Rejält svängd sadelgjord?

Sv: Rejält svängd sadelgjord?

Den är inte svängd nog. Har en sån hemma (fast längre) som tyvärr inte är i närheten att vara svängd nog. Faktum är att jag råkade köpa den UTAN att märka att den var svängd.

Behöver något rejält svängt :/
 
Sv: Rejält svängd sadelgjord?

okej, min är jättesvängd iaf, så pass att jag inte ens kan använda den på nuvarande häst, har inte hittat någon som är mer svängd. Lycka till i jakten!
 
Sv: Rejält svängd sadelgjord?

Vad har du för längd på den? Tänkte om det kan påverka hur svängda de blir?
 
Sv: Rejält svängd sadelgjord?

Vad har du för längd på den? Tänkte om det kan påverka hur svängda de blir?

Jag har GG's svängda i 70cm och den är REJÄLT svängd! Skillnaden mellan var gjorden ligger under magen och där stropparna fästes är över en dm.

Har även en Globus som är lite av en kopia på GG och den är också väldigt svängd. Kankske inte tillräckligt? men GG är verkligen väldigt svängd, iafl i min strl.:)
 
Sv: Rejält svängd sadelgjord?

Intressant. Har GG fler olika svängda gjordar? Min är 60 eller 65 cm och INTE så svängd. (Kan ta en bild sen)
 
Sv: Rejält svängd sadelgjord?

Att tänka på är att kraften alltid går rakt fråo en punkt t nästa. Tryckfördelningen blir inte lika bra med en gjord som e mkt svängd. En H-gjord är nog att föredra, mfn de e ju asdyra.
 
Sv: Rejält svängd sadelgjord?

Att tänka på är att kraften alltid går rakt fråo en punkt t nästa. Tryckfördelningen blir inte lika bra med en gjord som e mkt svängd. En H-gjord är nog att föredra, mfn de e ju asdyra.

Jag drar min främre stropp ett hål hårdare än den bakre till min svängda gjord, då blir trycket det samma i fram och bakkant på bröstbenet. :)
 
Sv: Rejält svängd sadelgjord?

Att tänka på är att kraften alltid går rakt fråo en punkt t nästa. Tryckfördelningen blir inte lika bra med en gjord som e mkt svängd. En H-gjord är nog att föredra, mfn de e ju asdyra.

En H-gjord hjälper mig inte. Främre stroppen sitter för långt bak för det.
 
Sv: Rejält svängd sadelgjord?

Jag har oxå ett ständigt sadelgjordsproblem så jag blir nyfiken, vad är problemet?

Jag har just nu den som H##ks säljer som är tryckutjämnande. Ironiskt nog, efter att ha lagt flera tusen (och förlorat dem) på saldegjordar som inte funkat och som jag sålt så verkar det bannimej som att den funkar bäst. Mest tror jag för att den är så tunn.
 
Sv: Rejält svängd sadelgjord?

Jag har oxå ett ständigt sadelgjordsproblem så jag blir nyfiken, vad är problemet?

Jag har just nu den som H##ks säljer som är tryckutjämnande. Ironiskt nog, efter att ha lagt flera tusen (och förlorat dem) på saldegjordar som inte funkat och som jag sålt så verkar det bannimej som att den funkar bäst. Mest tror jag för att den är så tunn.

Problemet är en enorm diff mellan sadelläge och sadelgjordsläge. (I komb med ingen manke, inga bogar och sälformad).

Dvs bara jag spänner gjorden åker sadeln fram på bogarna.

1656041_565001340262510_698403914_n.jpg


61321_562945267134784_392674442_n.jpg


Efter en promenad (vid hand). Dock annan sadel med inte helt korrekt bomform, men problemet blir tydligt ändå
1555505_562945057134805_148189229_n.jpg
 
Sv: Rejält svängd sadelgjord?

Hur blir det med sadel utan spänd gjord på promenad? Ligger sadeln på sin plats då?

Jag har en häst med skadeläget längre bak är sadelgjordsläget, brukar knappt spänna gjorden och den har heller ingen resår.
 
Sv: Rejält svängd sadelgjord?

Hur blir det med sadel utan spänd gjord på promenad? Ligger sadeln på sin plats då?

Jag har en häst med skadeläget längre bak är sadelgjordsläget, brukar knappt spänna gjorden och den har heller ingen resår.

Nej, den ligger inte kvar då. Utan gjord skulle den ramla av på fem meter. Med löst spänd gjord vandrar den fram på fem meter.

På första bilden, sadeln med röda stigläder, så är gjorden bara spänd såpass att sadeln inte ska ramla av om han rör sig, den är alltså inte åtdragen.

På sista bilden (andra sadeln) är den åtdragen och låg ungefär som den första när vi startade. Men krävs inte många meters rörelse för den ska hamna som på den bilden..

Så han behöver en svängd gjord, säkert som amen i kyrkan. En så svängd som möjlilgt.

Min större har också en REJÄL diff mellan sadelläge och sadelgjordsläge. Ungefär lika mycket. Men han har RAK buklinje. Så man kan spänna sadelgjorden var man vill *älska*. Han har stora bogar och bogblad som går långt bak, lång hög manke osv. Så där är nemas problemas få sadeln att stanna kvar så långt bak den ska ligga rent generellt. (Tvärtom så den puttas bak om man försöker sadla för långt fram). Och iom att den stora har rak buklinje får man inte problemet med att sadelgjorden drar med sig sadeln fram.
Men den lilla har ju INTE rak buklinje så gjorden åker fram till precis bakom armbågen, och tar sadeln med sig.

Den äldre herrn, samma diff, men den raka buklinjen gör HELA skillnaden =)
1506268_552036748225636_1353292398_o.jpg


1518193_552912814804696_439804681_o.jpg


1502231_552913014804676_290897760_o.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Rejält svängd sadelgjord?

Men då kommer den väll att åka fram även med svängda gjord?
 
Sv: Rejält svängd sadelgjord?

Men då kommer den väll att åka fram även med svängda gjord?

Med svängd gjord får man bort att den dras fram av sadelgjorden. Sen är det inte säkert det är tillräckligt, men det är ju liksom steg 1. Nu spelar det ju ingen roll vad annat man hittar på, eftersom sadelgjorden kommer dra sadeln framåt oavsett. Kan man få bort/minska det, så får man se hur mkt av problemet som återstår och fundera på fler åtgärder.

Svanskappa t ex, det blir bara galet sätta på nu, då kommer det blir "dragkamp" om sadeln. Men om en svängd gjord minskar att den dras fram av gjorden, men den ändå vill åka fram för hästen är sälformad, ja då kan en svanskappa hjälpa med det.

Men måste ta bort det som är solklart utrustningsrelaterat först. Tänker jag.
 
Sv: Rejält svängd sadelgjord?

Har du provat en ELT? Den suger ju fast och förhindrar att sadeln åker fram. Fungerar bra på min häst med liknande problem, dock inte lika extremt som din.

Frågat nån bra sadelmakare om råd? Finns en välrenommerad i Enköping...
 

Liknande trådar

Utrustning Jag är ute efter en sadelgjord med platta som har fast resår. Den får dessutom inte vara för bred, utan måste vara väl utskuren för...
Svar
0
· Visningar
310
Senast: Jeps
·
Utrustning Idag lånade jag en bomlös sadel till min häst. Jag använde min vanliga sadelgjord (helt i läder med fast resår på sidorna) till och...
Svar
6
· Visningar
711
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Några tips om vart jag ska börja leta? Provade en prestige golden star i bom 37 som blev för smal. Har även lagt på en prestige hippos...
Svar
19
· Visningar
919
Senast: Anna-KarinO
·
Utrustning Det slog mig idag att min ena hästs sadelgjord är närmare 15 år gammal. Den är i sympatex och ser i stort sett ny ut men allt åldras ju...
2
Svar
26
· Visningar
1 770
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp