Rek. bett?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Vannie
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 612
V

Vannie

Har en liten islandsvalack som inte går riktigt där han ska med huvudet, har nämligen aldrig lärt sig att sänka det. Så nu undrar ajg vad ni skulle rekomendera för bett till en häst som sänker ryggen och går med nosen rätt upp i vädret? Har hittills ridit med rakt bett och tredelat, men nu har jag fått höra att tredelade bett inverkar negativt på hästar som går för högt med huvudet. Vad anser ni? :confused:

Sv: Rek. bett?

Det är inte ett bettproblem. Rid hästen med säte och ben fram till handen, och lär honom vilken form du vill att han ska gå i. Både raka och tredelade bett är trevliga för hästen.

Håller med, det är (troligen) inte ett bettproblem. Jag skulle arbetat hästen från marken till en början, låta den hitta balans och form och bygga muskler utan ryttare på ryggen. Är hästen riktigt spänd och stel när man rider skulle jag även gissa på att den antingen hade ont innan man började träna den, eller att den har fått ont av felaktig träning. Kan vara värt att kolla upp innan man gör något annat.

gå igenom hästen ordentligt tex med hjälp av ET o en bra hästtandis.
Se till att all utrustning passar perfekt. Det handlar inte om att hästen inte lärt sig sänka huvudet utan att det inte lärt sig, fått eller kunnat arbeta rätt med kroppen.

Nä du vet att allt är bra tar du hjälp av en bra tränare så kommer det lösa sig.

Lycka till.

Det är vanligt med kors och bäckenproblem med islänningar. Så kolla igenom för säkerhets skull. Ett sto som hade svårt att samla och jobba i rätt form (även att lyfta bakhovarna utan att hon bråkade lite). Det är klassiska symtom och idag (med hjälp av bla kiropraktor och mkt tid och arbete från ägarna) har hon gått från grisepassare till en riktig töltmoppe.

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 246
Senast: sweep
·
Utrustning Hej! Jag har nyligen köpt en ny hopphäst, sto 13 år hoppar upp till 140. Hon flyttade hem till oss för snart 4 månader sedan. Upptäckte...
Svar
1
· Visningar
257
Senast: Nevermind
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 557
Senast: Fazeem
·
Utrustning Har ett spanskt djur, som så många av hans sort är det här med lång och låg inte hans gren helt enkelt. Han har svårt att ta tag i... 2 3
Svar
49
· Visningar
9 420

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka