Bukefalos 28 år!

Regnskållor

AYO71

Trådstartare
Hej!
Jag är ny på det här forumet men jag hoppas få råd och hjälp av er som skriver här.
Jag köpte en häst för en månad sedan. På denna månad har det bara varit utgifter. Hon, stoet, verkar vara skadebenägen. På denna månad har vi skott om henne två ggr på frambenen och plåstrat om sår och skavanker lite här och var. Nu har hon fått regnskållor.....Jag har inte fått det bekräftat av veterinär men hovslagaren sa att det såg ut som det och alla bilder jag sett på nätet bekräftar den teorin. Nu har jag läst någonstans att det kan vara omställningen i kosten som ställer till det med hennes immunförsvar. Hos de förra ägarna åt hon en massa mineraler, kraftfoder, vitaminer mm (travhästuppfödare). Hos oss går hon på lösdrift och äter mest gräs. De andra hästarna hon går tillsammans med är vana vid den här dieten och de har inte drabbats av regnskållor... Kan det vara så att magen är i olag och hjälper det i så fall med bakjäst. Har ngn provat det? Och förresten, vad menas med bakjäst. Är det vanlig färsk jäst som man bakar med?
 
Håll hästen ordentligt ren. Rykta noga varje dag. Om du har täcke på henne så försök låta henne gå utan täcke så mycket som möjligt. Bakjäst skadar inte så det kan du absolut prova att ge under en period.
 
Jag brukar röra ut bakjäst i ljummet vatten och spruta in det i munnen på hästen.

Svamp kan vara likt regnskållor. En av mina fick det härom året, hon tvättades med desinficerande shampoo, har för mig att det var hexokil, och det försvann.
 
Min häst har också regnskållor, viktigt är också att området med regnskållan får luft, och regnskållor går nästan inte bort om det finns en massa hår runt omkring som skorvarna får fäste i. Så jag brukar klippa området kring skållan o se till att det hålls klippt och rent, brukar inte behöva göra mer än så så försvinner skållan efter ett par veckor :) men viktigt som sagt att hela tiden se till att området är klippt, klipper varje vecka, och ta bort lösa skorvar.
 
Jag fick regnskållor förra vintern. Började med att jag såg ett sår som var som en femkrona ungefär på ryggen.
http://www.bilddump.se/bilder/20170927101513-195.198.119.70.jpg
Sen kände jag att han hade massa små sår under pälsen. Detta spred sig ganska snabbt runt hela honom trots behandling. Så lösningen blev att raka hela honom, tvätta med clorexyderm schampo 4% varannan dag ungefär. Sen låta han lufta pälsen så mycket det bara gick och hålla honom ren. Då försvann det relativt fort. :) Som säkerhetsåtgärd fick jag även tvätta hans täcken och sånt. Hoppas det går bra med ditt sto! :)
 
Innan man behandlar bör man veta vad man behandlar. En veterinär kan vara bra att fråga och/eller undersöka hästen.

Bakjäst kan man ge ändå, utan veterinär inrådan.
 
En häst jag hade för 15 år sedan hade svåra regnskåller. Penicillinsprutor behandling i 5-7 dagar
 

Liknande trådar

L
Hästvård Jag har tänkt skriva en sån här tråd ett bra tag nu, men inte kommit till skott riktigt. Eftersom det var ganska många som läste min...
Svar
12
· Visningar
1 399
Senast: Lord Owen
·
Hästvård HEJ! Behöver råd om ett mitt 18-åriga halvblodsto som sparkades illa i nov.-04. Muskler i området höger bröstkorg har skadats...
Svar
2
· Visningar
1 737
Senast: gylle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp