Bukefalos 28 år!

Redo att hyra häst?

Rebeccawolde

Trådstartare
Hej på er!!

Jag har efter ett långt uppehåll tagit upp ridningen igen. När jag var liten (6-13) red jag på ridskola och åkte på ridläger varje år, nu är jag 22 och började rida förra året. Jag tar sedan december förra året privatlektioner 1 gång i veckan, nu på islandshästar. Jag känner att jag vill satsa på ridningen, i alla fall i den mån att jag vill ägna min lediga tid åt det och rida minst tre gånger i veckan. Om jag ska ta privatlektner blir detta för dyrt.
Jag har hittat en ridskola som hyr ut sina islänningar. Den står alltså kvar i sitt stall och ridskolan/turridningsverksamheten använder den 5 dagar i månaden, resten av tiden är den "min". Så nu frågar jag mig om jag är redo för detta. Ekonomiskt vet jag att hag klarar det. Men kunskapsmässigt?
När jag tar mina lektioner känner jag mig säker på hästen. Men hästhållning har jag aldrig riktigt fått chans att lära mig. Jag antar dock att det kommer finnas många kunniga människor i stallet och att ägeren skulle kunna bidtå med en hel del hjälp.
När det kommer till ridningen så är jag en skogsmulle. Jag vill såklart utvecklas också så jag är beredd på att jag får ta lektioner några gånger i månaden i alla fall.
Vad tror ni om detta?

Är tacksam för svar och synpunkter :)
 
Sv: Redo att hyra häst?

Jag hade ett tio år långt uppehåll. Red en turridning och insåg att NU var det dags för häst igen. Köpte min Saga, islandshäst, en månad senare. Det bästa jag gjort! Kör hårt!
 
Sv: Redo att hyra häst?

Va härligt att höra att ni tycker att det låter som en bra idé! Om det är någon annan som har andra synpunkter skriv gärna :)
 
Sv: Redo att hyra häst?

De som kan hjälpa dig mest i den frågan är nog de i stallet, fråga dem om de tycker att du duger och undersök hur mycket hjälp du kan få.
 
Sv: Redo att hyra häst?

Är väl ett ypperligt sätt att få "prova på" med lagom ansvar :) Hyr de ut till dig är du nog duktig nog ;) Dock kan det vara bra att ta reda på alla rutiner kring hästen och vad som förväntas av dig (mockning, utsläpp, fodringar osv). Säg som det är och att du nog behöver lite extra hjälp i början så ställer de nog säkert upp på det, sen lär man sig ju ganska fort också :)
 
Sv: Redo att hyra häst?

Kollar stallet/ ägaren till hästen såpass att de har hand om utfodringen, hovslagare, veterinär osv? Om det är så, så är du ju ganska trygg. Du kanske mera funderar på den självständiga ridningen?
 
Sv: Redo att hyra häst?

Är väl ett ypperligt sätt att få "prova på" med lagom ansvar :) Hyr de ut till dig är du nog duktig nog ;) Dock kan det vara bra att ta reda på alla rutiner kring hästen och vad som förväntas av dig (mockning, utsläpp, fodringar osv). Säg som det är och att du nog behöver lite extra hjälp i början så ställer de nog säkert upp på det, sen lär man sig ju ganska fort också :)

:up: Precis så. Bara det faktum att TS ställer sig frågan om hen verkligen är redo tycker jag tyder på mogenhet och att hen inte har större stolthet än att hen frågar när hen känner sig osäker över något.

TS: Lycka till!
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
914
Senast: Lutten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 529
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
789
Senast: valy
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 317
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp