Regntäcken

cactuspower

Trådstartare
Vad har ni för regntäcken?
Jag är i stort behov av nytt då mina bästa täcken, som har bäst passform, funktion osv. är de tjockare. Dels har jag ett Shires som jag är jätte nöjd med och så ett Thermo Master som i alla fall funkar någerlunda. Men båda är fodrade, det ena med ca 300-400 g och det andra med runt 220 g tror jag det var.

Dock tror jag att min häst har blivit lite för mycket täckad eftersom det är ganska milt ute nu oftast åtminstone när solen håller sig framme och inne är det ju i alla fall plusgrader (eftersom vattnet inte fryser. :D)

Så nu sista veckan ungefär, har jag haft mitt Börjes himalya och ett fleecetäcke under men himalyat funkade i början men idag när det kom ännu mer snö så läckte det igenom som bara den..

Så nu behöver jag ett nytt täcke, funderar på ett Amigo eller Rhino alternativt Horse Saver. Vad har ni för erfarenheter? Är dock även öppen för andra förslag också.

Sv: Regntäcken

Det enda regntäcke jag någonsin varit nöjd med är mitt Event plus. :love: :bow: Det röda.
Det är också det enda täcke (alla kategorier förutom ull- och fleecetäcken) som inte gett hästen det minsta lilal bogskav (han är ju grov, min lilla pöjk).

Dock har jag tvättat det med fel tvättmedel så nu håller det inte ute vatten lika bra som i början. Det är ju dessutom ett täcke med andasfunktion så jag är rädd att jag sabbat det lite. :crazy:

Vi har Amigo på nästan alla våra ridskole hästar och hör å häpna - de är HELA! Seriöst, våra hästar brukar förbruka 300 täcken varje år, men dessa lever fortfarande! :eek: .

:D .

Jag har ett Amigo utan fyllning och ett Treadstone m. 100g fyllning tror jag? Näe mindre måste det vara.
Nöjd med båda! Ska dock köpa ett Rambo till hösten, hästjävlen äter upp allt!

Okej. Men hur funkar ditt Rhino då (fast det var väll fodrat), är du nöjd med det? Strömsbergs har ju inga ofodrade Rhino kvar i 145 och det lär ju dessvärre dröja ett tag innan de får in nya :( Tror inte de kommer in förens i Mars. -sucka-

Har själv klarat mig rätt bra från bogskav, Himalyat har varit bra på så vis visserligen men det läcker som ett såll har det visat sig..

Men min häst är ju också bredbogad och rätt grov överhuvudtaget ju så av TM täcket har hon fått lite bogskav nu, fast i våras fick hon inget? Hmmn.

Det är så typiskt. Hade ju tänkt klippa henne först och därav största anledningen till varför jag valde ett utav de tjockare Shires vintertäckena. Men nu blev hon halt en gång i vintras, och jag hade ingen sadel m.m. så i och med att hon inte reds kändes det ju onödigt och klippa henne. Och nu är det snart vår ju *hoppas jag i af!*, så det känns ju lite onödigt och klippa henne nu när hon ändå fäller typ..

*Svarar både brääk o sorbe*

Ska kanske spana in Amigo då. Finns ju på Strömsbergs för 598:- :)
Har inte varit där ännu, men får väll se till och åka dit någon dag då.
Har kanske 6 mil dit och om man ändå ska in till Örebro så kanske man kan åka vägen förbi där då..

Äh det där är ju VINTERtäcken Cactus o inte regntäcken ;)

Jag (eller pållan!) har ett grönt med röda kanter från Horseware Rambo, superduperbra. Kostade dock 2000
Sen ett brunt Event o ett trasigt macpro från börjes (blå/grön-rutigt, finns inte kvar där nu).
Det bruna har jag inte använt så mkt, events täcken är lite stora i bogen, men det går att spänna in. Macprotäcket har hållit jättebra för regn o jättebra passform (kostade nog ca 800). Dock trasigt nu, men det va pga att en häst fastnade i en liten trädgren o då va de tur att det gick sönder!

Har även ett fleecefodrat regntäcke från Event oxå (olivgrönt, köpt på Eko). Kostade bara 600, men har hållit bra ännu så länge.

Jag tkr Events täcken är helt ok "vardagstäcken". Passar nog inte hästar med smal bog, men annars håller de bra. Men självklart är HW's täcken outstanding!!
Har inget Rhino regn, men däremot ett vintertäcke som e kanon!!

tss föresten *viskar* Har du sett att det börjat komma in lite grejer till sommarkollektionen på Strömsbergs :D ? Eller ja, de kommer väll i mars men de har börjat lägga upp lite grejs på sidan :)

Mjoo alltså jag vet att nudvarande täcken jag har nu är vintertäcken, men jag vill ju ha Regn :p :D

Egentligen är jag nåt så jäkla sugen på Rambo Wug med halvhals, tror det skulle sitta perfa också eftersom de med halvhals brukar sitta som ett smäck på henne eftersom hon är så bred över bogpartiet.. Strömsbergs har ju dom, i lila för 1710:- eller vad de nu kostar.. inte farligt för ett Rambo Eg (det är ju rea) men jag har inte så mycket pengar just nu :( -sucka- Jag vill vara ekonomiskt oberoende :bump:

Men jag kanske ska kolla in Events också då om jag hittar dom i någon lokal butik.

Rhino Original passar min enormt breda häst alldeles utmärkt, ska skaffa ett regn också, men jag vill inte ha 2 st grönrutiga ju! :p
Hon på Strömsberg rekommenderade också original-skärningen i bogen till breda bogar.

Rhinot är ju fodrat.
Det funkar bra, men det skulle hemskt gärna ha fått vara så stort i bogen som Event. För rhinot ger en del skav, Event ger INGET alls. Och då tycker jag ändå att Rhino har gott om plats för bogen men min hästs bogar var tydligen för mkt för det täcket också. Sedan gillar jag ju bensnören.. Rhino täckena jag har åker gärna på snedden trots milimeterinpassning eftersom det bara har en svansrem. Ngt som aldrig hänt med Event.
Jag föredrar täcken som absolut inte skaver, med vanlig hals och som ska sitta STABILT som sommarregntäcke. Hästarna rör så mkt på sig då (även om mina gör det på vintern med..).

Sedan tycker jag inte man ska ha halvhals på ett ofodrat regntäcke som man ska ha på sommaren eller så, det blir så lätt skav av det med om hästen är lite kralligare.

TM går inte ens RUNT min hästs bogar eller över baken. Inte i strl 155 heller. :crazy:

Så för min grova "ponnyhäst" med superXXXL bogar och bak så är Event super som regntäcke. :bump:

Klipp inte om hon börjat fälla.
Det blir bara trassel då.

Hoppas du hittar vad du söker!

Senast ändrad av en moderator:

cactuspower skrev:
tss föresten *viskar* Har du sett att det börjat komma in lite grejer till sommarkollektionen på Strömsbergs :D ? Eller ja, de kommer väll i mars men de har börjat lägga upp lite grejs på sidan :)

VA!! Har jag missat det!:eek:
Tack! *smyger dit på en gång*

Jag har ett Rhino med halvhals och sånt snabbspänne! bra passform och håller tätt :)

Japp, det är ju inte mycket nytt som kommit med ännu, men det trillar väll in lite undan för undan. Går väll att beställa nu, men grejerna kommer väll inte förens i mars :)

Helskotta, jag skulle aldrig gått in på Strömsbergs hemsida. :(

Nu blir jag ju tvungen att beställa ett summer sheet i navy/silver eftersom jag har sådana transportskydd och ett Jersey cooler (men det har jag bestämt sedan länge att jag ska ha :p) i den där bruna underbara färgen.

Ursch vad snyggt det kommer bli. :love:

Beställde nyss hem katalogen från Horseware.
:bump:

Vad har du för modell då?
När jag kollat Källquists hemsida, och div. interntaffärer osv. på nätet som säljer Horse Saver täckena hittar jag inegn som säljer vanliga regntäcken. Det är främst ett vanligt ofodrat jag är på jakt efter.

Har set Dorset dock, ser trevligt ut men vill allra ha ett som är helt ofodrat. Dock var jag på Granngården för någon vecka sedan och då tyckte jag mig se ett ofodrat Horse Saver i Lavendel men jag är inte helt säker, tänkte tyvärr inte på och kolla så noga då jag hade lite bråttom och bara kollade lite snabbt i förbifarten. Men annars får jag väll ringa runt lite till olika lokala ridsportbutiker och fråga mig runt om vad de har inne, om det skulle vars så..

Jag har Everest från Börjes typ 6½ år gammalt :D Kanon bra täcke!
Sen har jag ett tunnare Shires som är jätte bra, efter riktigt ösregn kan stoet (som numera har täcket, valacken tålde inte materialet) komma in och vara torr!

Nej, det är ju det som är det värsta. Man blir ju i princip ruinerad genom att bara gå in och TITTA på vissa sidor. :crazy: (eller rättare sagt störtkär i massa prylar som man bara Måååste ha.. )

Själv är jag också sugen på det bruna men skulle gärna vilja se det IRL en gång. Men som sagt så har jag inte så långt till Strömsbergs och det är ju inte så fasligt långt kvar till Gbg HS eg heller (även fast det känns som evigheter..) så jag tror jag spar mig lite. Regntäcke är trots allt prio nr 1 för egen del. Är himla sugen på ett Rambo Cotton Cooler också, ett vanligt marinblått med vit kant.
Dom är fina och stilrena, tycker jag.

Men var beställde du HW katalogen ? Fanns den på Strömbergs eller HW hemsida?

Hade ett grått Everest (fast vinter) till syster ysters ponny.
Håller med om att det var riktigt bra faktiskt. Synd att Himalya verkar vara mycket sämre kvalité..

Liknande trådar

Utrustning När jag köpte min häst hade han väldigt lite hull och muskler. Då fick han ett nytt täcke från horseware, amigo 0g med disc front i...
Svar
12
· Visningar
1 580
Senast: Sixten
·
Utrustning Hej! Blev till slut tvungen att skaffa mig ett användarkonto efter att ha läst på forumet i det dolda i en halv evighet 🙄 Det som... 2
Svar
20
· Visningar
2 426
Senast: blayenka
·
Utrustning Letar 0g-50g regntäcke till ett kraftigt halvblod med hög manke, något låg halsansättning och mycket bog. Hon funkar inte i Amigo Hero...
Svar
6
· Visningar
1 283
Senast: Jeps
·
Utrustning Förutom lite skav på den tjocka sommarmagen tycker jag att Rambo Protector har suttit bra på min häst (hade dock önskat att flughuvans...
Svar
12
· Visningar
1 055
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka