Reflexer till hästen som tål kyla

hag391

Trådstartare
Inget ovanligt tyvärr att man köper och de spricker direkt när de är kallt :mad:

Vad har ni för hållbara och bra reflexer?

Sv: Reflexer till hästen som tål kyla

Mina benreflexer är inne på sin tredje säsong och var ute ganska många gånger förra vintern när det var riktigt kallt. Det är äkta ullaredkvalitet på dem :D

Jag har köpt mina reflexer från h**ks. Det är benreflexer, ländtäcke och brösta. Benreflexerna är med lite ludd och har funkat otroligt bra genom snö, lera och blask, inte en skråma! Även de andra klarade sig finfint genom den kalla vintern vi hade förra året.

Jag hade också såna plastiga som sprack. Sen bytte jag till benreflexer helt i resår. De har dubbel kardborreknäppning och sitter väldigt bra.

I övrigt har jag ländtäcke och reflexväst på mig. Har funderat på att ha något framtill också. Skulle vilja ha något att sätta på tyglarna och tränset. Så det blir kanske något att skriva på inköpslistan. :p

Boetts reflexer är kanonbra! Mitt senaste inköp var benreflexerna som jag köpte för två år sedan, de ser ut som nya fortfarande. :)

jag har benreflexer från Boett köpta för 5-6 år sedan som fortfarande är fina trots användning varje vinter (dock flitigast de senaste åren)
Utöver dom använder jag elastiska med dubbel kardborre från Horze, men såklart aldrig direkt på benet utan utanpå benskydd.
Upplever reflexen lite sämre på dessa än vanliga plastiga, men de spricker iaf inte :)

jag har benreflexer från Boett köpta för 5-6 år sedan som fortfarande är fina trots användning varje vinter (dock flitigast de senaste åren)
Utöver dom använder jag elastiska med dubbel kardborre från Horze, men såklart aldrig direkt på benet utan utanpå benskydd.Upplever reflexen lite sämre på dessa än vanliga plastiga, men de spricker iaf inte :)

Är det farligt? Varför i så fall?

inte om dom sitter löst, antar jag :) men min häst har grova ben, alt. så är reflexerna korta, och jag vill i vart fall inte att dom ska sitta åt direkt på benet. det blir ju som att linda en elastisk linda direkt på benet, fast bara på en punkt..

kl

har haft flera från Hööks men de sprack innan det passerade -15. Men det sista är ett tag sedan och var det med blått foder. Har kvaliten blivit bättre nu?

De med Boett runt omkring och som jag träffat är väldigt nöjda men priset på en brösta och 2 par benreflexer blir en nätt summa av 675 till min häst om man beställer direkt från dom

Aha, på min lilla plutt sitter de för löst, även om jag spänner de lite mer än vad som är tänkt. Men de går att spänna så att de sitter där de ska utan att riskera att glida av och de tycker jag känns helt ok.

Jag kan förresten tipsa om åstorps också, men de ligger i samma prisklass som boett. Man får det man betalar för brukar man ju säga, och jag tycker det stämmer väldigt bra när det gäller reflexer. Jag har dock bara åstorps reflexbrösta och tränsreflexer, inga benreflexer. Smart modell på bröstan med flärpar på så bröstan syns även om man har en häst med mycket man.

Reflexer har väl bäst-föredatum? :confused:

Jag har fått lära mig att tre år, men inte längre och helst inte mer än en säsong per uppsättning om det är benreflexer eller liknande som det "slits" mycket på....

Edit: Hittade det här från Skyddsnätet efter en snabb googling.

ja jag vet, jag har också hört det. jag har dock testat mina och upplever faktiskt att dom fortfarande ger tillfredsställande reflex. och i kombination med en hel julgransuppsättning nyare reflexer får även benreflexerna hänga med iaf den här säsongen också.

länken visar ju att det är främst slitage och nötning som sliter på reflexförmågan, inte att det är själva materialet i sig som "dör av", och eftersom mina var i princip oanvända de första åren anser jag det vara lugnt..

Upplever inte att de spricker av kylan, mer av slitage =S Hästen slår i dem o man går emot saker i skogen (ris, pinnar osv)
De från Gekås brukar vara trasiga på två ridturer :crazy: Men har inte hittat något som är bättre, så sliter på de billiga o köper nya.

har dem utanpå senskydden på frambenen, och ovanför skydden bak (korta kotskydd)

Mina från hööks har alltid hållt i sig över vintrarna, för extra säkerhets skull brukar ag byta ut dom vartannat-vart tredje år för att vara helt säker på att reflexeffekten på dom är maximal ;)

Har märkt när jag åker till/från stallet i mörker på höst/vinter att de gula och silvriga reflexerna syns bäst, färgade i blått, grönt, rosa och liknande syns inte alls lika bra (vissa nästan inte alls)! så satsa på gula eller silvriga :D

Tänkte slänga in en fråga här också, är det någon som använder sig utav Hööks reflexdamasker? (ni vet dom vita med reflexer påsydda typ?)
jag är nyfiken på hur bra dom faktiskt syns när man möter bilar och liknande eftersom reflexerna därpå bara finns fram och bak.

Skulle vara så mycket skönare att slippa försöka få på reflexerna med våld eftersom dom alltid är för korta när man har lindor/skydd under..

Tänkte slänga in en fråga här också, är det någon som använder sig utav Hööks reflexdamasker? (ni vet dom vita med reflexer påsydda typ?)
jag är nyfiken på hur bra dom faktiskt syns när man möter bilar och liknande eftersom reflexerna därpå bara finns fram och bak.

Jag har dem och sambon säger att de syns jättebra. Vi har testat reflexer genom att jag vart ute och ridit/kört så har han kommit med bilen i mörkret :).
Tycker de sitter bra och bra i storleken och mina går in på andra året nu så för min del har de hållit bra med :)

Kanonbra! såg att dom var på lite rea nu också, *time to shop* ;) :angel:

*kl*

Som kemiskt har man god lust att ringa upp ÅF och fråga vad deras material har för Tg, hahaha. Under Tg blir plats/gummimaterial spröda.

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 528
Mat Jag har under många, många år haft problem med magen och prövat den ena dieten efter den andra. Nu verkar det som att det äntligen är... 2
Svar
35
· Visningar
2 192
Senast: Keb71
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 272
Senast: MiniLi
·
Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre... 2
Svar
33
· Visningar
1 904
Senast: Murray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31