Reflektera och ventilera

Boendesituation

Trådstartare
Skriver under hemligt eftersom situationen är lite känslig.

Jag och min sambo bor i en villa. Villan ägs till hälften av min sambo och till hälften av hans bror.
I villan finns vår lägenhet + tre andra.
De tre andra används som korttidsboende och hyrs ut efter behov.
Det finns två ingångar. När man kör ner emot huset kommer man direkt på den första ingången, den som används till korttidsboende. Går man runt hörnet däremot kommer våran ingång med bro, räcke och privat ingång.
På baksidan av huset finns balkonger samt våran altan och en liten allmän uteplats.

Jag och min sambo är inte särskilt ordningssamma. Vår hund har ben, grisöron osv. över hela gården. Det ligger virke lite här och var, stängelstolp till hagar. På bron ligger allsköns skräp som papper, kartong, tallrikar, hundmatsskålar osv.
På soldäcket låg två mattor som legat där hela sommaren pga. diverse orsaker av allergi och liknande.

Idag stormar brodern in och svär och skriker om att vi måste städa för det kommer folk och att det ser förjävligt ut.
Han kommer alltså, in i vår privata lägenhet och väcker oss med skrik och bråk. Hunden blir orolig och stissig så han börjar fräsa åt den också.
Sedan börjar han riva i grejerna på bron, kasta saker, bära in saker i vårt kök. Slamra och leva djävul.
Hur det ser ut på vår bro syns alltså inte vare sig från baksidan eller framsidan.
Altanen ja, den syns. Men ärligt. Hur många kan säga åt sina "hyresgäster" att dom måste hålla städat för att det kommer folk?
Det är väl en privat ensak?

Överreagerar jag?
Det här är inte första gången det händer.
 
Sv: Reflektera och ventilera

Men ärligt. Hur många kan säga åt sina "hyresgäster" att dom måste hålla städat för att det kommer folk?
Det är väl en privat ensak?

Överreagerar jag?
Det här är inte första gången det händer.

Det är något om att det inte får vara en hälsofara/brandfara. Det har stått i tidningen här flera gånger i år om folk som blivit vräkta för att de haft för stökigt.
Så visst kan hyresvärden kräva att det ska vara städat, i viss mån.

Om huset ni hyr i också hyr ut tillfälligt tycker jag det är rimligt att det ska se städat ut, annars riskerar kanske hyresvärden (brodern?) att förlora hyresgäster.

Sen hanterade han det kanske inte speciellt bra, men om det beror på något som hänt tidigare, hur han bemötts tidigare, eller om han "bara" har ett hetsigt temperament vet nog du bättre.
 
Senast ändrad:
Sv: Reflektera och ventilera

Men är två mattor stökigt? Det som är på vår bro syns som sagt inte.
Hade det varit allmänplatsen hade jag förstått, och den har varit stökig tillochfrån när vi inte haft gäster. Och när vi haft gäster så har dom också kunnat lämna saker där.
 
Sv: Reflektera och ventilera

Men är två mattor stökigt? Det som är på vår bro syns som sagt inte.
Hade det varit allmänplatsen hade jag förstått, och den har varit stökig tillochfrån när vi inte haft gäster. Och när vi haft gäster så har dom också kunnat lämna saker där.

Men det är ju inte bara två mattor?... Citerat från ditt eget inlägg

Vår hund har ben, grisöron osv. över hela gården. Det ligger virke lite här och var, stängelstolp till hagar. På bron ligger allsköns skräp som papper, kartong, tallrikar, hundmatsskålar osv.
På soldäcket låg två mattor som legat där hela sommaren pga. diverse orsaker av allergi och liknande.

Skulle jag skräpa ner på detta vis runt mig skulle jag utan tvekan få ett samtal från hyresvärden och en uppmaning om att städa upp. Det är verkligen inte okej att skräpa ner så som ni gör när det är fler som bor där. Usch faktiskt...

Däremot är det verkligen inte okej heller av brodern att bara storma in på det där viset, men det är väl lätt sånt som händer när man hyr av/äger ihop med anhöriga eller vänner. Gränser på vad som är okej tänjs.
 
Senast ändrad:
Sv: Reflektera och ventilera

Kanske ska förklara. Ben och grisöron ja.
Virket är broderns.
Staketstolpen ligger brevid vår bro. Det andra skräpet är på bron.
Så.. det enda som gästerna ser är 4 ben och 5-6 grisöron + två mattor.
 
Sv: Reflektera och ventilera

Jag tycker inte han överreagerar. Han kanske var på väg med potentiella hyreskunder och såg er röra, knappast någon som hade nappat då.
 
Sv: Reflektera och ventilera

Jag tycker att det låter som att du skyller ifrån dig och försöker rättfärdiga ert stök.
Din sambo äger ju visserligen hälften men du är ju bara hyresgäst och får således anpassa dig, enligt mitt tycke.
 
Sv: Reflektera och ventilera

Fast du skrev att det var eran hunds ben och grisöron som ligger överallt på gården. Hur kan grejerna tillhöra både er (eran hund) och din sambos bror?

Fortfarande ligger det visst virke "lite här och var" och jag skulle inte vara okej med skräpet på bron som granne/hyresvärd. Alltså ursäkta mig nu, men tallrikar för helvete?... Det spelar ingen roll om det syns eller inte, skadedjur älskar skräp och kryp finns det gott om i lägenheter utan att man håller på och grisar.

Jag har haft grannar som tyckt att deras skit kan drälla lite överallt och fy vad sunkigt det är.
 
Sv: Reflektera och ventilera

Skräpet ni har ute tycker jag ni kan ta in i lägenheten, det är ju inte så "farligt".
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter *host harkel* Gjorde ett album med bilder på våran tomt, vi har bott här sedan 15 maj. Säljarna av huset har planterat buskar, träd...
Svar
17
· Visningar
1 910
Senast: Mammadutt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp