Regel/lag/riktlinje ?

C

Cronis

Någon som vet om det finns något av ovanstående gällande strömedel i en box?

Har lite problem med några hästmänniskor i ett grannstall som har fått på beordran från vet. att endast strö lite i ena hörnet (halm) av boxen sen ha täcke på hästen. Detta skulle då räcka.
I vintras blev det ju som ni vet, nästan 30 grader kallt, här (Linköping) och hästarna som detta gäller blev sjuka... Inte konstigt kan jag tycka då det är kallt från golvet, det va då vet. ordinerade täcke på. Innan hade hästarna gått utan.

Har hittat att det ska vara minst 15 cm spån i en hästbox.
Halm vet jag inte.

Ska ringa miljökontoret i kommunen och höra, men tänkte höra här först :D

Länk Här har jag läst lite, men allt framgår ju inte här.
Någon som vet om man kan beställa den där broschyren btw?

Sv: Regel/lag/riktlinje ?

Jordbruksverket säger:
--
Strö golv och liggytor i spiltor och boxar
Golv och liggytor ska ha en jämn och halkfri yta. Golv i spiltor och boxar ska vara försett med ströbädd eller på annat sätt ge en god liggkomfort.
---

www.jordbruksverket.se

Det är inte kommunen du ska ringa utan Länsstyrelsen, för det är där som djurskyddet finns numera.

Tack för info.

"Ligg komfort" hur ska man tolka det då?
Är det fritt att tolka?

Det jag anser är liggkomfort för min häst, kanske en annan anser vara överdrivet med strömedel...? Eller kanske tom för lite?

Masse - Aha, tack. Hade jag ringt till kommunen å talat om mitt ärende, hade jag nog blivit kopplad till länsstyrelsen, då det ligger här i stan... ;)

Liggkomfort är när när hästen kan ligga ner utan att riskera att få liggsår eller skav från golvet. Plus att om det är kallt golv så skadet vara tillräckligt mycket för att isolera så att hästen inte blir nerkyld underifrån.

Lagom mycket strö har du i boxen har jag lärt mig, är när du kan slänga dig ner på knä utan att tveka och utan att det känns obehagligt.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Flyttade från tidigare stall den 10/7, sista dag för flytt var den 31/7. Stått i detta stall sedan november 07. Ställt upp i ur o skur... 2
Svar
33
· Visningar
4 826
Senast: Niela
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka