Regler vid bad med hästar

C

cremello

Hur vet man vilka badsjöar man får bada i med en häst? Dom sjöar där det finns en skylt med ridning förbjuden förstår jag självklart att man inte får bada i. Men hur är det med sjöar, där det inte finns något som säger att det är förbjudet? Är det någon speciell period under året, som det är för att bada i havet med häst?

Sv: Regler vid bad med hästar

Rent generellt så gäller det samma som för bad med hundar, och av samma anledning, dvs att man tar hänsyn till allergiker, rädda människor och tar hand om ev skit. Därmed är de flesta allmäna baplatser inte tillgängliga för djurbad, men bortsett från dricksvattenreserver så är det inga sjöar som är förbjudet att bada i. Gäller bara att hitta någonstans att komma ner till vattnet på ett säkert sätt som inte stör eller förstör.

Okej, det är alltså tillåtet att bada i en sjö, med strandkant, om det inte är någon där och det inte finns någon skylt som säger annat och sålänge man lämnar stället rent och oförstört?
Bra i så fall. :)

du får rida så länge de inte finns någon skylt dock får du bara rida vissa peridoer under året kmr inte ihåg vilka de är men bara att kolla upp de:)

Okej, vore bra att få veta vilken period det är när det gäller sjöar. :)

Under perioden 15 maj-15 sept får hästar inte vistas på badstränderna vid havet eller på de allmänna badplatserna
Olika till olika län men detta brukar gälla de flesta

Kolla upp hur det är i din kommun. Här är det fullt tillåtet att bada med häst på alla allmäna badplatser.

Okej, finns det någon sida för det eller ska man ringa någonstans?
Hoppas på att jag bor i samma komun som dig. ;)

Jag väcker denna tråden till liv.

I min komun finns inget skrivet om hästar, men om hundar står det såhär:

Det finns inget förbud att ta med sin hund till kommunens allmänna badplatser men hundar ska, enligt lokala ordningsföreskrifter, hållas kopplade. Hunden ska även vara kopplad i vattnet och det är lämpligt att man håller sig till badplatsens ytterområde.
Det är viktigt att man som hundägare visar hänsyn och tänker på att det finns personer som är hundrädda eller är allergiska mot hundar.

På badplatser som inte räknas till de allmänna kommunala badplatserna kan det finnas förbud mot hundar.

"Förut" var det förbud mot hundar på allmänna badplatser, men nu är det tillåtet. Detta gör att jag funderar på om jag får rida på stranden med min häst, eller snarare bada.

Jag har ringt miljöverket men de verkade inte ha en anning, så därav vet jag inte riktigt hur jag ska göra? Åka i väg med häst+släp och hoppas att det gäller samma för mig som för hundar? Och om jag då hoppas fel riskera en anmälan?
Känns ju inte jätte bra. Jag har ändå "gjort vad jag kunnat" känns det som och ringt miljöverket, för vem ska veta om inte dem?

Lite hjälp här någon!
Bor i Linköping om det hjälper.

Jag skulle då inte gilla om en häst dök upp på en almän badplats, stor skaderisk med en stor häst bland allt folk och skulle de skita i vattnet så är det måttligt roligt för andra badare.

Det är väl bättre att leta upp en mer privat plats att bada?

Och i det här vädret så finns det många stränder som inte är fullsmockade menar du? :crazy:

Jag vill alltså veta vad som gäller mer enligt lagen, och jag kommer troligtvis åka på sådana tider att det inte är så mkt folk där.
Skaderisken är inte speciellt stor med den hästen, man får ju ta en häst som är van vid folk.

Hästen i fråga användes förra veckan som "bröllopshäst" framför vagn med 100 gäster runtomkring sig som kastade saker o hade sig. Hon stod o sov :cool:

I stort sett alla offentliga bad är säkert fullsmockade men inte sjutton är alla stränder fulla av folk. Att hästen är snäll hindrar knappast att h*n råkar sparka någon av misstag i vattnet eller att hon skiter.

Inte rider man väl så nära folk att hästen når att sparka nån :eek:

Alla stränder jag varit vid har varit fullsmockade tyvärr.

Att hästen skiter är ju inte värre än att hunden gör det, och hundar ÄR tillåtet, så det borde inte vara nåt bekymmer på det sättet. Och givetvis måste man ha med sig skyffel osv så att man kan ta bort det.

Hur skyfflar du undan skiten i vattnet?

Sök dig till annat än badständer och gärna en bit från farbara vägar och det lär vara lugnare. Det är inte rimligt att tro att alla stränder i hela kommunen är täckta med badare, så myckt folk finns där inte ;)

Är du helt säker ;)

Nej då skiter jag hellre i det faktiskt, lagom kul att rida "flera mil" för att tillslut hitta till sjön och då inse att det är för stenigt för att kunna ta sig ut.
Hade man bott nära en sjö där man red ofta så hade det ju gått, men när man måste åka långt där man aldrig varit förut så vill man inte gärna ge sig ut på upptäcksfärd.

Hundarna skiter ju oxå i vattnet, så jag tycker fortfarande att hästen är ett betydligt bättre alternativ på det sättet.

Jag vet ju inte vad som gäller hos er andra men här är det följande:
(beskrivning på badplatser nära mig)

Sjö 1: Liten skogssjö omringad av tät granskog ca 3-4km till närmsta "bilvänliga" väg... Finns en liten brygga och öppning för "strand".. Där badar jag fritt:rofl: Den sjön får inte så många besök

Sjö 2: Inga djur. Däremot är det fritt fram med hästar/hundar innan bryggan läggs i för året och när den tagits upp likaså...

Sjö 3: Kommunens alla djurägare hittar du där;) lite utanför stan, stor sjö med lång sandstrand. Omgiven av skog. Full av hundar och hästar.

Sjö 4: Camping- Liksom självklart att man inte badar där med djur:D

Kolla vad som gäller i just din kommun! Det behöver inte vara likadant på alla badplatser. Men det brukar ju vara lite ensligare platser:grin:

Men jag har ju just gjort det, och det finns inga regler gällande hästar enligt den jag pratade med. Det närmsta som fanns var hundar...

finns det människor på stranden så får man i regel inte bada. om man inte vill ha illsinta skriverier i tidningen dagen efter....

du får hitta en strand som inte används som badplats helt enkelt. det finns många stränder som inte är badplatser! eller så måste du passa på när det inte är badsäsong. väldigt onödigt att reta upp folk, finns tillräckligt många hästhatare som det är pga ovettiga ryttare. man behöver inte skapa fler....

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Kollade nu på mina försäkringspapper, har hos folksam. Kan se dom har ökat med 1000 kr om året alla senaste åren. Så varje gång jag får... 2 3
Svar
46
· Visningar
2 731
Senast: fio
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 802
Senast: Grazing
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
4 008
Senast: 13579vas
·
Juridik & Ekonomi Det finns ju ett tak för hur mycket man får tjäna för att få fullt studielån och-/eller bidrag från CSN. Per termin, om jag fattar saken...
Svar
3
· Visningar
281
Senast: Masqueradee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka