Reklamera dåligt hö

opus

Trådstartare
Jag har en liten undran.

Om man köper hö av privatperson, vad har man för rättigheter när det visar sig att höt är dåligt??
Kvitto finns.
 
Sv: Reklamera dåligt hö

det bästa är nog att kontrollera höet innan man köper det. eller det gjorde du kanske?
 
Sv: Reklamera dåligt hö

Det jag beskriver nedan är hur många jordbrukare normalt ser på saken. Vet inte om det är exakt samma tolkning om du drar någon inför en domstol...

Du har ett ansvar att besiktiga varan innan du köper. Speciellt när det gäller hö som enkelt kan kontrolleras brukar man inte acceptera att köparen har bytesrätt. Hö är ju mycket känsligt för felaktig hantering hos köparen och kan ju förstöras mycket snabbt om man är ovarsam.

För ensilage är situationen en annan. Många som säljer har frivilligt tagit på sig att byta ut defekta balar, ofta sätter man dock ett sista datum för utbyte (de flesta jag sett har som vi sista april som datum). Utbytesrätten gäller dock inte hanterings-/lagringsskador (fåglar, råttor..) som kunden kunnat undvika genom rätt hantering. Utbytesrätten gäller framför allt för det som producenten ställt till med (främmande föremål i balen: sork, jord, sniglar).
 
Sv: Reklamera dåligt hö

Svar till alla:

Det är inte mig det berör utan en bekant. :)

Hon köpte ett helt parti med hö, det såg fräscht ut och det kändes ingen konstig lukt (jag var inte med vid hämtandet, så jag hoppas att jag säger rätt nu).
När hon sedan skulle använda det dagen efter så öppnade hon en bal som var jätte dammig och luktade svamp. Öppnade även 3 till och det var likadant.
Jag har varit och tittat på det och det luktar verkligen svamp. Det är fler som sagt det.

Hon har varit i kontakt med säljaren som säger att hon får köra tillbaka det, men hon är rädd att inte få pengar tillbaka.

Om det då blir strul, vad kan hon göra?
 
Sv: Reklamera dåligt hö

Men om han säger att hon får köra tillbaka det så är han ju beredd på att lösa det dåliga höt ?

Antingen genom att byta till annat hö eller betala tillbaka pengarna ?

Så fattar jag det iallafall .

Mvh Mia
 
Sv: Reklamera dåligt hö

Är höet dåligt och säljaren tar tillbaka det så är väl den lilla saken den om köparen får full återbetalning eller ej. Det går ju inte att använda och då kommer det ju att kosta en del att bli av med det också.
Om det är privatperson som köpt av privatperson så har ju köparen undersökningsplikt. Det hade ju varit lätt att öppna en eller par balar innan köp och då upptäckt att det inte var bra. Så säljaren har egentligen ingen skyldighet att ta tillbaka det.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag ska resa bort om en vecka och tänkte då packa hö för 10 dagar för att underlätta för de som ska sköta om hästarna. Vårat hö är...
Svar
8
· Visningar
1 290
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
944
Senast: Oknytt
·
Fordon Har någon prövat att köpa bil genom Carla? Om jag förstår det hela rätt är det som att köpa bil på postorder? Man har inte möjlighet att...
Svar
9
· Visningar
520
Senast: Sassy
·
Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 536

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp