Regler för transport

A

Anieee

Jag vet inte riktigt vart den här tråden skall ligga. Men jag måste vilket fall som helst få ett svar på den..
Är det några speciella regler för hur man får dra ett hästsläp, ska man ha ett speciellt körkort? För ca två år sedan skulle vi hämta en häst till vårt bete från traktens ridskola. Vi frågade dom vad som egentligen behövdes och dom svarade "vanligt" ab (tror jag det heter) körkort, och sedan kan ni ta et lite lugnt med farten. Pappa som aldrig kört häst förut gjorde ett bra jobb efter mina instruktioner. Men nu ska vi dra häst igen, Men vi har en bil utan dragkrok så vi ska låna hästens ägares bil (KING CAB) och ska dra ett Värmlandssläp. Är det "maxvikt" som gäller? eller körkort för att få dra ett släp? VAD ÄR DET FÖR REGLER PÅ DETTA? Vet inte riktigt hur jag ska göra. Måste verklien transportera häst IKVÄLL. Så måste hitta en nya bil, eller en ny chaufför?...

Sv: Regler för transport

Detta är klippt direkt från Vägverkets hemsida:

Bil med släp
Körkortskrav för personbil/lätt lastbil med släpfordon

Det räcker med behörigheten B för att köra personbil eller lätt lastbil med ett lätt släpfordon. I andra fall krävs behörigheten BE.
Vad är ett lätt släpfordon?

Generellt kan man säga att ett lätt släpfordon har en totalvikt av högst 750 kg.
Men även ett släp med högre totalvikt än 750 kg kan vara lätt släpfordon. Kravet är då att släpfordonets totalvikt inte får överstiga dragbilens tjänstevikt och de båda fordonens sammanlagda totalvikt inte får överstiga 3 500 kg.

Vad är tjänstevikt?
Fordonet i driftsfärdigt skick inklusive verktyg, reservhjul, bränsle och förare.

Vad är totalvikt?
Tjänstevikt + den maxlast som registreringsbeviset anger.

Var kan jag se fordonets totalvikt?
I registreringsbevis och besiktningsunderlag för personbilar och lätta lastbilar anges den högsta totalvikt ett släpfordon får ha för att dragbilen ska få köras med körkortsbehörighet B.

Viktigt! Om du byter bil eller släp ska du tänka på att viktförhållandena kan bli sådana att du måste ha körkort med E-behörighet.

Sv: Regler för transport

Du behöver BE-behörighet för att få framföra en KingCab med hästsläp.

Det är annars olovlig körning, och du riskerar ditt körkort.

Lättast att kolla är att ta bilens registreringsnr, slå in på www.vv.se (fordon). Då får du upp hur mycket bilen får dra på B-kort (vanligt); troligen 750 kg. Och hur mycket bilen får dra totalt (troligen runt 2000-2500 kg) - alltså med BE-behörighet.

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 108
Senast: morgaine
·
Fordon Hejsan! Jag transporterar två av mina hästar ganska regelbundet och ljuset på min Subaru är under allt kritik. Jag undrar ifall någon...
Svar
2
· Visningar
575
Senast: hoppsann
·
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt... 2
Svar
23
· Visningar
7 227
Senast: Lobelia
·
Anläggning Står nu inför val av stall/lösdrift och hur jag än vänder och vrider på detta så blir jag inte klokare. Först, lite saker ni behöver... 2
Svar
21
· Visningar
2 830
Senast: spinxx
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka