Reda ut tova

Bukefalos 30 år!

pepp

Trådstartare
Ja, shoot med era bästa tips, har testat; balsam, hårinpackning, glidmedel och hårolja. Har försökt dra isär tovan, men den sitter där den sitter... har nu dränkt den i hårolja och ska ha i över natten..

Känns nästan som att jag kommer behöva få klippa bort den 😭 har bett om lite extra assistans av min mamma imorgon också.

Ja, shoot med era bästa tips, har testat; balsam, hårinpackning, glidmedel och hårolja. Har försökt dra isär tovan, men den sitter där den sitter... har nu dränkt den i hårolja och ska ha i över natten..

Känns nästan som att jag kommer behöva få klippa bort den 😭 har bett om lite extra assistans av min mamma imorgon också.
Inpackning tillsammans med ett fåtal tänder av en kam som man använder i absoluta nederkanten av tovan, väldigt försiktigt. Bara några få hårstrån bort från allt det andra. När de är loss så tar man ett fåtal till, o.s.v.

Inpackning tillsammans med ett fåtal tänder av en kam som man använder i absoluta nederkanten av tovan, väldigt försiktigt. Bara några få hårstrån bort från allt det andra. När de är loss så tar man ett fåtal till, o.s.v.

Spelar det nån roll om det är en tät kam eller bredtandad? Huvudsaken är bara att man tar få strån åt taget?
Mamma lär ha att göra imorgon 😂

Spelar det nån roll om det är en tät kam eller bredtandad? Huvudsaken är bara att man tar få strån åt taget?
Mamma lär ha att göra imorgon 😂
Jag ... tror inte det? Men jag har aldrig testat en bredtandad kam så det är svårt att jämföra.

Fingrar använder jag själv ibland för bokstavlig fingertoppskänsla eftersom jag har långt och delvis slitet hår som gärna skapar spontana dreads och tovor. Det kan göra det lättare att känna när det är värt att fortsätta dra försiktigt och när man behöver testa en annan angreppspunkt. :D

Här har vi den vackra skapelsen...😂
58388.webp

Min yngsta dotter som har långt och tjockt hår och vägrar kortare frisyr ihop med att hon hatar att borsta håret får rejäla tovor ofta 😅 Vi har flera hårborstar av en speciell modell som är den bästa jag testat och med den och en hel del tålamod och försiktighet så går det alltid att reda ut.

Vad är det för modell? Jag köpte en ny hos min frisör som jag ääälskar, den brukar vara väldigt bra på just tovor också...

Jag har rett ut massor och det har varit att lösa upp den, dvs dra isär lite med fingrarna och sedan använda en kam (har hornkam eller träkam, plastkam liksom fastnar) för att ta och arbeta ned en liten bit av nederkanten av tovan och putta den ned till slutet av håret där den reder ut sig när håret tar slut och sedan ta nästa. I timmar.

Att ha i hårolja, pälsglans, sprejbalsam och allt möjligt gör processen möjlig, men fixar inte kakan själv så att säga.

Vad är det för modell? Jag köpte en ny hos min frisör som jag ääälskar, den brukar vara väldigt bra på just tovor också...
Vi har magic brush, svinhårsborste, vanlig hårborste osv. Men träkam eller benkam måste ändå till för att få ut det, för mig i alla fall, dvs också. (jag har fått ut ett flertal som i alla fall ser ut ungefär som din och lite större så det går.)

(Åhlens och apotek osv har träkammar)

Jag har långt och slitet hår och får en del tovor och absolut bäst tycker jag en kam med brett mellan tänderna. Har någon plastig som jag fick med till något schampo jag köpte hos frisören för massa år sedan som är oslagbar för detta. Och som någon annan skrev, lite i taget.

Det är som vilken knut som helst. Man måste bokstavligt talat knyta upp dem. Jag har gjort det på otaliga hästar. Det är lite pilligt såklart, men extremt sällan omöjligt. Man börjar från längderna och jobbar sig in, precis som vilken knut som helst.

Borstar du ut den så kommer massor hår försvinna. Knyt upp den istället.

Det är som vilken knut som helst. Man måste bokstavligt talat knyta upp dem. Jag har gjort det på otaliga hästar. Det är lite pilligt såklart, men extremt sällan omöjligt. Man börjar från längderna och jobbar sig in, precis som vilken knut som helst.

Borstar du ut den så kommer massor hår försvinna. Knyt upp den istället.

Sitter i soffan med halv panik nu 😂 ska försöka chilla och försöka knyta upp!

När russet (det är alltid han) får trollflätor tar det en stund att få ut men det går. Pälsglans underlättar, och sedan är det bara att ta ett fåtal strån i taget och dra loss bit för bit. Tar det stopp tar man ännu färre strån, ibland ett i taget. Senast hade han trasslat in det rejält och fått gå med det ett tag, då tog det nog drygt en halvtimme att få rätt på det. Tålamod, inget våld och gärna något som gör det glansigt så ska det nog gå fint :)

Pälsglans? Har hundar som lätt får tovor, men där är ju inte hela världen om man behöver klippa lite 😊

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Valvaka!
  • Webinarier/minikurser

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar