Reflexer, vad använda?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare mi_grandin
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 130
  • Visningar Visningar 10 402
Sv: Reflexer, vad använda?

Förutom reflexjacka, stigbyglar, ländtäcke, alla ben, svans, nosgrimma (inte än men ska fixa en, den gamla har blivit dålig) och brösta, så har vi rött fast sken bakåt, fast sken syns mycket bättre än blinkande och pannlampa.

Reflexerna byts vartannat år, benreflexer och brösta varje år, det är de som slits mest.

Brukar få kommentarer om att det är så trevligt att vi alltid syns;)

Vi bor vid en liten väg där vi brukar möta två tre bilar som mest på en tur.

Jag har bett sambon kolla med bilen att vi syns, så fort någon reflex syns mindre än övriga byts de ut.

Jag
Varseljacka, hjälmreflex.

Hästen
Reflexländtäcke, tränsreflexer, benreflexer, brösta.

Så mycket som möjligt :bump:

Sisådär en 10 st som jag pratat med iaf. Dom har alltid sagt att jag syns ordentligt . :)

de kanske jämför med dem som inte har några reflexer alls? :D
röstar för iaf ett par stigbygelreflexer också.. benreflex + väst är för lite..

min häst har reflextäcke, benreflexer, svansreflex,relfexer på båda stigbyglarna, rexlexband på pannband,nosgrimma och båda tyglarna.

och jag har reflexjacka eller tunn reflexväst, oftast någon form av benreflex på mina ben, pannlampa på min hjälm och hjälm reflex ;)

Ska nog köpa och han en blinkande lampa bakåt också på hjälmen...;)

Jag är värsta reflexgalningen, har många gånger åkt med mamma i bilen ner till stallet och mött ryttare/hästar med alldeles för dåligt med reflexer .. bara benreflexer på hästen räcker verkligen inte.
Själv kör jag med
- 4 benreflexer
- reflexridtäcke (som går ner en bit över svansen med reflex)
- stigbygelreflexer
- Någon slags reflex "framåt" på hästen, hängande "barnreflex" eller liknande eftersom jag inte har ngn reflexbrösta än ..
- Reflexväst
- Hjälmreflex
- På vintern när det är kallare så har jag en skithärlig Varningsjacka, som vägarbetare oftast har, och alla bilförare vet nog hur bra såna syns? ;D , reflexer överallt på den.

Har fått höra av han som äger stallet att färgade reflexer (ni vet tex. blå eller gröna som man kan köpa att ha på benen till hästarna) syns sämre än dom gula eller silvriga! , han hade mött tre hästar, dom två första hade blå och gröna, den tredje hade gula, och det var den gula som syntes mest, de med blåa och gröna syntes knappt.
Så även om det är snyggt med färg så tänker jag fortsätta på dom gamla vanliga gula .. :P

Själv har jag alla möjliga relfexer... Men jag har hört att det är viktigt att ha något som rör sig, typ en hängade reflex (hästens benreflexer ligger väl ganska bra till också), för att bilarna uppfattar "rörande reflexer" bäst. Men det är lika bra att klä sig ordentligt med reflexer :D

Har:
Varseljacka el reflexväst
hjälm överdrag i reflex
Reflexer på alla fyra ben
reflex brösta
ländtäcke med reflex
ibland pannlampa

Har även haft tränsreflexer,stigbygelreflexer och svansreflexer men de är gamla o dåliga och jag har inte köpt nya.

Jag har:
(Gul) reflex jacka, alltså hela den är reflex
Pannlampa
Reflex rand på överdragsbyxorna som jag har om det är kallt

Hästen har:
Benreflexer
Reflex på vänster tygel (eventuellt på höger med, beroende hur många det finns, glömt bort det...)
Reflex brösta
Reflex i svansen
Röd lampa i svansen (om jag skall rida där det är mycket bilar, eller rida länge)
Lampa på vänster stigbygel (ska kanske skaffa till högra stigbygeln med)
Reflex grimma under tränset

När hästen går i hagen blir det reflex grimma, hon har fått för sig att rymma jämt & ständigt så det är ju bra att ha, tänk svart häst mitt i natten, utan reflexer..:eek:

röstar för iaf ett par stigbygelreflexer också.. benreflex + väst är för lite..

Jag tror jag fortsätter med mina benreflexer & väst . Då det fungerat sen jag hade ponny så ;)
men visst, för mkt är aldrig dumt.

Nu rider jag typ aldrig ut i mörkret men gör jag det så har jag oftast reflexer på benen och på mig en reflexväst och reflexbrösta på hästen också, men rider isf aldrig på bilvägar utan end i skog.

Jag använder benreflexer och brösta på hästen, väst på mig själv.
Rider knappt på vägen öht och tycker det räcker. Fast ska nog köpa tygelreflexer också.

Jag har benreflexer på frambenen, reflexländtäcke, väst, pannlampa o reflexpasspoaler på jackan.

Knapplån

Jag försöker alltid att tänka på att man ska synas från alla håll.

Min egen mörkerutrustning:
väst
pannlampa
vinterridbyxor med florecerande tyg och reflexer
Regnjacka och byxor i neonoreange med reflexer
+flera av min jackor har fastsydda reflexer

Min förra foderhästs utrustning:
Benreflexer
reflexbrösta
svansreflex
vattentätt reflextäcke
tränsreflexer
stigbygelreflexer

det var inte alltid vi andvände hela "arsenalen" på samma gång, beroende på vädret och vart vi skulle rida.
Red vi till exempel i skymning eller vid dålig sikt (t.ex ordentligt snöväder dagtid) så valde jag att fokusera mera på den utrusning som hade klara färger, eftersom vanliga reflexer inte hjälper så mycket då.

Vad kul att läsa att det är så många som tycker att det är bra med MYCKET reflexer! :) Jag har haft så mycket reflexdiskussioner med folk och tyvärr ofta fått höra att lite är lagom.

Hur bra/snabbt man syns beror ju på så mycket. I vissa situationer kanske bilföraren hinner upptäcka ett ekipage med bara benreflexer, men i många fall är det inte tillräckligt. Vädret påverkar sikten, vilken typ av bil (strålkastarnas höjd samt vilken typ av lysen, hel/halvljus och olika typer av lampor) som möter, om reflexerna sitter på ponny/stor häst, om benreflexerna hunnit bli smutsiga eller om man rider i gräs/djup snö, vilken hastighet bilen samt hästen har, om man möts i en kurva eller på en lång raksträcka, om bilföraren blir bländad m.m. Såg att någon annan här nämnde att reflexerna måste bytas ut med tiden, vilket många inte tänker på.

Jag har varit nära många olyckor, både som bilförare och på häst. Tycker att det är otroligt viktigt att man har reflexer på både sig själv och hästen. Bra att tänka på är vad som händer om man blir avkastad och hästen springer hem. En skenande häst kan "tappa" mycket utrustning när den plöjer fram genom buskar och snår. Jag vet, jag är en sådan "julgran" som använder alla sorter, och ändå fanns inte mycket kvar när jag hittade hästen...

Tycker också att man ska ha i baktanke att bilförare inte alltid är så koncentrerade på vad de gör (tyvärr!), en är trött och nära på att somna, en annan svarar just i mobilen och en tredje rattar på stereon. Blicken är inte alltid där den ska vara. Så man kan aldrig lita på att man syns tillräckligt. En bra sak är att ha en ordentlig pannlampa med hel och halvljus, den kan man blinka med mot mötande fordon om man upptäcker att något håller på att gå snett.

Har brösta, ländtäcke, tränsreflexer, på benen.
Sen har jag väst.
Har massa på vagnen också

Jag har på mig:
# Varseljacka/reflexväst
# Pannlampa eller hjälmreflex

Ponnyn har vid ridning:
# Reflexbrösta
# Tränsreflexer
# Reflexbenskydd
# Reflexridtäcke

Ponnyn har på sig vid promenad:
# Reflexbenskydd
# Reflex vid svansen
# Brösta runt halsen

Man syns mkt sämre än man tror!!

Benreflexer
Reflexbrösta

&

Reflexväst
Hjälmreflex

Är väl det som syns mest å är "viktigast" (enligt mig iaf) utan bröstan ser man bara något komma gående med smååsmåå reflexer på benen :/ En bra sätt att tänka är att man ska synas framifrån och bakifrån ;)

När jag är ute i mörker blir de benreflexer, brösta, reflextäcke, reflexväst, hjälmreflex och stigbygelreflexer å så tränsreflexer ibland också.. Levande julgran dvs.. :)

ju mer desto bättre såklart.

benreflexer
reflexbrösta
tränsreflexer
hjälmreflex
reflexväst
reflextäcke
stigbygelreflex

När det blivit riktigt mörkt och jag rider så har jag : Reflexväst, reflex-ländtäcke, benreflexer på hästen och reflex-förbygel (:

*KL*

Det kan väl aldrig bli för mycket när det gäller reflexer...

Jag brukar ha; (varierar något)
reflexbrösta
benreflexer på alla ben
Reflexväst
Pannlampa
Svansreflex
Reflextäcke (skrittäcke)
och lite småreflexer här och där...;)

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 445
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
670
Senast: cowgirl81
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 544
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 244
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka