Reklamation

unoannis

Trådstartare
Någon som är DUKTIG på juridik?
Har köpt en häst av företag, men visat sig ha fel som påverkar användbarheten, jag vill reklamera enligt konsumentköplagen och jag vill ha någon att rådfråga?
 
Jag ska kontakta säljaren (företag) imorgon efter dagens vet besök. Veterinären hävdar att ”felet” kommer ta 1-2 år att bli av med, inga garantier finns. Heller ingen medicin, endast muskler och rehab för att stärka upp hästen. Detta är inte vad jag betalat för , att rehaba en häst.
säljarn tveksam till att ta tillbaka häst vid första kontakt. Nu när vi har varit hos vet och ska kontakta säljaren igen så villjag gärna ta det över telefon. Men vad jag förstått är det bättre skriftligt?

hur omfattande är konsumentköplagen?
”””
20 a § Ett fel som visar sig inom sex månader efter det att varan avlämnades skall anses ha funnits vid avlämnandet, om inte annat visas eller detta är oförenligt med varans eller felets art.””””
 
"... om inget annat visas" kan t ex vara en veterinärbesiktning UA vid köpet.

Men det är omöjligt att säga utan att veta mer om vad som drabbat hästen, vad veterinären säger om när det uppstått, hur länge sedan köpet var, vem som besiktigade, vad besiktningen sade, pris på hästen, hästens användningsområde enligt kontraktet och vad hästen gjort tidigare.
 
Någon som är DUKTIG på juridik?
Har köpt en häst av företag, men visat sig ha fel som påverkar användbarheten, jag vill reklamera enligt konsumentköplagen och jag vill ha någon att rådfråga?

Jag köpte en sjuk hund från en organisation, ett köp som jag ville häva samt få ersättning för dyr veterinärkostnad pga giardia.
Organisationen vägrade och ansåg att felet låg hos oss. Jag anmälde till ARN i mars och för nån vecka sen fick jag avslag. TROTS att jag kunde bevisa att flera hundar var sjuka vid ankomsten (något jag inte visste då) för ARN ansåg att parasiten giardia inte var ett allvarligt fel. Vi skulle fått det veterinärbedömt i januari, så jag vet inte varför de avslog det redan nu. Hade en veterinär fått bedöma mitt ärende så hade det säkert fått en annan utgång.

Poängen är att mitt fall var glasklart enligt hallåkonsument, det var ett allvarligt fel då giardia kräver en rejäl eftervård och lång sanering. ARN såg inte det som ett betydande fel. Detta trots att jag hållit mig till fakta och organisationen haft sandlådenivå med allt ifrån att jag är fattig, psykisk sjuk, gör hundar sjuka osv.
 
Jag köpte en sjuk hund från en organisation, ett köp som jag ville häva samt få ersättning för dyr veterinärkostnad pga giardia.
Organisationen vägrade och ansåg att felet låg hos oss. Jag anmälde till ARN i mars och för nån vecka sen fick jag avslag. TROTS att jag kunde bevisa att flera hundar var sjuka vid ankomsten (något jag inte visste då) för ARN ansåg att parasiten giardia inte var ett allvarligt fel. Vi skulle fått det veterinärbedömt i januari, så jag vet inte varför de avslog det redan nu. Hade en veterinär fått bedöma mitt ärende så hade det säkert fått en annan utgång.

Poängen är att mitt fall var glasklart enligt hallåkonsument, det var ett allvarligt fel då giardia kräver en rejäl eftervård och lång sanering. ARN såg inte det som ett betydande fel. Detta trots att jag hållit mig till fakta och organisationen haft sandlådenivå med allt ifrån att jag är fattig, psykisk sjuk, gör hundar sjuka osv.
Men ARN kommunicerar ju att dom planerar ta ett beslut och du har då tid på dig att lämna in ytterligare uppgifter/bevis. Varför vänta till januari med veterinärutlåtande? Det är ju du som anmälare som måste bevisa för ARN att Giardia är ett allvarligt fel, ARN själva söker ju inte upp uppgifter eller håller några förhör så det gäller att man har allt på papper innan man skickar in en anmälan till ARN.
 
"... om inget annat visas" kan t ex vara en veterinärbesiktning UA vid köpet.

Men det är omöjligt att säga utan att veta mer om vad som drabbat hästen, vad veterinären säger om när det uppstått, hur länge sedan köpet var, vem som besiktigade, vad besiktningen sade, pris på hästen, hästens användningsområde enligt kontraktet och vad hästen gjort tidigare.
Hästen hade gått 110. Ska användas som hopphäst. Problemet är attt jag inte ens kan hoppa(mer än smått för uppbyggnad) hästen på ett lååång tag framöver.
på veterinärbesiktning visar det inget.Inte heller idag. Det är i ridningen problem uppkommer.

det låser sig i benet, typ lättare patella upphakning. Veterinären säger att det oftast uppkommer när hästen stått en längre tid mm och tappar muskler. Den hade inga muskler när den kom till mig.
 
Senast ändrad:
Men ARN kommunicerar ju att dom planerar ta ett beslut och du har då tid på dig att lämna in ytterligare uppgifter/bevis. Varför vänta till januari med veterinärutlåtande? Det är ju du som anmälare som måste bevisa för ARN att Giardia är ett allvarligt fel, ARN själva söker ju inte upp uppgifter eller håller några förhör så det gäller att man har allt på papper innan man skickar in en anmälan till ARN.

Nu har du rätt mycket fel i ditt inlägg. En veterinär skulle kolla på ärendet i januari, INTE samma sak som att det saknas underlag från min sida. Då det är ett ärende om sjukt djur så krävs det en veterinär bedömning hos dom, och enligt min handläggare som jag pratat med X antal gånger så kunde det ske tidigast i januari då ärendet var en aktiv konversation när de hade en veterinär på plats sist.

Mitt egna citat "Detta trots att jag hållit mig till fakta och organisationen haft sandlådenivå med allt ifrån att jag är fattig, psykisk sjuk, gör hundar sjuka osv. " = dvs ärendet är långt, och tror att det var 148 konversationer totalt dokumenterade från mig, ARN och organisationen.
 
Nu har du rätt mycket fel i ditt inlägg. En veterinär skulle kolla på ärendet i januari, INTE samma sak som att det saknas underlag från min sida. Då det är ett ärende om sjukt djur så krävs det en veterinär bedömning hos dom, och enligt min handläggare som jag pratat med X antal gånger så kunde det ske tidigast i januari då ärendet var en aktiv konversation när de hade en veterinär på plats sist.

Mitt egna citat "Detta trots att jag hållit mig till fakta och organisationen haft sandlådenivå med allt ifrån att jag är fattig, psykisk sjuk, gör hundar sjuka osv. " = dvs ärendet är långt, och tror att det var 148 konversationer totalt dokumenterade från mig, ARN och organisationen.
Nej jag har inte fel i mitt inlägg!

Du har uppenbarligen inte kunnat bevisa för ARN att Giardia är ett allvarligt fel annars skulle dom ju dömt till din fördel. Sedan spelar det ingen roll hur många konversationer ni har eller hur mycket fakta du tycker du har presenterat. Därför jag ifrågasatte varför du skulle vänta till januari med vet. Vilken handläggare menar du? ARN ger inga råd utan dömer enbart på dom bevis man som anmälare presenterar.

Det spelar ingen roll att din motpart beter sig illa eller har en sandlådenivå som du skriver, bevisbördan är din eftersom du anmält dom.

Jag kan ju bara utgå från det du skriver, så om du har träffat vet 10 gånger innan kan ju inte jag veta. Och faktum kvarstår fortfarande att ARN kommunicerar att dom ämnar ta ett beslut så det kan inte kommit som någon överraskning.

Jag var själv inblandad i tvist i somras där jag anmälde en butik för att dom sålt mig en sadel med svetsad bom så läste på ordentligt innan för att ha så stor chans som möjligt. I mitt fall lyckades jag bevisa med hjälp av flera intyg från oberoende sadelmakare att det inte är fackmannamässigt att svetsa bommar och fick därmed rätt hos ARN.
 
det låser sig i benet. Typ patella hakning fast lindrigt. Hittades inget på röntgen eller böjprov. Syns endast i ridningen. Det knäcker, hästen tappar bakbenet mm mm.
Så det finns inga veterinärfynd alls som förklarar problemet? Provred du hästen vid köp eller såg du den ridas då?
Hoppade hästen 110 vid köpet?

Jag är inte jurist, men jag har svårt att se att man kan reklamera något som dels syns vid en provridning och som inte kan förklaras av några veterinära fynd. Om hästen dessutom hoppade 110 hos säljaren klarade den ju uppgenbarligen uppgiften då?
 
Så det finns inga veterinärfynd alls som förklarar problemet? Provred du hästen vid köp eller såg du den ridas då?
Hoppade hästen 110 vid köpet?

Jag är inte jurist, men jag har svårt att se att man kan reklamera något som dels syns vid en provridning och som inte kan förklaras av några veterinära fynd. Om hästen dessutom hoppade 110 hos säljaren klarade den ju uppgenbarligen uppgiften då?
Dom hoppade hästen typ 70cm på provridningen. Så nej den hoppade inte 110 då...
jag hoppade enbart något litet kryss.
 
Om inte måste jag åka till ny veterinär och göra ett ridprov. Då ser dem problemet. Och kan undersöka mer utifrån det.. det syns som sagt inte vid ett böjprov utan enbart i ridningen.
 
Dom hoppade hästen typ 70cm på provridningen. Så nej den hoppade inte 110 då...
jag hoppade enbart något litet kryss.
Men låste sig benet för hästen vid provridningen? Om det syns vid ridning och beror på något fel hos hästen så borde det ju märkts vid provridningen?
Hoppade hästen 110 innan köpet? Jag undrar alltså inte hur högt den hoppades på provridningen utan om den kunde hoppa 110 innan den kom till dig?
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Kort fråga. (Eftersom konsumentrådgivare el liknande är lediga över helgen) Begagnad bil (årsmod 2011) köpt av bilhandlare för ca 5...
Svar
5
· Visningar
828
Senast: sjoberga
·
Hundavel & Ras Efter att ha haft några kullar efter uppehåll och dessutom haft kontakt med andra uppfödare och organisationer så vill jag reflektera...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
10 756
Senast: nullo-modo
·
Anläggning Har en relativt liten beteshage till mina hästar på ca 1ha som jag tycker växter riktigt dåligt och jag skulle behöva lägga på någon...
Svar
10
· Visningar
842
Ekonomi & Juridik Hur resonerar ni? Har någon erfarenhet av att faktiskt ha fått reklamera? Hur funkar det med privatperson kontra företag, i praktiken...
2
Svar
21
· Visningar
2 490
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp