Bukefalos 28 år!

Recepttråden

Idas

Trådstartare
Finns det en sån är tråd sen innan? Jag har inte hittat någon förutom "Vad åt du idag-trådarna" men de innehåller sällan recept.

Jag har lite fantasibrist vad gäller middagar för tillfället, och skulle jättegärna vilja prova några nya recept!

Så in med era favvorecept, helst huvudrätter men det går bra med för- och efterrätter också om ni har något topprecept på lager ;)

Det är främst vardagsrecept jag är ute efter så det behöver inte vara något storslaget och dyrt :)
 
Korvstroganoff

Skär korv och lök. Jag brukar steka löken 30 s eller nåt innan jag har i korven, krydda med lite paprika under stekning väcker upp smaken ur paprikan bättre. 2-2,5 dl matlagningsgrädde beroende på mängden korv, nån deciliter vatten. En matsked tomatpurre. Ganska mycke torkad ingefärra, shiracha, svartpeppar, vitpeppar. Låt koka en liten stund för att få igång smakerna.

Servera med ris eller pasta. Mitt favoritrecept för vardag.
 
Finns det en sån är tråd sen innan? Jag har inte hittat någon förutom "Vad åt du idag-trådarna" men de innehåller sällan recept.

Jag har lite fantasibrist vad gäller middagar för tillfället, och skulle jättegärna vilja prova några nya recept!

Så in med era favvorecept, helst huvudrätter men det går bra med för- och efterrätter också om ni har något topprecept på lager ;)

Det är främst vardagsrecept jag är ute efter så det behöver inte vara något storslaget och dyrt :)

Jag har en linsgryta jag brukar göra som är to die for, äter den med majsbröd och ibland ris :)

10444518_10152112296391841_7461827303902193817_n_53cbee702a6b2260cbb33b28.jpg


Du behöver:

♥ 3 dl röda linser
♥ 1 gul lök
♥ Vitlök efter smak (jag tog två stora klyftor)
♥ 1 chili
♥ En påse bladspenat (ca 70 g)
♥ Kokosmjölk
♥ 2 tomater eller fler om man vill det
♥ Färsk koriander
♥ Ingefära
♥ Spiskummin
♥ Gurkmeja
♥ Örtsalt


Koka linserna enligt anvisning, fräs lök/vitlök och häll sen ner kokosmjölken.
Släng i linserna, hackade tomater, riven ingefära och sen massor av kryddor.
Till sist sätter du ner bladspenaten, drar ner plattan till 2:an och låter det puttra tills det blivit en krämig gryta :-)

Och majsbröden:

♥ 400 g kallt vatten
♥ 1 tsk bakpulver
♥ 50 g rismjöl
♥ 150 g majsmjöl
♥ ½ tsk salt
♥ 30 g fiberhusk

Blanda ihop allt och låt vila i 15 min.
Torrgrädda i stekpanna.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag vill vara en god medborgare. För att undvika att sprida Covid 19 går jag in på Folkhälsomyndighetens hemsida och läser vad jag...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
6 783
Senast: Dopy
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 335
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har verkligen ett underbart jobb, trivs jättebra! Och det är så fantastiskt SKÖNT att ha ett jobb där man trivs! Jag har provat...
Svar
0
· Visningar
962
Senast: cassiopeja
·
Övr. Katt Hamnat i en lite knepig sits, ska försöka få med allt men hålla det så kort det går, men varning för det blir långt. Väldigt tacksam om...
Svar
11
· Visningar
2 335
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp