Bukefalos 28 år!

Reklamation av hund

Sv: Reklamation av hund

Precis som när en röd lampa skulle lysa på instrumentbrädan om det vore en bil. Man tar den till verkstad. Sen får man en dom ifall felet fanns från början.
 
Sv: Reklamation av hund

Man ska dock betänka att ett standardkontrakt från SKK säljer sällskapshundar om inget annat skriftligt avtalats.
I teorin så är det alltså som så att din hund, om den nu har en sjukdom som förhindrar exempelvis utställning och avel, ändå fyller sitt syfte enligt kontraktet. Det är alltså inte korrekt att reklamera en hund som duger ypperligt till sällskap, när det är just en sådan hund du avtalat om. Därför ska man specifikt skriva om hunden säljs för annat ändamål - vilket få uppfödare går med på då man aldrig kan garantera att valpen på ca 8v kommer att bli utställningsstjärna, spårchampion, grym skyddshund, bra vakthund, lämpad för avel etc etc.

Jag har ju inte skrivit något om att jag skulle försöka reklamera hunden, bara att jag inte är säker på att jag kommer ha henne kvar.
 
Sv: Reklamation av hund

det har jag inte påstått heller, därför skrev jag man och använde din lilla valp som ett exempel bara. Det är många som inte vet om detta, så jag tyckte att det var lämpligt att påpeka det eftersom det är många som säkerligen läser i tråden.
 
Sv: Reklamation av hund

På baksidan av skk köpekontrakt finns (också) följande information:
PARTERNAS ANSVAR VID FEL HOS HUNDEN
Hunden ska vara frisk och utan fel vid leveransen om annat inte uttryckligen angivits i avtalet. Frågor om hunden varit frisk och felfri ska bedömas med hänsyn till dess kondition (beskaffenhet) vid leveranstillfället. Säljaren ansvarar för fel som funnits vid denna tidpunkt även om felet visar sig först senare (s k dolt fel). Köparen är skyldig att begränsa skadan i de fall där köparen kommer att begära ersättning för denna av säljaren. Om det i sådant fall blir aktuellt att hunden ska undergå operativ åtgärd eller annan dyrbar veterinärbehandling, ska köparen innan åtgärden vidtas, rådgöra med säljaren om kostnadens storlek. Detta ska dock inte gälla om det på grund av hundens tillstånd eller andra särskilda skäl inte är rimligt att avvakta med veterinärbehandlingen.
 
Sv: Reklamation av hund

Jag blir knäpp på detta snart! Uppfödaren bara pratar och pratar men mina pengar kommer aldrig tillbaka. De bara drar ut på allting, och det går inte att få någon bra kontakt heller. Det har gått snart tre veckor. Allt verkade så himla bra, förutom att de inte ville ha tillbaka hunden först pga platsbrist, tidsbrist och antagligen en bristande ekonomi. Och menade att han skulle vara kvar hos oss tills de hittat en lösning. Där sa vi tvärt nej efter att redan haft hunden en vecka extra. De tog han tillbaka och allt var frid och fröjd. Nu svammlar de om en massa konstiga saker. Vad ska man göra, prata går inte, vänta har vi gjort. Usch för oseriösa uppfödare.
 
Sv: Reklamation av hund

Hej
Blev nyfiken på hur det gick med uppfödaren och återbetalning?
Samma lag gäller som för alla andra varor dvs köplagen mellan privatpersoner och konsumentköplagen vid företag-privatperson.
Man har rätt att få tillbaka HELA köpesumman och få ersättning för sina utgifter i form av skadestånd. Detta gäller även utan rättegång och SKK har jurister som man kan rådfråga. Uppfödare som inte följer lagen (och SKK regler) blir uteslutna ur SKK och kan då inte registrera fler valpar..
 
Sv: Reklamation av hund

Jag har fått halva köpesumman hittills. Resterande skall vara tillbaka betalt senast sista november, då har det gått flera månader sedan voffsen vart tillbaka lämnad. Men för att jag skulle få pengar över huvudtaget var min snälle far tvungen att ringa för mig körde hon bara över totalt! Vi ville aldrig vara otrevliga eller så men tillslut så tröttnar man faktiskt... Ursäkt efter ursäkt och undanflykt efter undanflykt. Nästa gång skall jag ta reda på mer om uppfödaren och kenneln innan jag beslutar mig för valpköp.

Hanna
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 078
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej, Vi har en underbar labrador (6,5 år). Tidigare var vi fodervärd, i 1,5 år, till en annan labrador (8 år nu) som sedan blev...
Svar
19
· Visningar
1 984
Senast: Johanna1988
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 120
Senast: Sel
·
Övr. Hund Varning för långt inlägg! När jag skaffade min dvärgschnauzer Sigge såg förutsättningarna helt annorlunda ut. En god vän och jag var...
Svar
12
· Visningar
3 713
Senast: Hyacinth
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp