Få med stammen?

Myzan87

Trådstartare
Hur pass viktigt är det att få med stammen på en ponny? Har fått registrera min ponny med "okänd" härstamning eftersom dåvarande hingsthållaren inte vill skriva något intyg på betäckning. Vet ju stammen och har en helt ok stam tävlingsmässigt men kan inte få med detta i passet eftersom det finns inga papper på henne.

Så hur pass viktigt är det att få med stammen och blir dom mer värda med känd stam? Har tänkt ta föl på henne senare och vill att fölen ska ha stam även längre bak. Lite för att veta vad för typ av häst det rör sig om samt vad man kan förvänta sej av avkomman.

Men det kanske är ok om antingen jag eller nuvarande ägare till hingsten skriver ett betäckningbetyg?

Tacksam för svar!
 
Sv: Få med stammen?

Du skulle väl kunna DNA-typa och jämföra mot föräldrarna eftersom du känner till stammen och sedan få härst ändrad i passet. Vart är hon reggad nånstans? Jag har själv ändrat härst på min som var reggad med "okänd", DNA-typade mamman, pappan, mormor + min så det ledet ska ja få med, bara morfar som jag inte kunnat typa. Lite nyfiken på stammen så den får du gärna oxå skriva ut om du vill ;)
 
Sv: Få med stammen?

Det är inte helt självklart att det går att ordna. Dels kan det vara så att inte alla avgifter är betalda till hingsten så att det är därför som det inte utfärdas något intyg. Sedan så kan vissa raser kräva att hästen ska registerad med fullapapper inom en viss tid för att det ska gå.
 
Sv: Få med stammen?

Dels kan det vara så att inte alla avgifter är betalda till hingsten så att det är därför som det inte utfärdas något intyg
Nä det är klart, så långt tänkte ju inte jag :o

Sedan så kan vissa raser kräva att hästen ska registerad med fullapapper inom en viss tid för att det ska gå.
Hade jag ingen aning om. Vet du några exempel på vilka rasföreningar som kan kräva det?

Min är reggad i ASRP med okänd härst o när jag pratade med dom så sa dom att jag skulle DNA-typa mor, far + avk o att det sedan skulle gå. Jag har förvisso språngrulla men det hade jag inte då jag pratade med ASRP. Hästen är nu 3 år o reggad med okänd för 2 år sen o nu först har ja DNA-typat.
 
Sv: Få med stammen?

Pappan är ingen hingst längre utan vallack. Så min är den enda avkomman han har eftersom han inte var godkänd hingst (var endast 2år vid betäckningstillfället). Anledningen till att det blev just honom var att modern inte gick att lasta och skulle betäckas för att bli av med hostan (en annan man som sa att uppfödaren skulle göra så) och eftersom han verkade lämplig och fanns 2km bort så kunde dom knalla dit med stoet.

Hon som har pappan nu hade hört att det var en tjuvbetäckning :confused:

Glömde skriva det i första inlägget :o
 
Sv: Få med stammen?

Ponnyn är registrerad hos ASRP och lika så pappan. Mamman däremot har inget pass men är registrerad i någon annan förening eftersom hon har ett stamboksnr.

Pepsis stam
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 039
Kropp & Själ Stopp och belägg. Självmord är inte fegt, det är ett hemskt oönskat utfall av svår sjukdom. Inlagt av moderatorn:
4 5 6
Svar
115
· Visningar
8 248
Senast: Grazing
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 526
Senast: LaMagia
·
Avel Hej! Har ett litet sto på 1,52 m i mankhöjd e. Fort-Baron x ue. A-dur som jag är sugen på att veta mer om hennes härstamning men hittar...
Svar
0
· Visningar
622
Senast: Klein
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp