, dvs även bakom femte revbenet. Vilket är helt i sin ordning, sadeln SKA fördela ut trycket jämnt över bossorna.
Men det innebar ju då att det blev tryck bakom femte revbenet. Sadeln var utpassad av sadelutprovare/Sadelmakare med samma åsikt som dig,m dvs det gör inget om hästen är nöjd och allt passar i övrigt. Hästen hade för övrigt sadeln i 5 år yutan problem, och han är en 'rygghäst'.
Dock kan jag ju meddela att skillnaden märktes när han fick en kortare, men om man bryr sig om skillnaden mellan bra och optimalt är ju individuellt..
Hursom, samma häst har haft en drygt 50 cm lång FreeFormsadel med, dvs bomlös. Med 16" säter (stort). Ingen del av min kropp bakom femte revbenet, satt på samma ställe på hästen som jag gjorde i ovanstående sadel. Avtrycken visade att trycket fördelades ut ca 5 cm bakom resp framför mig. Längst bak t ex var det inget tryck. Ja hästen föredrog detta framför bomsadeln. Och nej, jag har inga problem med det sålänge det enbart är estetiskt, vilket det är i det här fallet.
(Sen att hästen tyckte ÄNNU bättre om den bomsadel han sedemera fick som var tillräckligt kort för honom, det är en annan stora, hans kulle mest troligt bli alldeles lyrisk över en tillräckligt kort bomlös).
Hade jag varit en större ryttare och krävt 17" sits eller större, hade ryttarvikten vid korrekt sits hamnat bakom sista revbenet..
Men nu påstår du alltså att en ca 50 cm lång bladsadel, som tidigare uttalats om att dens ka fördela trycket jämnt över sadeln, INTE gör det, utan trycket är motsvarande en bomlös, och att även om du är en ryttare i 'vuxen' storlek (som behöver standarssits 17") INTE kommer innebära NÅGOT tryck bakom femte revbenet?
Tja, då ska jag fan köpa aktier i Linear, för då har de lyckats med rent TROLLERI!