• Körning
  • Trådstartare Trådstartare Gisburne
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 1 802
G

Gisburne

Vilken sorts reflexer har ni på era vagnar och hur har ni fäst dem?

Sv: Reflexer

På våra två rockards har vi runda cykelreflexer runda vita fram och runda röda bak, fästa på skärmarna med skruv och mutter. Gula sidoreflexer, sådana som sitter i cyeklhjul, fastsatta i ekrarna med hjälp av buntband/strippor (heter ju olika beroende vem man frågar ;) ) Jag tycker om stora reflexer som sitter ordentligt då jag/vi kör mycket efter landsvägen.

Cykelreflexer var en bra idé! :)

Nån som vet om det är okej (på tävling) att ha reflexer som dinglar lite? Alltså som inte kan skruva sig, men som inte sitter klistrad vid vagnen heller. Tänker på hur t.ex. stigbygelreflexer sitter.

Än så länge har jag detta på min vagn. De röda är både reflexer och lampor som man kan sätta igång... Ska fixa vitt frammåt också.

inlagt090314002.jpg

Var har du köpt reflexerna? *nyfiken*

Är det bara jag som tycker att alla dessa reflexer stör helhetsintrycket, förresten? Jag tycker att det blir så fult i t.ex. dressyren där allt ska vara så elegant som möjligt.

.. det är cykelreflexer från biltema..

nä, jag älskar reflexer! Spökar gärna ut både mig själv och hästarna i reflexer. Skyller på en uppväxt i förorten då reflexer var skämmigt och fult. Så jag tar igen nu. Men visst.. på ett dressyrekipage passar det kanske inte så bra..

Tror att det ska finnas typ "relextejp" som man kan använda (kolla tex Laitis) det borde inte "skämma" lika mycket som vanliga cykelreflexer. Man behöver ju inte sätta fast det största man hittar heller, även om jag gärna gör de då jag sätter säkerheten främst i trafiken, har bara 1 vagn som jag kör med träning som tävling..

Är det godkänt på tävling med sån tejp? Finns den i vit, röd och gul?

Jag kör aldrig numera i trafiken när det är mörkt, så jag har inget behov av reflexer på vagnen för säkerhetens skull, bara för tävlingsreglernas skull. Därför vill jag inte ha stora reflexer som "sticker ut" ur helhetsintrycket. Små, diskreta, tävlingsgodkända men inte mer är det jag vill ha.

Jag dåg en bild nyligen på nån som hade satt de gula reflexerna i navet på hjulen. Det skulle jag kunna tänka mig att göra också, för att slippa sätta dem i t.ex. ekrarna.

Jag har tagit runda reflexer en vit på o en röd, skruvat ihop dem med en sporrem emellan. De kan man sätta fast dem på passande ställen på vagn o sele. Vid tävling är det bara att plocka loss dem.......

Vanliga stigbygelreflexer går också utmärkt...

Nog tror jag att dom är godkända att tävla med. Har då sett maratonvagnar med denna tejp på sidorna. Så här står det i TR "I alla klasser skall vagnar vara försedda med reflexer enligt trafikförordningen." Kan inte utläsa exakt vilka typer av relexer det ska vara. Så nog tror jag att det ska fungera...

Nog tror jag att dom är godkända att tävla med. Har då sett maratonvagnar med denna tejp på sidorna. Så här står det i TR "I alla klasser skall vagnar vara försedda med reflexer enligt trafikförordningen." Kan inte utläsa exakt vilka typer av relexer det ska vara. Så nog tror jag att det ska fungera...
Det låter ju lovande! :)

Jag har tagit runda reflexer en vit på o en röd, skruvat ihop dem med en sporrem emellan. De kan man sätta fast dem på passande ställen på vagn o sele. Vid tävling är det bara att plocka loss dem.......

Vanliga stigbygelreflexer går också utmärkt...
Fast på tävling måste man ju ha dem...?

För att vara på den säkra sidan, kolla med typ en kördommare eller liknande som borde ha koll på sådan här saker.

Hoppas det funkar!!

Det hoppas jag också! :)

Kom på en sak... Roslagsvagnar har ju röd reflextejp i bak, är det nån som vet om det räcker på tävling eller om man måste ha ytterligare röda reflexer?

Såg att de har gul tejp på sidan också. Glömde titta i fram.

*kl*

Jag har reflextejp på min 4-hjuling. Maken hade sin bil full med sådant nyttigt, så den är tejpad som en släpkärra ungefär. Rött bak, gult på sidorna, vita batteridrivna diodlampor framåt och röda bakåt så det går att köra i mörkret. Har tyvärr ingen bild på det. Fungerar kanon.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Rid gärna – men använd reflexer, uppmanar skribenten. 2
Svar
21
· Visningar
1 542
Senast: MissFideli
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 445
Tjatter LF Uppsala har haft en tävling där lågstadie elever har fått skicka in teckningar där den vinnande teckningen blir en reflex. Nu är...
Svar
12
· Visningar
908
Senast: Barbabelle
·
Körning Hej, har en undran hur ni gör när ni tömkör eller kör häst o vagn när ett fordon närmar sig, antingen framifrån eller bakifrån. Stannar...
Svar
12
· Visningar
933
Senast: Velig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Svensk Politik 4
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Eurovision 2025

Hund, Katt, Andra Djur