Regnkläder, mest för ryttare.

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare ict
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 22
  • Visningar Visningar 5 344
I

ict

När ni rider ut, egentligen oavsett bara för att skritta- eller "rider-mer-ordentligt". Hur klär ni er, och hästen, mer regniga dagar.

Särskilt om ni inte har tillgång till ridhus.

Sv: Regnkläder, mest för ryttare.

Jag har en regnjacka, rainlegs och hästen har kanske ländtäcke. Det beror på hur varmt det är liksom. Lägger inte på ett fleecefodrat ländtäcke i 15+ bara för "lite regn". Jag äger inga regnbyxor.

Jag har en regnjacka, rainlegs och hästen har kanske ländtäcke. Det beror på hur varmt det är liksom. Lägger inte på ett fleecefodrat ländtäcke i 15+ bara för "lite regn". Jag äger inga regnbyxor.

Rainlegs, de har jag nog inte sett förut. Är de som chaps i modellen..? Eller shortchaps?

På benen har jag ett par chaps i "regnkappetyg", helt perfekta att dra över. På överkroppen oftast en oljerock eller om det är rätt varmt, en tunn regnjacka. Hästen har ingenting.

Jag använder den där regnkappan från Hööks (:love:), den är helt enkelt underbar! Den täcker även en del av korset på hästen.

Är det kyligt ute (och beroende på ansträgningsgrad) så lägger jag på ett skrittäcke också.

Nu har jag ju ändå den turen att ha obegränsad tillgång till ridhus direkt från stallet, så användandet av regnkläder från min sida lär nog gå ner :grin:

Jag brukar iofs ursäkta både mig och hästen och hoppa över den dagen det regnar, men ibland är det ju flera dagar i rad. Då har jag ett regnställ från Mountain Horse i tunnare funktionsmaterial som är riktigt bra - förutom att man blir kokt om/när det slutar regna och solen kommer fram.

Jag har vita ridbyxor och kavaj ;) Undviker in i det sista att rida i regn om jag inte måste.
Men när jag ändå gör det (och det inte är tävling) så har jag ridbyxor och en hyfsat regntät jacka bara, och byter om till mjukisbyxor + torr jacka/tröja efteråt. Hatar att rida i regnkläder, även om jag bara ska skritta.

Ja, för det slutar ALLTID att regna när man krånglat på sig ett regnställ och ridit en stund. Då tittar solen extremt gärna fram ordentligt också. Däremot om man inte krånglar på sig grejerna och tänker att det kommer nog sluta regna snart, då kommer man garanterat kunna vrida ur vartenda klädesplagg man har på kroppen.

Därför är ridkappor suveräna enligt mig! ;) De andas åtminstone så man slipper dö av värmeslag :)

Jag har haft häst som jag skulle få hämta i grannkommunen om jag vågat mig på att försöka ta mig upp med en regnkappa - så det var aldrig riktigt aktuellt när jag skaffade mig regnkläder. Men de där som täcker länden på hästen med t ex ser sjukt praktiska ut. Och den hemskt bakrädda saken är ju faktiskt i saligt minne sen flera år.

Å tredje sidan, med tanke på hur FÅ gånger jag rider i regn så lär det ta en livstid att slita ut regnstället jag har. Och priset per ridtur är fortfarande ganska högt på det ;P

(Det här regnstället jag har SKA andas... men..tja, det kanske det gör, och man blir ju inte som i ett galonställ. Men kokt likförbenat i sol)

Jag använder den där regnkappan från Hööks (:love:), den är helt enkelt underbar! Den täcker även en del av korset på hästen.

Är det kyligt ute (och beroende på ansträgningsgrad) så lägger jag på ett skrittäcke också.

Nu har jag ju ändå den turen att ha obegränsad tillgång till ridhus direkt från stallet, så användandet av regnkläder från min sida lär nog gå ner :grin:

Den har jag med, är superbra!

Som Alexandra_W sa så täcker de lårets ovansida och slutar efter knäet. Praktiskt tycker jag! Hade dem även i vintras för att slippa bli blöt av snön.
Angående regnjacka + sol så har jag kommit på att det är väldigt praktiskt med westernsadeln, det är ju bara att hänga av och hänga över sadelhornet :idea:

Jag rider ofta i ur och skur (fast inte i skyfall och snöstorm) men brukar söka mig till skogen då för att slippa när det regnar sidleds.

Jag har regnbyxor och regnjacka. Mina regnbyxor är ett h-vete att rida i (fr. Hööks fö.) de är i dubbelt tyg så man halkar runt som 17. Men jag dör hellre än blir blöt så jag får lov att halka runt :/ Pållan går naken, eller nja, sadel och träns är på men täcke är överkurs på en isis ;)

Jag har en jättefin lång rock från Musto. Täcker hela sadeln också!

Men kan inte ha den om det blåser mkt.

Kl

Hade en superbillig vanlig lång regnrock från ÖB som jag självklart slarvat bort men som jag hade delat bak så det gick att rida med den. Nu har jag inte hittat nån ny men kollar när jag är där.

Hur bär ni er åt som "undviker in i det längsta att rida i regn"?? Bor vi i samma land??!! Har inte tillgång till ridhus, och det är oräkneliga gånger man ger sig ut i regn för att kusen ska få motion! Jag använder ett "gammaldags" regnställ, de nyare med andasfunktion håller inte bort vätan under en ridtur på c:a 1,5 timmar i kraftigt regn. Hästen behöver inget regnskydd, så länge han rör sig håller han värmen själv. (förutom att jag använder ett reflextäcke vid ridning i skymning/mörker, så lite regnskydd har han ändå!)

Men funkar dessa rainlegs verkligen bra? Får känslan av att regnet bara rinner av och så blir man blöt på baksida lår och rumpa också...?

Jag har hel långa mockachaps som är impregnerade och en ridregnrock som täcker sadeln och en bra bit av mina ben. Skulle det vara riktigt kallt (eller mörkt eftersom det är reflexer på täcket) så får hästen ett ländtäcke på sig. Vid varmare väderlek så har jag en ridregnjacka på mej som är lite längre så att den täcker sadeln iallafall.

Igår invigde jag mitt nya regnställ från Gekås, svart och varselgult, fungerade över förväntan, blev inte blöt av regnet, och höll inte på att svettas ihjäl heller :bow: Återstår att se hur länge de håller tätt bara :devil: (Enda nackdelen var att jag höll på att halka av hästen :angel:)

Annars har jag en tunn galonregnrock i herrstorlek XL (Jag själv har damstorlek XS annars...) som är kanon, förutom att det regnar in vid knapparna fram (bara en enkel rad knappar) kan även få upp huvan över hjälmen så det inte regnar in i nacken :bow: Till den har jag ett par vanliga regnbyxor som tyvärr inte andas det allra minsta (rocken släpper in lite luft tack vare att den är så enormt stor, och att det läcker vid knapparna :cool:)

04_hok10.jpg

och tack vare att den är så stor får man plats med massor av kläder under också :D (därav michelinlooken)

HATAR verkligen att bli blöt, så här är det regnkläder som gäller om det hotar med att regna det allra minsta :crazy:

Hästen får ridtäcke om det är kallt, eller om hon haft täcke i hagen, tycker det är onödigt att blöta ner rumpan när den var torr innan liksom (men har hon gått naken får hon inget täcke när vi rider)

Softshelljacka och chaps i 'regnklädesmaterial'. Funkar utmärkt :)

Liknande trådar

Utrustning Jag har oturen att ha tre hästar med olika aptit och näringsbehov i hagen. I dagsläget går det inte att dela hagen och det funkar...
Svar
6
· Visningar
459
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 429
Utrustning Tjo, är denhär fett misslagoma årstiden nu, när grusvägarna tinat fram, men hage är fett snöig och isig än, och gården bara bitvis isig...
Svar
6
· Visningar
547
Senast: Shixle
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
666
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈