Bil som är billig att äga

Wille

Trådstartare
Jag har hela tiden tänkt att jag behöver en kombi för att kunna lasta vedklyv och annat skrymmande. Och rails för att kunna shoppa några brädor eller annat som inte får plats i bilen. (Vägrar annat än rails om jag ska lasta på taket.) Och så dragkrok så jag kan dra hem det där som varken får plats på biltaket eller i bilen. Lånar då släpvagn. Kostar gratis.

Men kan det kanske vara ett alternativ att i stället för att behöva låna släp, köpa en egen släpvagn och lasta precis rubbet på den när jag behöver ha hem något som är lite större och skrymmande. Pallar inte riktigt att låna släpvagn varje gång jag behöver lasta något skrymmande för det blir lite för ofta om allt ska dras på släpvagn. Och då kunna släppa på kravet att bilen ska kunna lastas inuti och på taket?

Har ju ett litet dilemma också. OM jag åker på road trip så brukar jag vilja sova i bilen. Ser inte att det är görbart på ett bekvämt sätt i något annat än en kombi. Eller ska jag bygga en koja till släpvagnen och puttra i max 80 oavsett vart jag ska? Nu var det flera år sedan jag var ute och åkte sist då min jävla panikångest bestämmer vart jag kan åka och inte. Hoppas på att kunna göra det igen framöver, men vet inte när det kan bli av.

Så vad för slags bil ska man köpa som är billig att äga och som kan funka till det jag vill? Maxbudget 35000. Är det ens rimligt att tänka att man ska ha egen släpvagn i stället för bil som går att lasta?
 
Det beror på hur lång du är! Jag har efter flera år kommit på att det går att sova bekvämt i min opel astra, men då bör man nog inte vara mycket längre än 160 cm (jag är 152cm och har maginal).
Jag är 154 cm så inte så väldigt mycket längre.
 
Jag har mina dykflaskor som skivan ligger på för den delen är lägre än baksätetsdelen så att säga, men det borde gå utmärkt att göra en ram som skivan ligger på så kan du ha saker under den. + låda bakom passagersätet fram som skivan också vilar på.Jag har inte hittat något bra sätt att få isoleringen att sitta kvar så den används inte Jag använder ett uppblåsbart vandringsliggunderlag

20230617_170216.jpg
 
Senast ändrad:
Jag har en sätesorganiserare från biltema bak på förarsätet och det funkar faktiskt att sitta där med benen ned även med dykbacken, jag använde ett lakan för att förhindra insyn från vindrutan och sidorutorna men kommer köra en annan lösning med snö/isskydd nästa gång.
20230721_184858.jpg
 
Jag har alltså full dykutrustning(Dubbelpaket, stagetankar,torris osv), full fjällvandringsutrustning (tält, 65l rygga,mat för nån vecka osv) + STOR resväska för vanligt semesterande. Trångt men görbart!
Visa bifogad fil 130605
Ser ju helt klart ut som om man kan bo så där ett tag.

Har faktiskt också en likadan förvaringsgrej bakom förarplatsen.
 
Ser ju helt klart ut som om man kan bo så där ett tag.

Har faktiskt också en likadan förvaringsgrej bakom förarplatsen.
Jag skulle inte rekommendera att ha fullt lika mycket saker med sig om man kan undvika det. Resväskan blev lite av ett aber. Men det gick :-) Det underlättar cokså säkert om man är lite mer organiserad än vad jag är också. Nästa gång kommer jag ställa en plastlåda på passagerarsätet för det blev fullt med olika påsar med saker där som jag rotade i hela tiden. Med en låda eller två får jag säkert bättre översyn
 
Jag skulle inte rekommendera att ha fullt lika mycket saker med sig om man kan undvika det. Resväskan blev lite av ett aber. Men det gick :-) Det underlättar cokså säkert om man är lite mer organiserad än vad jag är också. Nästa gång kommer jag ställa en plastlåda på passagerarsätet för det blev fullt med olika påsar med saker där som jag rotade i hela tiden. Med en låda eller två får jag säkert bättre översyn
Tror inte jag kommer upp i den mängden prylar som du hade med dig. När jag är ute och åker så brukar jag vara superorganiserad. Det är jag däremot inte hemma. Men i bilen har jag superkoll på allt. Mat i en plastback. Köksgrejer i en annan plastback. Kläder och hygienartiklar i en väska. Typ så.

Vore fint att ha råd med en husvagn, men det lär jag bara kunna drömma om.
 
Tror inte jag kommer upp i den mängden prylar som du hade med dig. När jag är ute och åker så brukar jag vara superorganiserad. Det är jag däremot inte hemma. Men i bilen har jag superkoll på allt. Mat i en plastback. Köksgrejer i en annan plastback. Kläder och hygienartiklar i en väska. Typ så.

Vore fint att ha råd med en husvagn, men det lär jag bara kunna drömma om.
Ja, jag var ju hemifrån i tre veckor och behövde liksom få med mig prylar till alla olika aktiviteterna. Så det var det som ställde till det med resväskan tex. Utan den hade jag kunnat ha ett bättre lådsystem. I bilen sov jag väl 4-5 nätter under sommaren
 
Ja, jag var ju hemifrån i tre veckor och behövde liksom få med mig prylar till alla olika aktiviteterna. Så det var det som ställde till det med resväskan tex. Utan den hade jag kunnat ha ett bättre lådsystem. I bilen sov jag väl 4-5 nätter under sommaren
Okej, jag då förstår jag. 3 veckor med aktiviteter kräver väl sitt.
 
Inte funderat på mindre skåpbil typ Caddy ist? Måste det vara en personbil?
Dom verkar vara snordyra. Både att köpa in och för att just caddys verkar rasa rätt rejält när de börjar rasa - känner flera som lagt ruskigt mycket pengar på sina medelålders caddys som rasar igen och igen. Jag är sjukt sugen på att ha en skåpbil, men jag drar mig mer än lite för kostnaden.
 
Jag har ingen erfarenhet, men kan taktält vara något? Ser väldigt smidigt ut!
Vet inte. Har ju annars ett vanligt tält som behöver kompletteras med en presenning om det regnar. Har tidigare sovit på luftmadrass i den, men det har blivit punktering på den madrassen. När jag sovit i bilen har jag bara slängt in en vanlig skumgummimadrass.

Jag kan inte riktigt se vinsten med ett taktält jämfört med ett vanligt tält.

Sambon har en caddy (den mindre modellen) och får in massor med grejer, det är bara längden som är begränsande. En liten släp kan du hitta i hyfsat skick för cirka 10k om du har tur. Det räcker långt!
I jobbet hade vi en caddy. Och den var lite begränsad i längden. Tror inte jag hade kunnat sova i den.
 
Jag har hela tiden tänkt att jag behöver en kombi för att kunna lasta vedklyv och annat skrymmande. Och rails för att kunna shoppa några brädor eller annat som inte får plats i bilen. (Vägrar annat än rails om jag ska lasta på taket.) Och så dragkrok så jag kan dra hem det där som varken får plats på biltaket eller i bilen. Lånar då släpvagn. Kostar gratis.

Men kan det kanske vara ett alternativ att i stället för att behöva låna släp, köpa en egen släpvagn och lasta precis rubbet på den när jag behöver ha hem något som är lite större och skrymmande. Pallar inte riktigt att låna släpvagn varje gång jag behöver lasta något skrymmande för det blir lite för ofta om allt ska dras på släpvagn. Och då kunna släppa på kravet att bilen ska kunna lastas inuti och på taket?
Bara en liten kommentar till. Jag hämtade en 5-tons vedklyv. Den åkte i bakluckan på min Peugeot 308. En inte speciellt stor bil.

Baksätet går att fälla och då får jag långt lastutrymme.
 

Liknande trådar

Fordon När leasingen min bil går ut är planen att jag och sambon ska köpa en bil gemensamt. Nu har vi varsin men eftersom han har företagsbil...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
4 352
Övr. Barn Vi ska köpa en ny bil i vår/sommar och vi behöver göra lite research inför detta. Jag är i princip helt ointresserad av bilar, jag vill...
2
Svar
22
· Visningar
1 503
Senast: Guldaskig
·
Fordon Jag söker jobb allt vad jag kan och de flesta jobben ligger i stan en timme bort. Pendlingskostnaden blir ju kännbar om jag får ett jobb...
2 3
Svar
57
· Visningar
3 621
Senast: Snubbelfot
·
Fordon Min Honda crv börjar bli gammal och sliten så nu är det dags att titta på ny bil. Vill ha en pålitlig och trevlig bil som inte är...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 907

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp