Hur länge håller en sadelgjord?

TinyWiny

Trådstartare
Det slog mig idag att min ena hästs sadelgjord är närmare 15 år gammal. Den är i sympatex och ser i stort sett ny ut men allt åldras ju. Resår/gummi och plast åldras ju inte alltid så väl även om det inte alltid syns utan en dag bara märks.
Har ni hört/läst några rekommendationer? Det lutar kanske åt att det blir en ny men det hade varit intressant att höra era erfarenheter och åsikter.
 
Den är slut när den går sönder eller är sliten så att den blir 'farlig' att använda.

Sprickor eller annat får man hålla utkik på på eventuella gummi- eller plastdetaljer.
Själva gjorden lär nog hålla i en evighet om så är. Gissar att spännen eller resår tar stryk före och det lär nog också ta sin tid.

Har gjordar hängande från 80talet och framåt som håller länge än.
 
På 80-talet fanns ingen sympatex. Hade det varit en tyg eller lädergjord hade jag inte ens funderat över det.
 
På 80-talet fanns ingen sympatex. Hade det varit en tyg eller lädergjord hade jag inte ens funderat över det.
Det jag ville säga är att om gjorden är hel utan skador, torrsprickor eller annat bör den vara användbar länge till.

Hade nog varit mer orolig för läder (som behöver viss vård) än sympatex(som man kan låta vara).
 
Det jag ville säga är att om gjorden är hel utan skador, torrsprickor eller annat bör den vara användbar länge till.

Hade nog varit mer orolig för läder (som behöver viss vård) än sympatex(som man kan låta vara).
Jag tänker att läder syns det på tydligare och framförallt tidigare.
Visst är sympatex väldigt lättskött men lite omsorg behöver det för att hålla. Lämnar man en sympatexgjord svettig hela tiden så kommer den inte leva sålänge eftersom salt fräter.

Det är lurigt när det inte syns.
 
Jag tänker att läder syns det på tydligare och framförallt tidigare.
Visst är sympatex väldigt lättskött men lite omsorg behöver det för att hålla. Lämnar man en sympatexgjord svettig hela tiden så kommer den inte leva sålänge eftersom salt fräter.

Det är lurigt när det inte syns.
Jag ju inte att själva gjorden/tyget kommer gå sönder utan att det syns. Iaf inte så att det blir någon risk. Däremot vid stropparna kan det ju finnas risk, men det borde också synas om man granskar noga.
 
Det slog mig idag att min ena hästs sadelgjord är närmare 15 år gammal. Den är i sympatex och ser i stort sett ny ut men allt åldras ju. Resår/gummi och plast åldras ju inte alltid så väl även om det inte alltid syns utan en dag bara märks.
Har ni hört/läst några rekommendationer? Det lutar kanske åt att det blir en ny men det hade varit intressant att höra era erfarenheter och åsikter.
En evighet känns det som?
Det som brukar bli "dåligt" först är enligt min erfarenhet utmattad resår vid spännena.
Men det är väl bara gå igenom den nån gång i veckan om man är orolig.
En gjord går ju inte av bara sådär.
Vet inte ens om kag hört om någon gjord som gått av, kanske någon gång att jag hört att ett spänne släppt genom alla mina år i hästsporten.
 
En evighet känns det som?
Det som brukar bli "dåligt" först är enligt min erfarenhet utmattad resår vid spännena.
Men det är väl bara gå igenom den nån gång i veckan om man är orolig.
En gjord går ju inte av bara sådär.
Vet inte ens om kag hört om någon gjord som gått av, kanske någon gång att jag hört att ett spänne släppt genom alla mina år i hästsporten.
Jo att gjordar går tvärt av händer. Det har jag hört och läst om ett flertal gånger. Framförallt inom fälttävlan.

Jag är inte ett dugg orolig. Jag har koll på mina grejer.
Det jag undrade var om någon hade hört/läst om någon rekommenderad intervall som med hjälmar och västar just eftersom plast åldras.

Utdragen resår har jag aldrig haft. Visst finns det säkert gjordar med resår av så dålig kvalitet att det händer utan att man drar för hårt men jag har aldrig haft någon.
 
Jo att gjordar går tvärt av händer. Det har jag hört och läst om ett flertal gånger. Framförallt inom fälttävlan.

Jag är inte ett dugg orolig. Jag har koll på mina grejer.
Det jag undrade var om någon hade hört/läst om någon rekommenderad intervall som med hjälmar och västar just eftersom plast åldras.

Utdragen resår har jag aldrig haft. Visst finns det säkert gjordar med resår av så dålig kvalitet att det händer utan att man drar för hårt men jag har aldrig haft någon.
Någon sådan gräns hat jag aldrig hört. Men det är ju ganska logiskt, för det finns så många olika material med olika tålighet.
 
Någon sådan gräns hat jag aldrig hört. Men det är ju ganska logiskt, för det finns så många olika material med olika tålighet.
Nej inte jag heller men eftersom jag nyligen lärde mig att livslängden på en säkerhetsväst är samma som för en hjälm, dvs. den ska bytas ut efter fem år, så tänker jag att även andra plastsaker kan ha en begränsad livslängd. Sadelgjorden är ändå en sak som verkligen är livsviktig att den håller måttet och inte smäller av helt plötsligt.

Visst finns det många olika material i sadelgjordar men just plasten är det jag tänker på. Visst är det stor skillnad mellan något som ska fungera på ett visst sätt i specifika situationer som en hjälm eller väst så jag tror knappast att livslängden är så kort som fem år utan isåfall kanske 10-15 år.
 
Har någon sympatexgjord från tidigt när de kom och några nyare och ingen är ens på väg att bli utsliten/uttjänt. Något spänne är rostigt, någon resår möjligen uttänjd och såna saker (som jag tror är vad som ger sej först)
men själva gjorden är inte uttjänt alls. Den äldsta bör vara upp emot tjugo år så 10-15 år är ingen ålder heller skulle jag säga.

Hade nog varit mer orolig för att stigläder eller sadelgjordstroppar är den svaga länken,
än gjorden, oavsett material i den.
 
Har någon sympatexgjord från tidigt när de kom och några nyare och ingen är ens på väg att bli utsliten/uttjänt. Något spänne är rostigt, någon resår möjligen uttänjd och såna saker (som jag tror är vad som ger sej först)
men själva gjorden är inte uttjänt alls. Den äldsta bör vara upp emot tjugo år så 10-15 år är ingen ålder heller skulle jag säga.

Hade nog varit mer orolig för att stigläder eller sadelgjordstroppar är den svaga länken,
än gjorden, oavsett material i den.
Håller med!

@TinyWiny , jag hörde också det om 5 år på västar. Jag tycker dock det låter lite konstigt. De är ju inte vanlig plast tycker jag och dessutom olika material i dem med.
Men visst, hur gammal som helst är ju inget vidare.

Men vad vet jag egentligen. Inte mycket. Jag hade velat läsa serös oberoende forskning på just det materialets hållbarhet som är i olika västar. Inte bara ett allmän rekommendation. Men det är jag...
 
Håller med!

@TinyWiny , jag hörde också det om 5 år på västar. Jag tycker dock det låter lite konstigt. De är ju inte vanlig plast tycker jag och dessutom olika material i dem med.
Men visst, hur gammal som helst är ju inget vidare.

Men vad vet jag egentligen. Inte mycket. Jag hade velat läsa serös oberoende forskning på just det materialets hållbarhet som är i olika västar. Inte bara ett allmän rekommendation. Men det är jag...
Ja det är det jag söker! Seriös forskning alltså.

Vad gäller västar tänker jag lite som med bilbarnstolar. I början av 90-talet när de var i frigolit utan hårdplastskal vilket kom lite senare, sas det att de höll i evigheter och så sas det om västar med i slutet av 90-talet. Det var inte tal om att de kunde försämras med tiden. Inte hjälmar heller. För hjälmar gällde ce märkning men åldern spelade ingen roll. Nu vet vi ju att bilbarnstolar oavsett material inte håller hur länge som helst. Vi vet att hjälmar och västar inte håller hur länge som helst för att de är säkerhetsprodukter men forskning på hur länge en sadelgjord är säker (kanske är bättre att skriva, materialet kommer finnas länge efter) tror jag inte kommer göras även om jag såklart hoppas det redan finns.
 
Är sympatexgjordar av sympatex rakt igenom eller är det nåt starkare material inuti? Sånt kan ju också spela in.
Låter konstigt att en tyg/plastgjord kan hålla så länge. Plast åldras ju, en del plastsaker kan gå sönder plötsligt utan förvarning.
 
Är sympatexgjordar av sympatex rakt igenom eller är det nåt starkare material inuti? Sånt kan ju också spela in.
Låter konstigt att en tyg/plastgjord kan hålla så länge. Plast åldras ju, en del plastsaker kan gå sönder plötsligt utan förvarning.
På den jag har som fick mig att starta tråden är det två band som går från vardera resår/spänne, korsar varandra och sedan som en båge på vardera sidan som korsar varandra innan spännena på andra sidan. De banden är lika breda som resåren/spännena. Dvs. jag tror inte att de hade orkat hålla emot om övrigt gick av. Visst är syntetband starka men inte så starka. Dessutom, skulle sympatexen smälla av skulle banden plötsligt bli för långa och den kraften hade mycket väl varit tillräcklig för att de skulle gå av och även om de inte gjorde det så skulle inget hålla kvar sadeln eftersom det som finns kvar blir så långt. Det är inget annat inuti gjorden.
 
orca-image--383124047.jpeg

På samma tema, hur länge håller grejerna? Det här spännet satt på ett bensnöre. Bensnöret är aldrig använt utan har legat i en låda iallafall i 15 år. Så skulle jag ha ett bensnöre och fatta hur förvånad jag blev när jag tog i spännet och det ramlade isär!

Otäckt och spännande samtidigt. Det fanns inga synliga tecken på svagheter och det har förvarats i mörker i en temperatur mellan 8-20 grader. Jag tänker igen på sadelgjordar, tänk om sådant hände med spännena där. Så illa det kan gå och hur ska man kunna undersöka metall? Läder och plast kan man förhoppningsvis se slitage/svagheter på men metall? Jag vet att diskussionerna var många när aluminiumgolv kom på transporter just för att det inte går att kontrollera status utan röntgen möjligtvis.
 
Ja det är det jag söker! Seriös forskning alltså.

Vad gäller västar tänker jag lite som med bilbarnstolar. I början av 90-talet när de var i frigolit utan hårdplastskal vilket kom lite senare, sas det att de höll i evigheter och så sas det om västar med i slutet av 90-talet. Det var inte tal om att de kunde försämras med tiden. Inte hjälmar heller. För hjälmar gällde ce märkning men åldern spelade ingen roll. Nu vet vi ju att bilbarnstolar oavsett material inte håller hur länge som helst. Vi vet att hjälmar och västar inte håller hur länge som helst för att de är säkerhetsprodukter men forskning på hur länge en sadelgjord är säker (kanske är bättre att skriva, materialet kommer finnas länge efter) tror jag inte kommer göras även om jag såklart hoppas det redan finns.
Det är ju säkert mångbottnat kan man tänka sig.

Det kan vara olika saker hur länge en väst faktiskt håller och hur länge tillverkaren vågar garantera att den håller även om den hanteras illa*/normalt (dvs ligger slängd i ett dammigt hörn i ett stall).

Sedan är det ju rent teoretiskt sett inte heller en nackdel för tillverkaren att ta en tid som känns väldigt trygg för den heller, västar som håller 5 år är det ju mer omsättning på.

Sedan om hjälmar, även om materialet håller och funktionen håller i mer än fem år och den är CE märkt så är ju en helt fräsch hjälm från 1984 som är CE märkt och rest i tiden hit ändå kanske inte en hjälm som skulle varit CE märkt idag. Så även om hjälmen är helt materialmässigt ok borde tillverkaren inte våga lova att den fyller säkerhetsrekommendationer i mer än X år eftersom rekommendationerna utvecklas.

Så tänker att ren materialutmattning nog absolut inte är den enda saken en tillverkare tänker på när den sätter tidsgränser.

Så med rätt skötsel kanske den absolut fyller den säkerhet som den fyllde när den gjordes. Men kraven har flyttats.

(en text om en väst lär ju inte vara att -om kardborrebanden är... och är... och är... så håller den X år men vi garanterar inte att kardborrebanden håller i mer än fem år om ni förvarar dem med en ylletröja.)
 
Senast ändrad:
På den jag har som fick mig att starta tråden är det två band som går från vardera resår/spänne, korsar varandra och sedan som en båge på vardera sidan som korsar varandra innan spännena på andra sidan. De banden är lika breda som resåren/spännena. Dvs. jag tror inte att de hade orkat hålla emot om övrigt gick av. Visst är syntetband starka men inte så starka. Dessutom, skulle sympatexen smälla av skulle banden plötsligt bli för långa och den kraften hade mycket väl varit tillräcklig för att de skulle gå av och även om de inte gjorde det så skulle inget hålla kvar sadeln eftersom det som finns kvar blir så långt. Det är inget annat inuti gjorden.
Håller med om att när det gäller bomull och läder har man samlat på sig lite erfarenhet om hur det ser ut när det slits och var gränserna går, tänker man i alla fall.

Men att med plastmaterial så är det så mycket svårare. En baddräkt (udda jämförelse kanske) kan ju vara helt fräsch ena året och så plötsligt när man tar den ur lådan krasar alla gummiband och den är helt körd.

(Om jag som inte har koll alls läser om sympatex verkar det transportera fukt och gjordar med det verkar ha gelkudde som ska skydda mot tryck, det kan ju vara synteten som faktiskt är det som har styrkan?)
 
Senast ändrad:
Att säkerhetsvästar inte håller för evigt och bör bytas tycker jag är rimligt.
Material åldras och försämras, man svettas ofta en del med väst, svetten torkar i sin tur ut materialet. Det blir hårdare och/eller mer poröst och då känns det logiskt att den kommer ge ett sämre skydd.
Sen beror det det såklart på hur mycket den används och hur den förvaras.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 349
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 309
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 068
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 309
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp