Regler och vad tas för givet i era stall?

Sv: Regler och vad tas för givet i era stall?

Även detta var ju inte den igentliga fråga hur pass lång tid man är i stallet. Utan hur sent man kunde vara där.

Du måste hålla med om att det verkar vara lite onödigt att komma efter 10 för att mocka i 10 min oavsätt vad man sysslat med under dagen?

och blir de galna för att de tror att de få mat, ja då får dom för lite från början..

Men det är väl ägarens ansvar o inte stallägarens?

Vett och etikett verkar inte finnas hos ridfolk.

Se till att få allt på papper. Den som måste vara sen får se till att fodra när dom är klar. Det brukar göra så att folk passar tider då det är för mycket besvär för dom.

Kan inte den som är sist fodra? Det tycker jag känns som det enklaste, så gör vi i stallet där min häst bor. Iofs så är det bara 2 boxar i mitt nuvarande stall, och den andra boxen bebos av stallägarens häst. Stallägaren och jag är kompisar sedan över 10 år, vi behöver inga regler, vi kan varandra utan och innan. Men i allafall så har vi som det att den som är sist fodrar.
Vi tycker inte det spelar någon roll om det inte fodras förrän 22, det blir ju bara kortare tid till morgonfodringen vilket känns bra.
Däremot fodrar vi mkt sällan före 19, oftast får de foder runt 20.

Vad jag märkt är att våra hästar är mkt lugna, jag har varit inackorderad i flera stall med kvällsfodringar på exakt tid varje kväll. Och där har det varit mkt oroligt, våra är helt lugna vid fodring.

Insläpp från hagen är likadant. De kan enstaga ggr gå in vid 15 om vi ska rida. Ska de inte ridas, då har de fått gå kvar till som senast 20, ingen oro eller väntande vid grinden. Dock har de fått "insläppshöet" i hagen då eftersom kompisens häst inte har fri tillgång som min häst har.

Men sluta störa dig på hur "du" tycker de borde lagt upp sin dag och huruvida de "borde" gå och lägga sig!

Men det gör hon ju inte!
HOn talade bara om när hon sov.

det gör hon ju visst det!
Inläggen är fulla med "borde man inte" och "jag vet iallafall att JAG gör" osv. Helt klart anser man att den inacken borde ha ett annat schema eftersom man själv drar vissa slutsatser att man borde ha det schemat, eller hur?

ang. att stallägaren har rätt till ett liv osv, då är det ju som sagt bara att hänvisa till de skrivna kontrakt reglerna om man inte gillar inackorderingen eller tycker att de följer avtalet, och säga upp denne eller hur? istället för att gnälla på internet.

NU var det väl inte vid denna tid osm bla frågan var? Väldigt stor skillnad att hinna rida innan 16 eller innan 21-22 på kvällen. VArför ta upp det överhuvud taget.

Därför att principen är att man fastställer en tid som anses "sent". I mitt stall är kl 18 "sent". När ska man hinna rida då, om man inte hinner före kl 16, och om man inte bör rida så sent som kl 18?

Vissa dagar är det lektioner långt efter kl 17. Då är det barn, föräldrar, hundar, syskon etc i stallet och det är långt mkt mer liv och rörelse än vad det är en söndag då EN privatryttare tar ut sin häst kl 18. Mår hästarna sämre på söndagar än exempelvis en onsdag? Jag vet att det inte hör till just TS fall, men dock till principen om tid. Vi behöver inte diskutera det. Men det är lite hur jag tänker kring min egen situation.

I vårt stall har vi väldigt tydliga regler för hur saker ska skötas.
Man städar efter sig och stallet ska vara släckt och tyst vid 22.
Tömmer eventuella slaskhinkar o sånna grejer.
Plockar upp efter sig, lämnar inte borstar o annat framme.

Faktum är att det är en väldigt trivsam stämning, när alla vet vad som gäller. :)
Och i det här stallet är ca 20 olika hästägare med ungefär lika många medryttare
som samsas.

både ja och nej,. får en häst så lite mat att den vanvårdas genom svält är det stallägaren och huresvärden som är ansvariga.. hästägaren kan ju komma störtande och säga "oooohhhh neeej jag har ju sagt att han ska ha 10 kg hö och inte 2 kg hö, buuuhuuuuu :cry: "
den som fodrar är ansvarig för att hästarna dels har foder av god hygienisk kvalitet och dessutom att de får i sig så mycket näring som dom behöver..

om man har eget stall och bara vill ha inackorderingarna i stallet på arbetstid ska man inte ha inackorderingar..
och när en stallägare jobbar i stallet så är det inte jobb mellan 06 och 22, det är liksom inte 16 timmars arbetsdag utan bara 1 timme 3-4 ggr om dagen..
man kan sätta upp regler om att man inte bör vistas i stallet efter 22 men är man tvungen så ska man ge hästarna ett kg hö vardera och sedan vara så supertyst man bara kan för att inte störa stallägaren..

Slutar man sent så börjar man troligtvis oxå sent villket innebär att man borde kunna rida före. BAra man vill, är effetiv och smidig.
Måste man ha tillgång till ridhus var och varannan dag där det inte är ledigt tidigast efter 21 så ser man väl till att skaffa platts på aktuella stället eller på någon anläggning i närheten.
Själv var jag på jobbet 06.50 och kom hem för en kvart sedan, alltså 17.25. Enligt ditt resonemang ska jag alltså antingen rida före kl 06.50 eller så ge upp hästen för jag har ett krävande jobb???

*kl*

I vårat stall har vi nästan inga regler alls. Vi ser så klart till att hålla snyggt efter oss. Skulle vi slarva så har vi en "städtant" i stallet som helt sonika kör grejerna till tippen... :D. Alla har gått med på detta och det är en bra morot för att plocka upp efter sig.

Sent i stallet har vi inga problem med. Vi fodrar själva på kvällen, uppdelat på jourer. Vill man inte ha maten inlagd så säger man bara till den som har kvällen och gör det sedan själv. Säger man inte till så läggs maten in. Fungerar kanon. Den som är sist släcker och låser.

Till TS

Jag kan personligen tycka att du anser att alla ska tänka och agera kring hästar så som du tycker är rätt. Med åren har jag upptäckt att hästeriet blir mycket lättare när man accepterat att vi alla är olika. Så länge hästen sköts om och mår bra, lägger jag mig inte i.

Har man dock accepterat regler när man flyttar in i ett stall, tycker jag att man ska följa dem. Det är stallägaren som sätter dem och är det bara klart från början, så ska de följas, annars får man flytta till annat stall.

Jag tycker att du kan kräva att dina regler ska hållas om du varit tydlig med dem. Fodra hästen helt sonika när det är sagt att det är fodring oavsett vad ägaren säger. Protesterar hon, får hon fodra själv.

Å vad det är skönt att stå i ett litet stall med bara två hästar, så att man kan resonera sig fram utan lappar till vad som gäller :)

I vårt ridhus är det lektioner fram till 21.30 vissa vardagar, hur skulle vi kunna rida före dess, när lektionerna börjar kl 16.30 och en arbetsdag slutar kl 17.00?

Men ja, jag har stått i ett stall där de kvällsfodrade kl 20.00 och var helt omöjliga att komma överens om någon slags flexibilitet vad gällde den tiden.

Självklart är däremot att sopa och göra rent efter sig, hänga upp blöta täcken o s v. Är man orubblig vad gäller allt och gnäller för ingenting tycker jag att man skall överväga att inte ha inackorderingar överhuvudtaget.

Det där tänkandet stör jag mig på. Att ett stall inte skulle vara en arbetsplats. En stallägare gör alltså inget arbete utan han/hon skall vara glad och lycklig över den förmånen som denne får när man har hyresgäster.
Det där håller inte jag med om alls, stallägaren som antagligen bor på gården och i iallafall mitt fall är hemma på dagarna kan man väl säga "jobbar" i stallet på morgonen, mockar sina boxar och efter lunchfodringen så är allt i stallet klart. Sen är det bara kvällsfodringen och insläppet som är kvar att göra vilket kanske tar om man lägger ihop den tiden ca 30 min. Sen sköter inackorderingarna sej själva. Hästarna får mat på bestämda tider och stallägaren anpassar sej ingenting till vad hyresgästerna gör eller vilka tider dom väljer att rida.

Isåfall kan man säga att hyresgästerna också har stallplatsen som arbete då, vissa arbetar då i stallet kl 20 och vissa arberar kl 9 på morgonen i stallet. Vad är skillnaden? Jag betalar mycket pengar för att ha tillgång till stallet till min häst när jag vill, skulle aldrig stå i ett stall där jag inte kan komma till min häst som jag betalar dyrt för och lever för när jag vill på morgonen/dagen/kvällen. Självklart kommer jag inte på natten till hästen. Tror jag ingen gör. Men i stallet jag står i så är det inte ovanligt att folk rider och är klara vid 22-22.30 tiden, stallägaren behöver inte ens gå ut utanför sitt hus efter kvällsfodringen.

Jag tror att de flesta kontroverser uppkommer just pga av den inställningen som många har. För stallägaren är inhysningar=arbete. Dvs för stallägaren är det en arbetsplats. För att detta skall fungera så måste det finnas regler och förordningar precis som på vilken arbetsplats som helst.
Ja det finns regler och allt de här, är väl självklart i alla stall.

Men tyvärr verkar det som om de regler som finns bara följs om hyresgästen tycker att reglerna är bra. Passar inte reglerna så struntar man i dom helt enkelt.
Det där tycker jag också är konstigt att säga, jag är iallafall sån att jag tar reda på vad som gäller innan jag flyttar till ett stall, vet jag att stallägaren inte vill ha sina hyresgäster i stallet på kvällen etc så väljer jag inte det stallet heller, eller om kraven är orimliga och reglerna är konstiga och överdrivna, då väljer man ett annat stall.

Och där tycker jag stallägaren har som ansvar att vara extremt tydlig med vad som gäller innan folk flyttar dit för då blir det inte sånna här problem. Blir det de endå så är det bara för folk att flytta.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har dessutom små barn så ibland är det inte läge att åka förrän de har somnat.

VArt går då gränsen för att: man har inte tid för häst för att man har barn, man och jobb att sköta. Eller många bollar i luften överhuvud taget. OM det inte gör något att man kommer från ridhuset vid midnatt varje dag så borde det ju inte vara något problem igentligen?
Min polare har hästen (nästan) hemma och ett barn. Hon hinner knappt rida trotts delvis arbetslöshet.

Ja JAG har inga som helst problem med att komma hem från ridhuset vid midnatt. Det är ju ett val jag själv har gjort utifrån mina förutsättningar.
Däremot har jag problem med stallägare som vill styra upp MIN tid och bestämma när JAG ska rida.

Jag har under hela min långa tid som inackorderad aldrig någonsin haft ett klagomål på mina tider, jag antar att det beror på att jag försöker ta största möjliga hänsyn även om jag blir sen.

När det gäller andras ridvanor så tar jag för vana att aldrig kommentera eller bry mig om det så länge deras hästar mår bra och får sina basala behov fyllda.

Slutar man sent så börjar man troligtvis oxå sent villket innebär att man borde kunna rida före. BAra man vill, är effetiv och smidig.

Jaså, och vem tar då barnen till förskolan om sambon börjar jobba tidigare eller om man är ensamstående?

Måste man ha tillgång till ridhus var och varannan dag där det inte är ledigt tidigast efter 21 så ser man väl till att skaffa platts på aktuella stället eller på någon anläggning i närheten.

Kanske inte alla tycker att en frimärkshage är ett alternativ bara för att man är intresserad av att nyttja ett ridhus utan hellre transporterar, för hästens skull...

Varför skulle det vara svårt att få allt klart till 21 när man vill rida på en rakbana man har tillgång till kl 20. Rider man på en rakbana ämnar man väl att konditionsträna vilkek man gott och väl hinner göra på 30 min om man är effektiv. Vilket man måste vara som hästägare om man blir sen. Har man sdan klart allt annat så räcker gott och väl 30 min till att fixa hästen efter arbetet.

Du har kanske inte räknat med att folk gör annat på en rakbana än konditionstränar? Eller om det är en bra bit till själva rakbanan?

Självklart ska man inte behöva vänta på att andra ska bli färdiga för att kunna kvällsfodra vid angivna tidpunkter!

Det tycker jag också. Antingen fodrar man som vanligt och den som är sen ställer in sin häst eller så fodrar den, enkelt och smidigt.

Nu antar jag att dom flesta som har svarat inte är just stallägare utan den som hyr. Vilket dom antagligen har valt av några anledningar. Samtidigt så har jag själv varit den som hyrde och självklart ville man ha tillgång till allt dygnet runt. Men när man så har varit stallägare så inser man hur fel man igentligen hade. HUr självisk man var. Lika så är det väl med kostnaden för en stallplatts. Man vet inte hur mycket det kostar inna man har haft hästen hemma.

Sedan tycker jag inte att ts lägger sig i hur andra lever sitt liv. Självklart prioriterar man hästen och SPECIELLT när den står på någon annans gård innan man börjar byta gardiner, diska, städa eller vad man nu tycker är viktigare.

Jag har både varit egen stallägare och inhyrd på ett helt gäng med olika stall (har flyttat mkt i och med min utbildning).
Jag har faktiskt ännu inte varit med om någon stallägare som har gnällt ang. tider och då har jag varit väldigt flexibel i mina tider.
Kanske det är så att vissa helt enkelt inte skulle hyra ut utan bara ha sina egna hästar hemma om de nu är helt rigida i sina vanor.

Själv tar jag mig friheten att åka till min häst när det passar min familjesituation och tar alltid största möjliga hänsyn för att inte störa.
Men kanske det är så att en "bra" hyresgäst kommer undan med mer flexibilitet i tiderna än en "dålig" hyresgäst just därför att man värnar om att ha kvar en "bra" hyresgäst?

*kl*

Personligen jobbar jag mellan 8 och 17 minst. Sen har jag resväg på ca 30 min till stallet från hemmet. 30 min till jobbet på morgonen, 30 minuter hem.
Innan stallet måste jag hem och få i mig en bit mat, rasta hunden mm.
Jag hinner bra, men det bygger på att jag kan åka till stallet när det blivit mörkt.
Vill jag har kvar häst, hund och sambo är det den lösningen som passar alla bäst.
Hur lång tid det tar för mig att mocka ska andra skita i, jag är dessutom extra besvärlig då jag pga allergi aldrig kan ta en fodring, eller vara i stallet precis när det fodras.
Jag har alltid fått Hjälp av mina stallägare med detta, och det har aldrig gnällts så jag hört det.

Jag har både varit egen stallägare och inhyrd på ett helt gäng med olika stall (har flyttat mkt i och med min utbildning).
Jag har faktiskt ännu inte varit med om någon stallägare som har gnällt ang. tider och då har jag varit väldigt flexibel i mina tider.
Kanske det är så att vissa helt enkelt inte skulle hyra ut utan bara ha sina egna hästar hemma om de nu är helt rigida i sina vanor.

Själv tar jag mig friheten att åka till min häst när det passar min familjesituation och tar alltid största möjliga hänsyn för att inte störa.
Men kanske det är så att en "bra" hyresgäst kommer undan med mer flexibilitet i tiderna än en "dålig" hyresgäst just därför att man värnar om att ha kvar en "bra" hyresgäst?

Håller helt med!
Jag har faktiskt bara varit med om EN stallägare som haft en attityd som jag dock ser OFTA här på forumet, dvs en sorts offer attityd inför den verksamhet man bedriver och sina inackorderingar, som är jobbiga, krångliga, ett nödvändigt ont etc etc. Under förutsättning att dessa inackorderingar tar sitt ansvar och tar hänsyn osv, så tycker jag den offer rollen är ngt att starkt ifrågasätta. som nogsam ansvarsfull inackordering är jag betalande kund, och förtjänar en ÖMSESIDIG respekt, precis som den respekt jag har gentemot stallvärden. Men som sagt, tycker här på forumet att denna offer attityd dyker upp titt som tätt, och då undrar jag också om man verkligen ska syssla med uthyrning och tjänster faktiskt. Lite samma stuk som alla medryttar trådar - om man bara ser det hela som ett nödvändigt ont, ja då bör man sköta sin häst själv helt enkelt.

Kl 22 tycker jag är en ok tid att "stänga" stallet dock hade detinte fungerat för mig då jag tränar till 21.30 på torsdagar.

Kl 21 hade vart alldeles för tidigt.

Jag slutar mellan 13,30 och 18. De dagar jag slutar 18 ska jag hämta på skolan, hem äta mm kommer iväg till stallet runt 19-19.30. Mocka rida mm är därifrån runt 21.30.

Jag tycker att du är gnällig.....

:bow::bow: mycket bra skrivet! Jag är också en skötsam inackordering/kund som förtjänar ett trevligt/anständigt bemötande.

När stallägaren har synpunkter på att min ryktlåda är gul istället för grå (som är stallets färger :D), synpunkter på min hästs manlängd och om jag väljer den högra eller vänstra vägen för att gå till foderkammaren blev det bara för mycket och jag flyttade illa kvickt.

Håller helt med!
Jag har faktiskt bara varit med om EN stallägare som haft en attityd som jag dock ser OFTA här på forumet, dvs en sorts offer attityd inför den verksamhet man bedriver och sina inackorderingar, som är jobbiga, krångliga, ett nödvändigt ont etc etc. Under förutsättning att dessa inackorderingar tar sitt ansvar och tar hänsyn osv, så tycker jag den offer rollen är ngt att starkt ifrågasätta. som nogsam ansvarsfull inackordering är jag betalande kund, och förtjänar en ÖMSESIDIG respekt, precis som den respekt jag har gentemot stallvärden. Men som sagt, tycker här på forumet att denna offer attityd dyker upp titt som tätt, och då undrar jag också om man verkligen ska syssla med uthyrning och tjänster faktiskt. Lite samma stuk som alla medryttar trådar - om man bara ser det hela som ett nödvändigt ont, ja då bör man sköta sin häst själv helt enkelt.

Och jag håller helt och fullt med dig!:bow::bow::bow:

När stallägaren har synpunkter på att min ryktlåda är gul istället för grå (som är stallets färger :D), synpunkter på min hästs manlängd och om jag väljer den högra eller vänstra vägen för att gå till foderkammaren blev det bara för mycket och jag flyttade illa kvickt.

Herres, detta har alltså hänt på riktigt?!:eek:

Liknande trådar

Kropp & Själ Och man egentligen mest känner sig fånig? Egentligen har det här väl hållt på av och till sedan några år tillbaka men mest de senaste...
Svar
3
· Visningar
3 237
Senast: Meggan
·
Hästmänniskan Hej! Jag behöver lite råd,förslag och även skriva av mig lite. så den som orkar läsa allt är guld värd :bow: På skolan har vi så... 2
Svar
30
· Visningar
3 401
Senast: Gotthard
·
Gnägg Jag och min syster är så kluvna över hur vi ska göra med stallplats. Skulle inte haft någon tanke på att flytta, om det inte vore så att...
Svar
18
· Visningar
2 643
Senast: Linnea_
·
Gnägg Sålde min häst som jag haft i 12,5 år i vintras. Han hade stått på ridskolan ett tag där jag tyckte de va inne alldeles för mycket och...
Svar
3
· Visningar
1 602
Senast: Minimys86
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Smitare - hur gör ni?
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 31