L

linabergmer

Nu när dte går mot mörkare tider behöver man ju reflexer.

Så min fråga är vad ni har för reflexer på hästen, var ni har köpt dom o vad det kostar?

Även om ni har några reflexer eller lampor på er själva??
 
Jag har gula reflexer med kardborre på hästens alla ben. Kostar 50kr/paret på Hööks. Själv har jag reflexväst en pannlampa från någon Sportaffär! Funderar på att köpa något mer till hästen, otäckt ifall jag trillar av och hästen springer iväg! :crazy:
 
När jag rider i mörkret ser vi ut såhär ut såhär:
Benreflexer på alla fyra benen på hästen.
Reflexbrösta på hästen.
Reflexband i svansen.
Reflexväst på mig.

När jag har ridit på trafikerade vägar i mörkret har jag också haft med mig ett baklyse för cykel, ett sånt som man kan ställa in på att blinka rött, det håller man upp mot snabba biltrafikanter så saktar de ner mycket bättre! :D
 
Jag gillar att synas...
Hästen har:
benreflexer på alla ben
reflexbrösta
ridtäcke i reflextyg (Hööks)
reflex på pannbandet

Jag har:
reflexväst
röd blinkade lampa på vänster ben
reflexband på hjälmen

Hittills har ingen missat att se oss!
 
jag har även reflekser på hästens svans. refleksbrösta tycker jag är superbra! även hjälmrefleks eftersom det är jättebra at ha refleks högt upp me
 
har ben reflexer med neongult lkudd i :love:
sen ha ja inge mer.. :crazy: ska köpa ett reflekbrösta..å så har ja såna där klipps.. som man kan sätta på tex shabraket och jackan å så.. åjag själv har reflekväst.. :D
 
Jag har reflexväst, hjälmreflex och stigbygelreflexer. Hästen har fyra benreflexer. Jag siktar på en reflexbrösta och eventuellt ett reflextäcke inför årets kvällsritter.
 
Tack för alla svar!

Själv har jag reflex väst och pannlampa.

Hästen har ben reflexer, nos o svans relex, reflex brösta.
 
Det kan man iof göra..........men är man som jag _LAT_ och har en :devil: symaskin så lär jag väl hinna beställa 100 par eller nåt innan de jag ska sy är klara :o
Så nä....det blir nog beställa ändå. Jag vet att det är nån som har beställt stora men vartifrån tro??? :confused:
 
jag har 4 benreflexer, reflexländtäcke, reflexbrösta, reflexpåhjälmen.

ska köpa "delar" att sätta på tränset o selen/vagnen.
har köpt på mässor och liknande för lagom priser, håller mig undan för dem där äckligt höga.
 
Oj..*hehe* :cool:...

*4st benreflexer
*Tränsreflexer
*Stigbygelreflexer
*Reflextäcke

*reflexbäst
*hjälmrexlex
*blinkande lampa på armen

...tror det var allt :D
 
Köp bara CE-märkta reflexer. De behöver inte vara bra för det, men då har tillverkaren i alla fall så mycket kunskap att man vet att det finns ett regelverk man är skyldig att följa...

KOLLA reflexerna då och då, tex med ficklampa en mörk kväll. Jämför gärna flera tillsammans. Vissa är urkass redan från början (i pricip alla rosa, ljusblå och en hel del andra också) andra slits fort. Jag har tex vid bilkörning (nästan inte!) sett benreflexer och ländtäcken som upptäcks senare än hästen! En ryttare med 4 ben"o-reflexer" stannade jag och pratade med när jag mött honom ett par ggr och "vant mig" så mycket att jag klarade av att tänka lite logiskt. Han var naturligtvis fullkomligt övertygad om att han syntes jättebra och blev förmodligen lika skraj som jag första gången jag mötte honom...

Rider man i trafik och behöver göra armtecken är det ju rätt vettigt med någon form av reflexer på handlederna.

En rätt bra grundprincip tycker jag är att både häst och ryttare ska ha tillräckligt med reflexer, det händer ju faktiskt att man går skilda vägar!

En samvetsfråga(?!):
Vad har ni för reflexer, cykelbelysning etc när ni går/åker till och från stallet?
 
pållen har: 4 benreflexer, tränsreflexer,en reflex i stigbygeln, reflexbrösta, och reflexridtäcke samt en reflex i svansen.

jag har: hjälmreflex, reflexväst, reflex i skon och så har jag en pannlampa.

jag minns inte priserna, har köpt dem lite här och var.
 
Hästen:
  • Benrelexer med kardborre och spänne
    Tygelrelexer
    Benreflex i svansen
    reflex på stigbyglarna

Jag:
  • Reflexväst
    Pannlampa framåt
    Röd blinkande lampa bakåt

Hästen har även haft reflexbrösta men den bet hon sönder en kväll...
 
ki...vi ser ut som julgranar när vi e ute men refexer e en BILLIG livförsäkring...
finns allt för många som har FÖR lite reflexer...man kan ju aldrig ha för lite...

vi har
*benreflexer på alla ben
*brösta med röd blinkande lampa
*svans reflex
*träns och tyglar
*pannlampa
*väst
*lampa på vänster ben som lyser fram och har rött sken bakåt.

vi har blivit stoppade av bilister som berömde oss för att vi syntes så bra...han såg oss på 50-75 meters håll på en grusväg utan annan belysning...

tog tiden en gång oxå...
7 minuter tog d att sätta på alla reflexer...

för dig som behövde stora reflexer till din hästs ben...
börjes har resår reflexer som fästs med kardborre...super bra...

kram

:banana:charlie :banana:
 
Detta inlägg är framför allt ett svar på en ny reflextråd, jag hänvisar hit eftersom det är onödigt med två trådar om samma ämne!

Nej, jag tror inte det räcker med rosa benreflexer, men maila gärna företaget och fråga om de är CE eller SIS-märkta! Enligt Råd & Rön är det lag på att de ska vara det... http://www.radron.net/templates/test____2412.asp

Är de bra nog för att uppfylla kraven för märkningen räcker det kanske för hästen, men du behöver minst en själv...
 
Har allt detta pluss reflexöverdrag på hjälmen samt reflex på stigbyglarna.
 

Liknande trådar

Utrustning Spinner vidare på temat reflexer, vad har ni på era hästar och er själva på promenader? Tycker det är svårt när man inte har någon sadel...
Svar
10
· Visningar
723
Senast: Liten
·
Övr. Hund Klockan är inte ens 22, och det är kolsvart ute. Jag insåg att det bara är två veckor kvar, sedan kommer det vara solnedgång lagom tills...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 593
Senast: Therese1988
·
Utrustning Tjo, jag sitter och velar på om jag ska skaffa mig en ridkjol, men det finns ju några olika sorter. Jag har ridit i min regnrock ett par...
Svar
8
· Visningar
617
Senast: Fiorano
·
Övr. Katt Tanken har hela tiden varit att Kjellie och Miss Li ska få gå in och ut som de vill. Vi har köpt en kattlucka som borde komma idag och...
Svar
11
· Visningar
1 596
Senast: Luff
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp