Redo för hund?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Mingo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 836
M

Mingo

Hej!
Jag har länge nosat runt på buke men kände att det var dags för en registrering!

Lite bakgrundsinformation: Jag är 21 år, pluggar för tillfället på en folkhögskola och till hösten blir det universitetet om allt vill sig väl! Lever ett stadgat liv utan fester med min sambo som läser vid universitetet. Han har växt upp med hund sen han var liten (cairnterrier och cavalier), själv skaffade min familj hund först när jag var i tonåren (corgi). Anser att vi båda nog har hundvana som är tillräcklig för att skaffa ett tillskott i vår lilla familj. Jag har en ganska så mild hundallergi, men det är något som inte kommer stoppa mig, men en allergivänligare ras skulle ju vara ett plus :)

Vill gärna ha en äldre hund som klarar av att vara hemma när vi är i skolan osv. Är det helt oansvarigt av mig att ens fundera över hundköp? Kan tillägga att vi bor inne i en stad med lite mindre än 10 min bussfärd till skolan och bussar som har kanske en kvart mellan avgångarna. Ekonomin är inget problem. Dock skulle den eventuella hunden vara hemma ensam som längst runt 4-5 timmar, men de tillfällena skulle inte inträffa ofta.

Hoppas jag fick med det väsentliga, om inte får ni hojta till :)

Sv: Redo för hund?

Välkommen hit först och främst:). Kul att du och sambon kommit till den punkt att ni vill skaffa hund. Det jag reagerar lite på är att du har "lite" allergi vilket kan om man har otur förvärras och det då medför att man måste lämna bort sin hund, ledsamt när man läser om tex valpar som säljs pgv allergi allt för ofta. Den biten tycker jag personligen man ska utreda och kolla upp hur det funkar innan man skaffar egen hund. Är det allergi mot just hund du har eller är du allergisk för övrigt mot andra saker? Om jag va i din sist och va osäker om jag skulle tåla i längden så är nog det bästa att försöka låna hem en hund på prov om det funkar eller komma på något annat alternativ.

Sen är det ju bra om bussen går ofta men har ni båda möjlighet att stanna hemma några dagar när hunden kommer, då det inte är så schysst när allt är främmande för den att lämna den ensam de första dagarna då det kan bli stressigt, möjligt tajma in en helg?

Hoppas allt blir som ni hoppas på och lycka till:)

Tack! Allergin bekymrar mig, har de senaste åren utvecklat pollenallergi har sedan födseln nötallergi. Har en tid inbokad för pricktest så då får jag hoppas på det bästa, har väl inte riktigt accepterat min allergi än eftersom jag helst av allt vill ha hund. Har haft som tanke att skaffa "foderhund", kanske en äldre/pensionerad avelshund som skulle må bättre i en lugn miljö utan yngre förmågor som stimmar, känns som att en sådan situation skulle vara perfekt för oss. (Sen är väl bara problemet att hitta just det!). Tror min ålder tyvärr är ett handikapp när man letar efter detta :(

Tack för dina tankar och lyckoönskningarna!

Jag säger också välkommen hit:)

I din sits skulle jag leta efter någon som behöver ha hjälp med sin hund, alltså bli dagmatte!

När jag ville skaffa hund kollade jag mej och barnen för hundallergi och det visade sig att jag var jätteallergisk:( Jag fick rådet att gå över gatan när jag mötte en hund:crazy:

Jag kunde ändå inte slå drömmen om en hund ur hågen och en dag var det någon som behövde en dagmatte och jag tänkte att jag kan ju prova.
Jag trodde när jag svarade på annonsen att de behövde någon som gick promenader bara (annonsen var lite knasigt utformad;)) men det visade sig att hunden inte kunde vara ensam alls så husse kom med henne på morgonen och hämtade henne på kvällen.

Det fungerade jättebra och ett år senare ramlade jag över min första hund.

Han fällde ganska mycket så jag klarade inte av att ha honom i sängen, då blev jag dålig men höll han sig på golvet så var det ok.
Enda gången jag verkligen kände av hundallergin var när det var riktigt mycket pollen, han fällde, katterna fällde, gräset var nyklippt och jag hade ätit gurka:angel: korsallergi alltså.

Jag har nu en ny liten hund, min gammelman gick över regnbågsbron i november förrförra året:cry: Lillen fäller nästan inget alls och jag har inga problem med att ha honom i min säng.

Enda hundrasen jag har märkt att jag är riktigt allergisk mot är schäfer och jag har fått veta i efterhand att det är just schäfer som är "hundtesten" i allergitesterna.
En schäfer kan jag inte ens klappa eller vara i samma rum som och det kan räcka att jag kramar bonussonen (de har schäfer hemma) för att jag ska bli dålig.

Så testa att vara mycket med hundar, helst dagligen och i ditt eget hem under en längre tid så att du märker om allergin blir sämre.

Det finns många vuxna hundar som behöver nya hem så det brukar inte vara svårt att hitta någon men var noga med vad för hund du vill ha.
Klura verkligen på vad du vill ha ut av hunden och vilket liv hunden kan få hos dej.
Var ärlig med aktivitetsnivån så att du inte tar på dej mer än du klarar även om du har tenta nästa dag för det är inte roligt för vare sig hund eller människa.

Se också till att ni tar hand om hunden när ni kan vara hemma med den helt i några veckor.
Även om den är van att vara ensam så behöver den få landa och bli trygg hos er innan ni lämnar den själv.
Man behöver köra lite ensamhetsträning light för att det inte ska bli jobbigt för hunden att vara ensam i sitt nya hem.

Skrev en liknande tråd för några år sedan och några månader sedan slog jag till och köpte hund!:laugh:

Jag tycker inte du är oansvarig om du köper hund! Du kanske ska göra ett pricktest först dock. En lite äldre hund är väl en jättebra idé, det är nog inte så svårt att få tag på, finns många annonser på blocket exempelvis. Och sedan kan man ju höra med uppfödare.

Hej och välkommen hit!

Jag är själv så pälsdjursallergisk som man kan bli! Mot både hund, häst och katt + alla pollen som man kan testa mot :D

Trots detta har jag både hundar och katter hemma!

I dagsläget finns det fantastiska läkemedel som kan hjälpa oss med allergi att fortsätta (eller i ditt fall börja!) leva ett aktiv djur-fyllt liv!
Så alla dessa annonser om omplacering pga allergi är för mej i mångt och mycket REN bullshit!!

Jag har inga allergivänliga raser utan försöker dammsuga relativt ofta och våttorka, har inga stora hundar i möblerna och inga djur alls i sovrummet.

För oss fungerar det fint!

Om du däremot känner dej tveksam till att skaffa hund pga att ni kommer vara borta "många" timmar vissa dagar kanske ni kan skaffa en hundvakt 3 dagar i veckan eller så?

Lycka till!
/Swat

Senast ändrad:

Tack än en gång för alla trevliga svar!

Jag och sambo har pratat igenom det här och förhoppningsvis hittar vi någon slags lösning, hittat några helt underbara omplaceringar som jag dreglat över. Problemet är väl hur man ska kunna hitta en omplacering som är renrasig OCH hyfsat allergivänlig (typ Bichon eller York). Har tittat på rasernas hemsidor och ja, det verkar vara helt hopplöst. Om någon har varit i samma sits som jag, eller helt enkelt vet hur man ska gå tillväga kanske ett pm skulle gå bra? (Understryker att det här inte är någon annons).

Blir så glad av att höra era solskenshistorier, ger mig hopp om att det kanske går vägen i alla fall!

När ni testat om det verkligen fungerar med allergi och allt det där så kanske man kan börja höra av sig till uppfödare? Jag vet att inom min ras är det få vuxna som ens når rasklubbens hemsida, de flesta omplaceras med hjälp av kontakter och sin uppfödare. Så man kanske kan kontakta just uppfödare för att visa på att man är intresserad av att ta en vuxen omplacering om det skulle dyka upp. :)

På pudelklubbens hemsida finns det oftast vuxna omplaceringar, om du är intresserad utav en sådan.

Vi har en pudel här hemma, och sambon är allergisk, reagerar starkt mot schäfrar te x, men pudel går jättebra! :)

Om allt blir som du skriver så nej, då ser jag absolut inget hinder för dig att skaffa hund. Bortsett då från ev. allergi, se till att testa flera exemplar av rasen (hälsa på eller helst låna hem) innan bara. Eller ta hunden ifråga på prov, eftersom du vill ha en vuxen.

Med "om allt blir som du skriver" så ställer jag mig mest frågande till om du vet nu hur mycket eller lite du är schemalagd på den utbildning du ska börja på?
Och det blir lätt en del festande etc på universitetet, speciellt i början, men det vet du ju bäst själv och styr. Jag hade inte gått folkhögskola innan heller.

Dvärgschnauzerringen har också vuxna omplaceringar på hemsidan, i alla fall när jag letade. Välj dock inte ras efter vad du hittar, utan bestäm dig för en ras som passar dig och din sambo och sen hittar du nog en så småningom.

Alla klippraser räknas som allergivänliga om det är pälsallergi man har. Det kan ju vara annat än pälsen man är allergisk emot, t ex hudavlagringar, kvalster, saliv eller urin. Och då måste man testa sig fram med ras och/eller individ.

T ex en f d arbetskamrat till mig hade en rashund, nästa hund var av samma ras men det ena barnet var allergisk mot den hunden. Även hund nr 3 var av samma ras och fungerade trots barnets allergi.

Klart ni ska ha hund :D! Är ju själv allergisk, men det funkar ändå. Har en papillon och det är ju inte den mest idealiska rasen för mig, men jag är mer imun nu än tidigare. Hade labrador innan och det gick oxå bra, katt är betyligt vanskligare, kliar överallt.
Nästa hund blir förmodligen en pudel, men man vet ju aldrig. Du får testa dig fram, var med hundar och kolla vilka som funkar bäst, beror ju på hur allvarlig din allergi är.

Hej och välkommen hit!

Jag är själv så pälsdjursallergisk som man kan bli! Mot både hund, häst och katt + alla pollen som man kan testa mot :D

Trots detta har jag både hundar och katter hemma!

I dagsläget finns det fantastiska läkemedel som kan hjälpa oss med allergi att fortsätta (eller i ditt fall börja!) leva ett aktiv djur-fyllt liv!
Så alla dessa annonser om omplacering pga allergi är för mej i mångt och mycket REN bullshit!!

Jag har inga allergivänliga raser utan försöker dammsuga relativt ofta och våttorka, har inga stora hundar i möblerna och inga djur alls i sovrummet.

För oss fungerar det fint!

Om du däremot känner dej tveksam till att skaffa hund pga att ni kommer vara borta "många" timmar vissa dagar kanske ni kan skaffa en hundvakt 3 dagar i veckan eller så?

Lycka till!
/Swat

Hej du! Jag läste vad du skrivit och undrar bara vilka läkemedel det är du syftar på? Är själv hundallergiker och vill gärna skaffa hund, men kan inte p.ga. allergin :( Men jag har hört att det finns ngt som heter typ Syrlex eller nått?? Men skriv gärna vilka läkemedel du använder som fungerar bra! ;)
Tack

Det beror ju helt på hur allavarliga allergiska besvär man har.
Vad gäller anonnserna så är det nog oftast en omskrivning för att hunden blivit för jobbig, eller dylika skäl.

När det gäller Bichon Havanais så vet jag att det finns uppfödare som omplacerar en del av sina avelstikar när de tycker att de gjort vad de ska. Detta för att de ska få bli prinsessor i en egen familj istället för en i flocken.
Dessa hundar annonseras inte ut utan placeras via kontakter, ev via notis på deras hemsida.
Har även fått en del förfrågningar själv om jag har någon äldre/vuxen hund att sälja/placera om när jag hade annons ute på mina havanaisvalpar.

Lycka till med hundletandet och välkommen hit!

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 582
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Jag skulle gärna vilja ha lite tankar och råd från er erfarna hundmänniskor. Vår familj har börjat fundera på att skaffa hund och jag... 2 3
Svar
57
· Visningar
7 976
Övr. Hund Hej! Jag har alltid varit "kattmänniska" och har aldrig haft hund i familjen eller liknande. Efter att ha jobbat lite inom...
Svar
7
· Visningar
1 072
Senast: Theodor
·
Övr. Hund Hej! Ny användare här inne! :D Jag går med tankar på att skaffa mig en liten hund (mindre storlek). Jag är 20 år och studerar...
Svar
13
· Visningar
1 777

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka