Bukefalos 28 år!

Reklamation av hund

Sv: Reklamation av hund

Det är förenat med ett mycket stort ansvar att föda upp hundar, jag gör det själv. Vissa defekter är helt undantagna alla försäkringar, även dolda fel försäkringen. Enligt dom konsumentköplagar som vi har i Sverige så är det uppfödarens skyldighet att ersätta köparen.

Naturligtvis kan man inte kräva återköp med 100% återbetalning vid sjukdom som ersätts av försäkringen.

Jag kryssar alltid i återköp på kontraktet och då gäller det oavsett orsak till det belopp som står på baksidan.
 
Sv: Reklamation av hund

Tänk om valpen hade ramlat och brutit benet efter tre veckor då, det hade ju också kunnat kosta väldigt mycket och krävt omfattande veterinärvård. Är det ok att lämna tillbaka då också?
[/QUOTE

Fast då hade försäkringen gällt. Jag hade en valp (osåld, skulle säljas) som trillade ner ur soffan och bröt ena bakbenet. SOM TUR VAR hade jag försäkrat in även de valpar som skulle säljas men som fortfarande var kvar hemma. Kalaset gick på 30000 kr, men jag behövde bara betala 4000. Det hade ju varit detsamma om han varit såld och det hela var en ren olycka. Hade det hänt hemma hos valpköpare hade jag inte känt att det var mitt ansvar att ta tillbaka valpen, fast jag hade gjort det ändå om valpköparna velat.

Det kan tilläggas att den lille opererades två gånger. Han bodde hemma till han var 7,5 månader. Då befanns han vara fullt återställd och såldes. Jag drog av 25 % på priset eftersom man inte vet om det kan bli problem i framtiden. Köparna fick naturligtvis kopior på alla journaler och övertog försäkringen, vilket innebar att valpen (som fyllde ett år härom dagen) är försäkrad utan reservationer.

Om han skulle få problem med sitt ben nu skulle han vara välkommen hem.
 
Sv: Reklamation av hund

Absolut! Det var mer de här raderna:

Sedan när kan man klassa en valpköpare som oseriös för att han/hon inte vill betala för omfattande vet.vård av en 6 månaders unghund som han/hon haft i 14 dagar?!

som jag ifrågasatte. Omfattande veterinärvård kan ju faktiskt behövas efter hur kort tid som helst om man har otur som att hunden bryter benet eller blir påkörd eller så. Då är det extremt oseriöst att vilja lämna tillbaka valpen anser jag, samma som i mitt exempel på egenupplevd oseriös valpköpare.
 
Senast ändrad:
Sv: Reklamation av hund

Hejsan! Jag tyckte det kändes fruktansvärt hemskt att behöva lämna tillbaka min lilla valp! Jag fick reda på att det hade blivit fel med försäkringar hit och dit och att han inte hade enligt försäkringbolaget varit försäkrad före 4 mån ålder och då gällde inte dolda fel försäkringen. Detta hade varken jag eller uppfödaren en aning om förrän vi pratat med försäkringsbolaget. De vägrade ta på sig ansvaret för slarveriet med papper. Alltså gäller detta deras egna valp de behöll själva också, blir hon drabbad av någon ledsjukdom täcker inte hennes försäkring där heller. Så när vi nu ville ha ut på dolda fel så gick det inte eftersom han inte varit försäkrad före 4 mån, och då täcker de inte för ledskador bla. Och jag har verkligen inte råd att slänga ut 15 000 minst på operation och rehabilitering. Det vore en helt annan sak om jag fått hjälp från försäkringsbolaget! Resorna med valpen står jag själv för, eftersom jag tycker fruktansvärt synd om uppfödarna också.
 
Sv: Reklamation av hund

Knapplån.

Hur ligger det egentligen till med veterinärsbesiktning när man köper hundvalp? Hur lång tid innan köpet får valpen besiktigas? Vad händer om det gått för lång tid? Vem drabbas, säljaren eller köparen? Om hunden skulle ha nån sjukdom/skada/ärftligt fel alltså.
 
Sv: Reklamation av hund

Kan man reklamera en hund som blivit sjuk? Om det är/inte är en ärftlig sjukdom? Hur länge kan man göra detta och hur går man till väga?
 
Sv: Reklamation av hund

Ett veterinärintyg på hund gäller i 7 dagar.

Om du kan lämna tillbaka hunden till uppfödaren beror 1) på vad som är ikryssat i kontraktet & 2) om hunden är sjuk/skadad/frisk.

Som uppfödare skulle jag inte vara speciellt intresserad av att betala valpköparen för att ta tillbaka en sjuk hund..

För friska hundar gäller vad som står i avtalet och har man köpt en renrasig skk-reggad hund regleras ev. återbetalning på köpeavtalets baksida om nu uppfödaren har kryssat i att den återtar hunden om köparen så vill. Ju längre tid som gått sedan köpetillfället, desto mindre pengar får köparen tillbaka från uppfödaren.
 
Sv: Reklamation av hund

Men vadå GÄLLER i 7 dagar? Om det utfärdats tidigare än sju dagar innan försäljning vad händer då? I mitt fall handlar det om ca en månad.

Rutan för återköp är inte ikryssad i kontraktet.
 
Sv: Reklamation av hund

Men vadå GÄLLER i 7 dagar? Om det utfärdats tidigare än sju dagar innan försäljning vad händer då? I mitt fall handlar det om ca en månad.

Rutan för återköp är inte ikryssad i kontraktet.
 
Sv: Reklamation av hund

Då gäller inte intyget helt enkelt eftersom det är inaktuellt.

Du har som köpare således med din underskrift på köpeavtalet godkänt att hunden inte har ett gällande intyg vid köpetillfället.

Är inte rutan för återköp ikryssad kan du inte kräva att uppfödaren tar tillbaka hunden.

Jag förstår det som att hunden är sjuk, men hur är den sjuk och varför vill du att uppfödaren ska återta den?
 
Sv: Reklamation av hund

Självklart ska en seriös uppfödare ta tillbaka en valp som visar sig ha ett ärtfligt fel. Uppfödare har ju sålt en felaktig vara (om än ovetande).

Jag köper hund för ett syfte, skydd. Skulle det då visa sig att valpen är behåftad med ett sådant medfött fel att den kräver lång behandling och rehab och kanske aldrig kan gå fullt i skyddet, vad ska jag då ha den till? Jag kan inte samla på mig hur många hundar som helst. Hundsport är min hobby och mitt intresse och även om jag tycker väldigt mycket om min hund så är det inte mitt gosedjur eller barnsubstitut. Hästar som är icke tävlingsbara avlivas eller omplaceras. Självklart kan man göra likadant med hundar.

Ser inget oseriöst med det alls.
 
Sv: Reklamation av hund

Jag känner ingen uppfödare som kryssar i rutan om återköp.
Tänk dig att du separerar o flyttar till en etta med kokvrå, hur kul är det då att tvingas ta emot en 7 årig RR eller Schäfer som inte ens är rumsren?

De allra flesta uppfödare är behjälpliga med att ta hand om sina sålda valpar, även när de är vuxna.
 
Sv: Reklamation av hund

Jag låter kanske känslokall nu men jag har funderat likadant med min valp. Jag har ju fått veta att veterinären misstänker att hon har en sjukdom som hon aldrig kommer bli frisk ifrån och troligtvis inte symtomfri heller. Detta innebär att jag inte kommer kunna använda henne varken till utställning eller avel som det var tänkt.

Jag vet faktiskt inte om jag vill ha henne kvar för en sällskapshund var inte vad jag var ute efter..
 
Sv: Reklamation av hund

Man ska dock betänka att ett standardkontrakt från SKK säljer sällskapshundar om inget annat skriftligt avtalats.
I teorin så är det alltså som så att din hund, om den nu har en sjukdom som förhindrar exempelvis utställning och avel, ändå fyller sitt syfte enligt kontraktet. Det är alltså inte korrekt att reklamera en hund som duger ypperligt till sällskap, när det är just en sådan hund du avtalat om. Därför ska man specifikt skriva om hunden säljs för annat ändamål - vilket få uppfödare går med på då man aldrig kan garantera att valpen på ca 8v kommer att bli utställningsstjärna, spårchampion, grym skyddshund, bra vakthund, lämpad för avel etc etc.
 
Sv: Reklamation av hund

Får väl säga att så är det, oavsett vad man själv vill få det till.
 
Sv: Reklamation av hund

Jag är jätte ledsen för din skull, verkligen, hoppas allt ordnar sig för er.
 
Sv: Reklamation av hund

Ja, tyvärr ibland. Fast å andra sidan, jag är själv uppfödare och skulle aldrig sälja en hund som annat än just sällskapshund på papperet. Det är bara bäddat för att gå åt helvete, känns det som.

Jag sålde en tik ur sista kullen till en uppfödarkollega. Hon är inköpt för att gå i avel och ställas ut mycket, eftersom hon visade en enorm kapacitet som liten valp!
Men det är standardkontrakt skrivet, och min uppfödarkollega skulle då aldrig få för sig att reklamera henne om hon får kassa höfter, förlorar i ringen eller uppvisar starka kvarstående rädslor på MH't, eller får pålagringar eller.....
Det vet ju både hon och jag, att köper man en valp så tar man en chansning, och det gör man även i viss mån när det gäller vuxna hundar också gällande just avelsbiten för allt kan gå snett liksom.

Herregud, jag har en snordyr tik här hemma, inköpt som unghund för avel. Hon kastrerades vid 2 års ålder, pga livmodersinflammation - och där rök alla mina framtida planer på att ha henne som stamtik. Ska jag skicka tillbaka henne till Kroatien? Nä, det går ju liksom inte. En hunds hälsa går aldrig att garantera...

Jag är väldigt tacksam i alla fall för mina valpköpare såhär långt, att dom förstår att jag inte kan garantera dom någonting - utan bara göra mitt bästa, eller vad jag tror på ska fungera. Jag stöttar och hjälper till så gott jag kan vid eventuella sjukdomar, olyckor eller annat - men dom anser i alla fall inte att det är mitt fel, eller att jag ska ta tillbaka valpen för att det inte gått som planerat kanske.
 
Sv: Reklamation av hund

För mig behöver du inte förklara, men det hoppas jag att du vet. ;)


Jag vågar inte heller sälja en valp mer än till sällis, men stora frågan som är nu, vågar NÅGON?
Oasvsett hut nog aman har varit med ALLT, kan man ju inte LOVA...
Även om man så gärna hade velat...
 
Sv: Reklamation av hund

Har hört mig för och tagit kontakt med kennelklubben och enligt dem har jag rätt att få tillbaka hela köpesumman för valpen samt veterinär kostnader, kostnader för medicinen och även resan tillbaka med valpen. Det går på något som heter reklamation inom 6 månader. Hade han inte blivit skadad hade det hela tydligen varit en annan femma. Då hade det gått på återköp. Känns skönt att uppfödarna gått med på det hela så man slipper massa konflikter.
Tillåt mig tvivla.
En hund är en vara, precis som en TV eller en bil, är varan deffekt så lämnar du tbx den o får tbx inköpspriset, eller så får du en ny TV/bil.
Inte tusan är försäljaren skyldig att betala reparationer som vida överstiger varans inköpspris!
 
Sv: Reklamation av hund

Skillnaden är ju att man som ägare till ett djur är skyldig att se till att det kommer under vård när så behövs o utan veterinärundersökning hade inte funnits ngt skäl att lämna tillbaka hunden.
Här är det inte fråga om ngn avancerad vård utan när felet konstaterats så lämnades hunden tillbaka.
PL
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 076
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej, Vi har en underbar labrador (6,5 år). Tidigare var vi fodervärd, i 1,5 år, till en annan labrador (8 år nu) som sedan blev...
Svar
19
· Visningar
1 984
Senast: Johanna1988
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 120
Senast: Sel
·
Övr. Hund Varning för långt inlägg! När jag skaffade min dvärgschnauzer Sigge såg förutsättningarna helt annorlunda ut. En god vän och jag var...
Svar
12
· Visningar
3 713
Senast: Hyacinth
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp