"Recept" på trästaket

fia0

Trådstartare
Har sökt runt bland de olika stakettrådarna som finns här på forumet men söker nu information om hur man bygger dessa. Jag skulle vilja ha ett recept eller flera att välja mellan. Jag har tänkt mig att bygga det själv och vill därför kunna åka till billigaste byggmarknad och köpa det....

/Fia
 
Sv: "Recept" på trästaket

Köp klyvda ekstolpar ( Håller 10-20 år UTAN impregnering).
Köp granslanor. (3-4 m långa)
Galvad järntråd och hyfsade isolatorer.

Enligt min åsikt det bästa staketet man kan få för hyfsade penningsummor.

Tyvärr säljer inte byggmarknaderna detta utan man får tex annonsera på blocket eller i dagspressen efter någon bonde som säljer granslanor. Det finns en och annan stängselnisse som säljer klyvd ekstolp. Billigast köper man dom på pall i 50 pack. Bor du i skåne kan jag förmedla telenr till den farbror som vi brukar köpa ekstolpen av. ( Annars annonserar han hyfsat regelbundet i tex Skånska Dagbladet).

Ser ut så här.

Timonibuspiruett28dec2007.jpg


Timonfastihagen28dec2007.jpg


Och håller både illbattiga småponnyer och nordsvenska hingstar inne i hagarna...Timon på bilden är ca 117 cm hög...

/KT
 
Senast ändrad:
Sv: "Recept" på trästaket

Tack för svar! Bor dock inte i Skåne...

Önskar gärna fler recept... Kanske ska tillägga att det är staket till paddock jag undrar över.
 
Sv: "Recept" på trästaket

Ett tips är att kolla hos närmste såg ifall de säljer ut "spillvirke". Alltså sådant som inte håller måttet för att sälja till fullpris.
Jag fick tag på ett paket med ca 600m virke till våran vinterhage för strax över kronan/meter. Allt gick inte att använda då en del var sprucket och trasigt. Men med det priset grät vi inte för det. Det gick ju att elda i pannan.:D

DSC_0018red_thumb%5B1%5D.jpg


Nu valde jag att måla med faluröd för det smälter in bättre på gården.:)

Om man har tid,ork och tillgång till egen skog kan man göra stolp själv. Bara att knata ut i skogen och såga ner lämpligt tjocka granar. Annars får du höra dig för i närområdet om det finns någon som kanske kan sälja stolpmaterial...
Lycka till med bygget!!!
 
Sv: "Recept" på trästaket

du köper stolpar och sätter ner dom, sen köper du plank och skruvar på. det är inte så svårt.;) tänk på att ha slanorna på INsidan om det är staket till ridbanan.
 

Liknande trådar

Fordon Jag har hela tiden tänkt att jag behöver en kombi för att kunna lasta vedklyv och annat skrymmande. Och rails för att kunna shoppa några...
2 3
Svar
58
· Visningar
4 910
Senast: Wille
·
Ekonomi & Juridik Idag noteras att det finns 186 svenska halvblod mellan två och tre år till salu på den stora hästförsäljarsajten. Tittar man på alla...
Svar
6
· Visningar
1 009
Senast: Blyger
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 925
Senast: tanten
·
Utrustning Hejsan! Jag har en häst som är känslig runt öronen när det kommer till just nackstycket på träns. Vi har provat många olika varianter...
Svar
5
· Visningar
1 110
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vårföräldrar 2024
  • Gråter du?
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp