Sv: Reiningstam?
Kan inte mycket om avel men försöker hjälpa till ändå, från vad jag sett på tävlingsbanorna.
Bra reininghingstar i Sverige är bla. Bad Like I Wanna Be, Dun It With Charm, CC Top Whiz, Crimson Catalyst, Chimayo Melody, Jacs Deduction och Silver n Hickory. Problemet är att få av dessa hingstar har avkommor ännu som presterat på tävlingsbanorna.
Crimson Catalyst är väl den med flest avkommor och hans son som Elisa Söderkvist tävlat är väl den som presterat bäst och är uppe på pappans nivå. Jacs Deduction har också en hel del avkommor, Peter Ljungberg tränar och tävlar en av dem: Gentle Deduction med framgång.
Bad Like I Wanna Be är en personlig favorit

mycket cutting på pappans sida i den stamtavlan, men halvbroderna vann det amerikanska derbyt i usa i maj så reining kan de gå iallafall. Anna Lööf har väl någon avkomma som hon tävlat. Dun It With Charm äldsta avkommor är 2-3 år så det är för tidigt att säga hur bra de är. CC Top Whiz avkommor tror jag inte att jag sett tävla reining ännu och Chimayo Melody och Silver n Hickory vet jag inte om de har några avkommor ännu.
Så det är svårt att säga vilken av de svenska hingstarna som lämnar bäst avkommor då de inte varit aktiva i avel tillräckligt länge. Det återstår att se om tio år eller så...
Tips är att titta på vad hingstarna själva presterat och vad det finns för meriter bakåt i stamtavlan. Sedan får du gå på personligt tycke och smak. Är det en avkomma du planerar köpa spelar ju stoet minst lika stor roll i hur denna kommer bli.
Ole