Regnskållor, hur göra nu?

Constance

Trådstartare
Min shettis har fått något som jag tror skulle kunna vara regnskållor, på ena sidan av ryggraden mitt i "sadelläget". Det är inte mkt, max 10-12 krustor.
Antagligen har hon blivit för varm och det har varit fuktigt i luften vilket antagligen gjort att hon inte har kunnat torka ordentligt.

Hon går på lösdrift och är klippt till hälften; hals, bog, mellan framben, lite på sidan av magen och under magen. Hon klipptes i november för då mådde hon dåligt pga värmen och all hennes vinterpäls. Hon var svettig på dagarna och låg ner vilket hon aldrig gör annars. Jag klippte henne och hon mådde sen prima.

Men hur gör jag nu?
Ska jag raka henne helt? Men då måste jag täcka henne och hon gillar inte att ha täcken på sig, men om det är enda alternativet så självklart. Men vad för täcke? Hur tjockt täcke behöver en shettis ha? Tips på täcken som passar shettisar som är breda över bogen? Jag skulle ev kunna använda ett regntäcke men ha fleecetäcken under som jag byter varje dag så jag är säker på att hon får vara torr under.
Ska jag raka henne bara där dessa krustor finns?

Bada henne med Hexodin och liknande är uteslutet, då vi inte har tillgång till hästtvätt.

Jag läste på någon länk jag såg i en annan tråd, att det kan bero på invärtes "problem". Jag har misstänkt ett tag att min fröken inte har mått riktigt hundra och har tänkt ta ut en ET som kan kolla igenom henne. Kanske dags att boka tid för det nu?


Kan man koppla ihop hennes nedstämdhet (hon verkade nästan apatisk innan jag klippte henne) med de här bakterierna som (troligen) har orsakat regnskållorna?

Kan hon ha några andra bakterier eller kanske någon infektion? Som kan "visa sig" i form av krustor/nedstämdhet?

Ska jag ringa till vet och fråga kanske?

Jag har inte hittat fler krustor, men i morgon ska jag gå igenom hästen och kolla mer noggrant.
 
Senast ändrad:
Sv: Regnskållor, hur göra nu?

Värmeslag/Nedstämdhet + Regnskållor/Bakterier = ?


"SYMTOM:
Hudinfektion som angriper hästens övre kroppsdelar. Små hårlösa partier
med sårskorpor som håller ihop grupper av hårstrån. Hårremmen kan bli matt och det kan se ut som om det har regnat på hästen."

Det stämmer också. Jag trodde att det var pälsen som hade torkat så...och eftersom hon går på lösdrift och inte körs för tillfället så har jag heller inte borstat henne...
 
Senast ändrad:
Sv: Regnskållor, hur göra nu?

Jag har läst lite och hittat ett antal (:cool:) prylar man kan använda när hästen har regnskållor.
Vad har ni att säga om dessa?

Silverlotion
Aloe Vera (Aloevera spray, Aloevera-gele eller Alovera-creme med propolis)
Jodopaxlösning,
Äppel - eller fodercidervinäger,
1% virkonlösning ( 1 tsk pulver till 1 liter vatten )
Alsolsprit

Jag har även läst att regnskållor ska behandlas som mugg.. Stämmer det?


Ska jag ställa in henne under nätterna?
 
Senast ändrad:
Sv: Regnskållor, hur göra nu?

min ponny hade regnskållor när han kom hem till mig. Jag rengjorde varje dag med hjälp av milt Aloe Vera-shampoo, samt smörjde med Aloe Vera lotion, efter 2 veckor var dom helt borta. Om jag var du skulle jag nog ha struntat i att klippa om det innebär att du måste täcka henne sedan, eftersom att det är så viktigt att det luftas ordentligt. Se till att det hålls rent och torrt, borsta försiktigt med en mjuk borste om hon inte ömmar. Om krustorna är lösa kan du pilla bort dom försiktigt och sedan rengöra.

Regnskållor kan påverka allmäntillståndet, ja. Då kan antibiotika behövas, men det är ju något som din vet. måste avgöra.
 
Sv: Regnskållor, hur göra nu?

Kan du inte få ihop ett par hinkar vatten i alla fall? Min shetlandsponny har också regnskållor och jag har fått bada henne med k-hex schampo, vi har ingen vattenspilta så jag fick hålla på och krångla med hinkar och grejer.

Att klippa henne och ha täcke på henne är väl inte direkt rätt lösning heller då det lätt blir väldigt instängt och inte gör saken bättre.

Dom där bakterierna finns ju naturligt i hud och päls, men blir bara till problem när dom får ett övertag eller vad man ska säga. Som när hästens imunförsvar blir sämre, min shettis har varit lös i magen lite till och från i vinter så jag antar att det har varit en bidragande orsak till regnskållorna.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 515
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 703
Senast: Badger
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 416
Senast: Nixehen
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 184

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp