Reklamera en häst?

Sv: Reklamera en häst?

Jag köpgte en häst som jag kände sen flera år tillbaka. Det tog flera månader för henne att anpassa sig till ny miljö och nya rutiner, trots att hon och jag redan hade en relation.
En häst behöver betydligt mer än en vecka på sig för att komma till ro i ny miljö med nya människor och rutiner. Om du har som krav att en häst ska fungera på en gång efter köp kommer du tyvärr bli besviken fler gånger än denna.

Vi lägger ner tråden! Den kommr när som helst tas bort. Jag ville inte bli på hoppas utan få höra råd och era erfarenheter om ni varit med om liknande?

Jag har aldrig det och detta är min 9 häst. Jag får fortsätta träna Henne. Men det handlade om mycket pengar så det var därför jag vart så osäker.

Men tack så mkt.!

( För övrigt till alla nyfikna som försöker luska ut... det är ett sto som är 10 år, jag hoppade bana på 1m vid provridning m.m. No problems. och vi pratar om en pris summa som ligger över 100.

Tack för mig.

Senast ändrad av en moderator:

Fast många har ju delat med sig av sina erfarenheter.. Hur gammal är hästen du köpt?

*fick svar på frågan. tror att vi har gemensamma bekanta och trodde du va iväg i helgen och hämtade en 4åring.. då hade du ju haft svaret i handen men jag har visst tagit fel på person... my mistake*

Jag utläser av svaren här att det handlar om råd och erfarenheter. Vad är det du vill ha egentligen? En bekräftelse på att det är fel på hästen? Det kan ingen här svara på.

Om du är det minsta tveksam på hästen så ta den till en klinik själv och gå igenom den och ta ett beslut därefter. Är det inget fel på hästen kan du ju börja analysera dig själv och den utrustning som används.

Ingen av de tävlingshästar jag haft, köpt eller varit i kontakt med har flippat ur när de kommit till ny miljö, ny ägare, ny ryttare osv. Så att då generellt idiotförklara någon som rider för tränare ett par dagar efter att ha fått hem sin nya häst, det är väl magstarkt tycker jag! Jag är beredd att "idiotförklara tillbaka" någon som vräker ur sig något sådant! ;)
Du måste i så fall tycka att en av medaljörerna i hopp VM är en idiot då? Han hade ju bara haft sin häst i två månader när han red VM! Hur länge tror du han väntade innan han red sin första hopptävling med den hästen? :angel:

Självklart ska man låta en ny häst acklimatisera sig i ny miljö, men en häst som tävlats kontinuerligt har ju faktiskt vant sig att resa mycket och hamna i olika miljöer! Med det inte sagt att vissa tävlingshästar behöver lite mer tid att bekanta sig med sin nya miljö, alla hästar är ju individer! Men att så totalt byta personlighet som TS nyinköpta häst gjort, det kan faktiskt ha andra förklaringar!

Min nuvarande häst tex. Hon höjde inte på ögonbrynen när hon flyttade hem till mig! Nytt stall, ny ryttare och nya rutiner!
Förresten, ingen av mina hästar har brytt sig när de flyttat hem till mig! Inte ens hästen jag köpte som 1-åring brydde sig om sin nya miljö, trots att det var första gången han var ifrån stallet där han föddes!

Lättare om man har lite bakgrundsfakta...;)

Om hoppningen fungerade fint på provridningen så är det säkert bara en träningssak.

Vi lägger ner tråden! Den kommr när som helst tas bort. Jag ville inte bli på hoppas utan få höra råd och era erfarenheter om ni varit med om liknande?

Jag har aldrig det och detta är min 9 häst. Jag får fortsätta träna Henne. Men det handlade om mycket pengar så det var därför jag vart så osäker.

Men tack så mkt.!

( För övrigt till alla nyfikna som försöker luska ut... det är ett sto som är 10 år, jag hoppade bana på 1m vid provridning m.m. No problems. och vi pratar om en pris summa som ligger över 100.

Tack för mig.

Men seriöst!!! Om det handlar om en häst i den prisklassen då gör man väl ändå en klinikbesiktning?!?.....

Sen tror jag som alla andra... du har alldeles för bråttom.... lugna ner dig några kilometer, låt pålla andas.....

Ingen av de tävlingshästar jag haft, köpt eller varit i kontakt med har flippat ur när de kommit till ny miljö, ny ägare, ny ryttare osv. Så att då generellt idiotförklara någon som rider för tränare ett par dagar efter att ha fått hem sin nya häst, det är väl magstarkt tycker jag! Jag är beredd att "idiotförklara tillbaka" någon som vräker ur sig något sådant! ;)
Du måste i så fall tycka att en av medaljörerna i hopp VM är en idiot då? Han hade ju bara haft sin häst i två månader när han red VM! Hur länge tror du han väntade innan han red sin första hopptävling med den hästen? :angel:

Självklart ska man låta en ny häst acklimatisera sig i ny miljö, men en häst som tävlats kontinuerligt har ju faktiskt vant sig att resa mycket och hamna i olika miljöer! Med det inte sagt att vissa tävlingshästar behöver lite mer tid att bekanta sig med sin nya miljö, alla hästar är ju individer! Men att så totalt byta personlighet som TS nyinköpta häst gjort, det kan faktiskt ha andra förklaringar!

Min nuvarande häst tex. Hon höjde inte på ögonbrynen när hon flyttade hem till mig! Nytt stall, ny ryttare och nya rutiner!
Förresten, ingen av mina hästar har brytt sig när de flyttat hem till mig! Inte ens hästen jag köpte som 1-åring brydde sig om sin nya miljö, trots att det var första gången han var ifrån stallet där han föddes!

Tack, detta är mina tidigare erfarenheter också... det är därför jag vart så förvånad och osäker på om det verkligen gått rätt till allting. Hoppas verkligen att det lägger sig, för annars vet jag inte.

Meddela säljaren att du har upptäckt en ev. brist och att hästen ska utredas. Vilket innebär en tripp till klinik samt att du ger den mer tid att vänja sig ev. tar hjälp av en tränare duktig på beteendeproblem. Det ger säljaren en chans att hjälpa dig men lämnar öppet för en retur.

Att lämna tillbaka en häst efter en vecka... njäää.

(Sen är det väl bara att hoppas att inget hittas på en klinikbesiktning och att det "bara" är ett beteendeproblem med tanke på hästens prislapp.)

Det där är varken något konstigt eller ovanligt.
Min förra häst var likadan när jag skulle rida ut i början.
Efter ett par veckor med en liten skrittsväng varje dag var slutade hon stegra och backa.

Ge hästen lite mer tid!!
Du rider och beter dig förmodligen på ett helt annat sätt än förra ägaren.
Med tanke på vad du skrivit så låter det mest som att hästen reagerar "vid tillsägelse". Du kanske säger till på fel sätt?!
Visst måste man vara bestämt med hästarna, men de första veckorna tycker jag nog mest man ska känna av varandra. Ta det lugnt och låt sakerna ha sin tid.
Man måste inte "träna" hästen de första veckorna, utan om hästen reagerar på det sättet som den tydligen gör så är det bättre att bara lulla runt lite tills ni börjat hitta varandras knappar.
Om du märker att hästen reagerar kraftigt på något du gör, så kanske du måste göra på något annat sätt helt enkelt.
Man kan inte tro att hästen ska rätta sig efter en på bara några dagar.

Jag kan ha fattat totalfel, men i första imlägget står dte inte riktigt om hästen varit tävlad?
det står att den på tidigare plats varit hoppad bana 110 och kunnat rida ut utan problem. Men som jag uppfattar det så har detta skett på "hemmaplan"

Om så är fallet kan det hela bero på orutin och hästen behöver bara någon ytterligare vecka på sig att vänjas in på nytt ställe oh ny ryttare.

Du har fortfarande inte svarat på den inledande frågan, som i princip är hela den springade punkten till din fråga om reklamation.

Vilken status har säljaren?

Det står dig lika fritt som mig, att tycka och uttrycka dig som du vill.
Stör mig inte ett dugg.
Jag tycker fortfarande TS är barnslig och har alldeles för bråttom med hästen.

Då blir det nog svårare att reklamera. Men i ditt fall, eftersom du tycker det är så mycket som inte stämmer, rekommenderar jag att ni tar hästen till klinik för att kontrollera att det inte är något fysiskt fel på hästen. Det ska ju i så fall framkomma nu, och inte om fyra månader.

I samband med hoppning är vi på samma spår igen, en häst som tränas kontunuerligt varit iväg på lite små tävlingar (nya platser)

Varför lägger man över 100tusen på en tioårig häst som bara varit iväg på lite småtävlingar?? Har man inte lite mer ambitioner för dom summorna??

Jag uppfattar det som att hästen uppvisar de beteenden du undrar över just när du säger till, så jag undrar då hur du säger till? Kanske på ett sätt som hästen inte är van vid och som den inte förstår?

Ang. acklimatisering måste man nog se det som så att när du & hästen flyttar till ett nytt ställe (inkl. tävlingsbana) så kan man ju självklart inte begära att den ska få acklimatisera sig i 1 vecka, men då ska den ju ha dig med sig som trygghet. Nu har hästen flyttat helt ensam och du måste visa att du är hennes nya trygghet liksom, och därför blir acklimatiseringen längre beroende på hur lång tid detta tar...

Sen är det ju så att även om säljaren inte haft några problem med hästen, är det ingen garanti att DU inte får problem.
Du är ny, miljön är ny, ditt sätt att bete dig är nytt. Du som har in och tillridningsverksamhet borde förstå hela den biten tycker jag. Och sen en häst för den summan, VARFÖR klinikbesiktigade du den inte, tänk om den ny har röntgenfynd som spelar in, hur hade du tänkt dig göra då?? Det är ju en spottstyver i sammanhanget. Det är allt sådant sammantaget som gör att jag ifrågasätter din erfarenhet och kunskap.
Sen får ni kalla mig så mkt idiot ni vill.

KL

Jag blir bara förvånad över att man kan köpa en häst i 100-tusen kronors-klassen utan att göra en proper klinikbesiktning... för mig är väl ändå en häst i den typen av klass en investering och försäkran om möjligheter.... köper man en häst för så mkt pengar så köper man en dröm... och för att den ska ha en chans att förverkligas måste man ju kolla så möjligheten ändå rent fysiskt finns.....

Jag, som köpt mina hästar till sällskap, skogsmullande och kamratskap köper ju hästar för betydligt mindre slantar... därför kanske man omedvetet inte alltid tar undersökningsplikten så allvarlig... i mitt fall har det handlat om redan avdankade hästar med en tydlig historik och en högre ålder.... jag har minimala krav på funktionen och vi ska bara njuta livet tillsammans....

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 868
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 447
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 826
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 493

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Svullet ben
  • Dressyrsnack nummer 18
Tillbaka