Bil som är billig att äga

Vet inte. Har ju annars ett vanligt tält som behöver kompletteras med en presenning om det regnar. Har tidigare sovit på luftmadrass i den, men det har blivit punktering på den madrassen. När jag sovit i bilen har jag bara slängt in en vanlig skumgummimadrass.

Jag kan inte riktigt se vinsten med ett taktält jämfört med ett vanligt tält.


I jobbet hade vi en caddy. Och den var lite begränsad i längden. Tror inte jag hade kunnat sova i den.
Jag tror jag hade rymts sova i sambons Caddy? Är ändå 172 cm. Skulle iofs mäta innan jag testade 😅
 
Dom verkar vara snordyra. Både att köpa in och för att just caddys verkar rasa rätt rejält när de börjar rasa - känner flera som lagt ruskigt mycket pengar på sina medelålders caddys som rasar igen och igen. Jag är sjukt sugen på att ha en skåpbil, men jag drar mig mer än lite för kostnaden.
Nu skrev jag TYP Caddy och menade som i typ av bilmodell. Finns ju en hel del billigare små skåpbilar som är bensinsnåla.
 
Jag är ju "för" större bil vs liten bil av just anledningen att man inte är begränsad i vad man vill köpa...
Tex har jag en skoda Octavia (kombi) och den drar typ varken mer eller mindre än dennes "lillebror" Fabian.
Så mindre bilar är inte alltid billigare i drift än större bilar...
 
Jag är ju "för" större bil vs liten bil av just anledningen att man inte är begränsad i vad man vill köpa...
Tex har jag en skoda Octavia (kombi) och den drar typ varken mer eller mindre än dennes "lillebror" Fabian.
Så mindre bilar är inte alltid billigare i drift än större bilar...

Saker jag inte tänkt på var billigare innan jag bytte till mindre bil är tex däck (löjligt mycket billigare med R15 än med R18!) och försäkring (gäller även att ha det "minst coola" motoralternativet för modellen). Värt att ha med i beräkningen när man köper i TS prisklass. Jag hade egentligen velat lägga tiotusen till och få en 9-3 i motsvarande skick som min Pegga, men kringkostnaderna hade blivit så mycket högre. :down:

Jag kör en 207:a nu (med dragkrok), och den är på många sätt löjligt billig i drift. Likaså de Renault Clio jag också tittade på. Clio (eller tekniskt sett Zoe, men det är ju samma bil) har jag, ett fåtal cm längre än @Wille och @escodobe , sovit utan större problem i. Körde även en mindre frysbox i den, till säljaren av frysens stora nöje.
 
Ford Focus kombi flexifuel med kamkedja. Billig skatt, inga kamremsbyten, stort lastutrymme (du som är kort lär kunna ligga raklång), tror att den drar 1100 på B-kort.
Låter som en strålande idé, jag har en Ford Focus flexi halvkombi och det är galet mycket plats i den. Kombi måste bara vara ännu bättre.

Senaste veckan slängde jag in två fullstora cyklar i min halvkombi. (jag som är kort skulle nog kunna ligga i den) Alla vinterdäcken får plats uppradade på bredden osv. Hyrde en Volvo kombi när jag brutit foten och det var sjutton inte mer space i den än i min Ford Focus halvkombi. Det är låg skatt (än så länge) osv. Den drar dock mer än moderna bilar, typ 0,7. Och Focus skulle väl upphöra nästa år :( hemskt, min favoritbil.
 
Inte så att den är skriven på bilfirmans ägare
Så kan det vara men det är inte något jag kan se.

Jag noterade att bilfirman hade 3 stycken likadana fordar och de två billigaste var registrerade på privatpersoner. Den dyraste på nästan 40000 stod registrerad på bilfirman. Jag är sugen på att köpa den dyraste men 40000 är mycket pengar. Visst, jag har pengarna, men de är inte avsedda för bilköp.

Tror det handlar lite om vad bilfirman kan åta sig att ta ansvar för.

Bilen jag har nu var också registrerad på en privatperson fast jag köpte av firma. Noterade det för sent. Så trygghetsgarantin som bilfirman gav var värd exakt ingenting.

Så pass.
Mina bilar brukar köpas in för runt 15000:-.
Vår Volvo XC70 kostade under 35000-:.
Rails, dragkrok och 4-hjulsdrift.
Det är motvilligt jag satt budgeten på den summan. För jag vet inte hur man hittar en bra bil för billigare pris. Bilpriserna har ju liksom skenat senaste åren.
 
Bara en liten kommentar till. Jag hämtade en 5-tons vedklyv. Den åkte i bakluckan på min Peugeot 308. En inte speciellt stor bil.

Baksätet går att fälla och då får jag långt lastutrymme.
Jag har en Peugeot 307SW som är en dröm när det kommer till det praktiska.
Det gör att lyfta ur och flytta runt de separata sätena i bak.
Väghållningen är fantastisk.
Den är bensinsnål också.
Men den är oerhört svår att hålla igång.

Just nu så står den okörbar sedan flera år.
Jag drömmer vidare om att få igång den igen.
 
Bilar kostar multum. Det bara är så.
Äldre bilar kostar att hålla rullande för det är alltid något som behöver fixas.
Nya bilar kostar att köpa men i gengäld rullar de oftast utan problem de första åren.
Det blir liksom svindyrt att ha bil hur man än gör :meh:
 
Bilar kostar multum. Det bara är så.
Äldre bilar kostar att hålla rullande för det är alltid något som behöver fixas.
Nya bilar kostar att köpa men i gengäld rullar de oftast utan problem de första åren.
Det blir liksom svindyrt att ha bil hur man än gör :meh:
Jag har nog haft tur med mina två föregående bilar. Den första var en Toyota corolla som bara funkade jämt. Körde 7000 mil med den och det enda som gick sönder var ett bromsok som kärvade fast. Och så bytte jag glödlampor. Den andra var en Citroen C5 som var ok. Visst gick lite grejer sönder på den men inte orimligt mycket. Sjunde året med bilen så ökade mina bilkostnader med hundra procent jämfört med året innan. Då hade det hunnit bli lite mer fel på den som skulle kosta cirka 30000 att laga och då sålde jag den.
 
Hur länge har du tänkt sova i bilen?
När jag hade "nyare" Saab för några år sedan sov jag väldigt gott i bilen en vecka. Rullade en handduk så att jag blev skyddad från bältena och inte hade lutningen utan sov mer plant.
Då hade jag hela bagagen till packning. Jag hade tonade rutor bak så kände inte ett jättebehov av att ha 100% insynsskydd utan nöjde mig med att hänga för en handduk, där jag hade huvudet, fastsatt med fönstret.

Jag har sovit i äldre Saab också i en vecka, men det var inte alls bekvämt. Volvo är också ett bra alternativ jag testat. Det är en sak jag saknar i min nuvarande bil, att inte kunna vila i baksätet.
 
Hur länge har du tänkt sova i bilen?
När jag hade "nyare" Saab för några år sedan sov jag väldigt gott i bilen en vecka. Rullade en handduk så att jag blev skyddad från bältena och inte hade lutningen utan sov mer plant.
Då hade jag hela bagagen till packning. Jag hade tonade rutor bak så kände inte ett jättebehov av att ha 100% insynsskydd utan nöjde mig med att hänga för en handduk, där jag hade huvudet, fastsatt med fönstret.

Jag har sovit i äldre Saab också i en vecka, men det var inte alls bekvämt. Volvo är också ett bra alternativ jag testat. Det är en sak jag saknar i min nuvarande bil, att inte kunna vila i baksätet.
Nån vecka eller så. Jag sover inte alls bra i något säte utan måste ligga plant. Vet inte alls hur jag skulle kunna få till det varken i framsäte eller baksäte. Jag tycker det är bättre att fälla baksätet så har man en hel plan yta från bagageluckan till framsätena.
 
Nån vecka eller så. Jag sover inte alls bra i något säte utan måste ligga plant. Vet inte alls hur jag skulle kunna få till det varken i framsäte eller baksäte. Jag tycker det är bättre att fälla baksätet så har man en hel plan yta från bagageluckan till framsätena.
Det finns ju luftmadrasser för baksätet. Även uppblåsbara kuddar för att fylla ut fotutrymmet så man kan lägga en madrass ovanpå. Fungerar fint om man inte är för lång.
 
Likaså de Renault Clio jag också tittade på. Clio (eller tekniskt sett Zoe, men det är ju samma bil) har jag, ett fåtal cm längre än @Wille och @escodobe , sovit utan större problem i. Körde även en mindre frysbox i den, till säljaren av frysens stora nöje.

Sen på bollen, men drabbades av en veritabel rysning av att läsa "Renault Clio". Hade en sådan bil som student.
Det var ALLTID problem med den. ALLA typer av problem, elproblem i synnerhet. Dessutom vansinnigt trött! Man kunde köra typ plattan i mattan utan att den reagerade nämnvärt.
Gav tillslut upp, lät skrota skiten och snodde föräldrarnas urgamla Toyota som gick som ett spjut och aldrig, verkligen aldrig strulade.
 
Sen på bollen, men drabbades av en veritabel rysning av att läsa "Renault Clio". Hade en sådan bil som student.
Det var ALLTID problem med den. ALLA typer av problem, elproblem i synnerhet. Dessutom vansinnigt trött! Man kunde köra typ plattan i mattan utan att den reagerade nämnvärt.
Gav tillslut upp, lät skrota skiten och snodde föräldrarnas urgamla Toyota som gick som ett spjut och aldrig, verkligen aldrig strulade.
Jag har lovat mig själv att jag aldrig ska köpa en fransk bil igen efter en liknande Clio! Mina volvos har jag sålt med sorg i hjärtat. jag har faktiskt fällt tårar vid två tillfälle. Clion hånskrattade jag åt när den klämdes ihop på skrotfrag!
 

Liknande trådar

Fordon När leasingen min bil går ut är planen att jag och sambon ska köpa en bil gemensamt. Nu har vi varsin men eftersom han har företagsbil...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
4 352
Övr. Barn Vi ska köpa en ny bil i vår/sommar och vi behöver göra lite research inför detta. Jag är i princip helt ointresserad av bilar, jag vill...
2
Svar
22
· Visningar
1 503
Senast: Guldaskig
·
Fordon Jag söker jobb allt vad jag kan och de flesta jobben ligger i stan en timme bort. Pendlingskostnaden blir ju kännbar om jag får ett jobb...
2 3
Svar
57
· Visningar
3 612
Senast: Snubbelfot
·
Fordon Min Honda crv börjar bli gammal och sliten så nu är det dags att titta på ny bil. Vill ha en pålitlig och trevlig bil som inte är...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 907

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp