Rejält svängd sadelgjord?

Sv: Rejält svängd sadelgjord?

Nopes inte provar ELT, jag gillar tyvärr inte de gjordarna och vill inte ha en sådan på en så ung häst.

Provade hööks svängda (minimalt..) dressyrgjord, en av få jag hittade i 45 cm, för jag bara skojade när jag sa 50 cm. Snarare 40 cm.. Det gav viss skillnad men inte revolutionerande. Men bättre än med rak, onekligen.

Har inväntat mer gjordexursioner i väntan på dels att prova svanskappa, och dels ett slutligt beslut om sadel (har en hopp hemma på prov, blir det den behöver jag ju en hoppgjord t ex)
 
Sv: Rejält svängd sadelgjord?

Här är med en rak hoppgjord (som dragit fram sadeln). Dock bara lagt på i stallgången, så vet inte än hur den beter sig på promenad
1962741_572282289534415_1519235689_n.jpg
 
Sv: Rejält svängd sadelgjord?

Intressant. Varför inte ELT på unghäst? Och vad är det du inte gillar?

Svanskappa låter som en bra ide.
 
Sv: Rejält svängd sadelgjord?

Kolla på A*ersta, såg en från karlslund tror jag det var som såg rejält svängd ut. Funderar på den till min ponny med liknande problem.
 
Sv: Rejält svängd sadelgjord?

Intressant. Varför inte ELT på unghäst? Och vad är det du inte gillar?

Svanskappa låter som en bra ide.

Det är mest materialet jag inte gillar, jag vill ha enkla, lättskötta material i sadelgjordar, och om de drar åt sig väta ska de torka fort efter en avspolning.

Ang unghästar så jag inte förtjust i gjordar med allt för mycket elastik på unghästar, ännu mindre på de som är lite byggda så sadeln är lättsnurrad =)

I just ponnyns fall undrar jag lite över hur gummiplattorna under skulle hamna med, men det är inget jag kollat eller vet utan bara en fundering.

Inte alls omöjligt dock att jag skulle prova en ELT på honom när han är äldre om problemet kvarstår.
 
Sv: Rejält svängd sadelgjord?

När jag kommer med P och rider hos dig kan jag ta med ELT-gjord så kan du testa och bocka av den sen ;)
 
Sv: Rejält svängd sadelgjord?

Det är mest materialet jag inte gillar, jag vill ha enkla, lättskötta material i sadelgjordar, och om de drar åt sig väta ska de torka fort efter en avspolning.

Ang unghästar så jag inte förtjust i gjordar med allt för mycket elastik på unghästar, ännu mindre på de som är lite byggda så sadeln är lättsnurrad =)

I just ponnyns fall undrar jag lite över hur gummiplattorna under skulle hamna med, men det är inget jag kollat eller vet utan bara en fundering.

Inte alls omöjligt dock att jag skulle prova en ELT på honom när han är äldre om problemet kvarstår.

Fast just ELT har ju en antiglideffekt åt alla håll och kanter.
Det finns ju en anledning till att väldigt många islandsryttare väljer den gjorden.
Islänningar är ju inte kända för att ha något perfekt sadelläge direkt...

Min islänning är inget undantag, det mesta glider både framåt och åt sidorna på honom eftersom han är platt, spolformad, lite överbyggd och ingen manke och ELT gjorden hjälper definitivt.
 
Sv: Rejält svängd sadelgjord?

Kolla på A*ersta, såg en från karlslund tror jag det var som såg rejält svängd ut. Funderar på den till min ponny med liknande problem.

Jag vet inte om det är min dator eller om de har problem men jag får inte fram sidan? Ridshopen alltså. Är bara svart.
 
Sv: Rejält svängd sadelgjord?

Fast just ELT har ju en antiglideffekt åt alla håll och kanter.
Det finns ju en anledning till att väldigt många islandsryttare väljer den gjorden.
Islänningar är ju inte kända för att ha något perfekt sadelläge direkt...

Min islänning är inget undantag, det mesta glider både framåt och åt sidorna på honom eftersom han är platt, spolformad, lite överbyggd och ingen manke och ELT gjorden hjälper definitivt.

Fast jag har inte ifrågasatt att den fungerar. Utan det är andra anledningar att jag inte dels vill ha en sådan på en såpass ung häst, och dessutom inte är jätteförtjust i den överlag.
 
Sv: Rejält svängd sadelgjord?

Konstigt, för mig funkar det som det ska..

Försöker lägga in en bild istället. Finns i 35 och 45 cm..
fritlagt.jpg
 
Sv: Rejält svängd sadelgjord?

Gick in från mobilen, då funkade det. Ser ju riktigt bra ut och bra pris. Frågan är om 35 cm blir för kort - jag får mäta. (45 är för långt)
 

Liknande trådar

Utrustning Jag är ute efter en sadelgjord med platta som har fast resår. Den får dessutom inte vara för bred, utan måste vara väl utskuren för...
Svar
0
· Visningar
310
Senast: Jeps
·
Utrustning Idag lånade jag en bomlös sadel till min häst. Jag använde min vanliga sadelgjord (helt i läder med fast resår på sidorna) till och...
Svar
6
· Visningar
711
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Några tips om vart jag ska börja leta? Provade en prestige golden star i bom 37 som blev för smal. Har även lagt på en prestige hippos...
Svar
19
· Visningar
917
Senast: Anna-KarinO
·
Utrustning Det slog mig idag att min ena hästs sadelgjord är närmare 15 år gammal. Den är i sympatex och ser i stort sett ny ut men allt åldras ju...
2
Svar
26
· Visningar
1 770
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp