Reklamera hästköp?? *långt*

Linda_77

Trådstartare
Hej!
Har hamnat i ett klurigt läge: Köpte ett 2-årssto för drygt 2 månader sedan, veterinärbesiktigad ua av säljarens veterinär (enl. säljarens rekommendationer, dumt nog!). Dagen efter hemkomst upptäcker jag en hård svullnad i ett bakben. Flera personer tittar på skadan och tycker den ser "gammal" ut, men när svullnaden inte gått ner efter några dagar kontaktar jag min veterinär som kommer ut. Han tycker också att det ser konstigt ut och hänvisar mig till klinik för utredning. Får tid 10 dagar efter att hästen hämtades, ultraljud visar en skada som ser gammal ut, men som inte exakt går att datera till före eller efter köp. Böjsenan var inte skadad, så vi skickades hem med 4-6 v vila som ordination. 8 v senare är det dags för återbesök. Hästen är inte ett dugg bättre (halt 1 grad, 2-3 grader vid böjprov) och både röntgas och ultraljudas. Rtg visar inget, men nytt UL med jämförande av det andra bakbenet påvisar en skada i böjsenans förstärkningsband. När veterinären granskar de gamla bilderna förefaller det troligt att förändringarna förelåg även då. Enligt vet. är det SANNOLIKT att skadan är av äldre datum. Tyvärr antar jag att termer som "sannolikt" och "troligen" inte är termer som är till någon nytta om jag skulle vilja häva köpet?

Vad ska jag göra? Köpte ju en häst i tron att den var fullt frisk och skulle hålla för träning/tävling.
Någon som vet något om prognosen för en sådan senskada? Veterinärerna kände inte till nåt dokumenterat fall med förstärkningsband i bakben...
 
Sv: Reklamera hästköp?? *långt*

Hej

Tråkigt att du råkat ut för det här. Jag skulle direkt avråda från att ta strid med hjälp av advokat eftersom jag själv har en mycket lång, dyr och tråkig erfarenhet av ett försök att häva hästköp. Advokaten var en sk "hästadvokat" med gott renommé som annonserar i flera stora hästtidningar och jag hade ingen anledning att misstro denne tyckte jag. Det hela slutade med att advokaten klådde mig på hela min rättshjälp efter att först ha gett rådet att strida om saken (som var solklar till min favör enl honom) och när rättshjälpen var "uppäten" så gjorde han helt om och sa att hela bevisbördan låg på köparen, dvs mig. Jag förlorade köpesumman, vet kostnader, samt tusentals kronor till advokaten.

Så mitt råd är att försök i det längsta att få köpet att gå tillbaka utan advokat och i ditt fall; kan man inte få hjälp via din veterinärklinik eller begära granskning av den veterinär som påstår att hästen var u.a vid köpet? Det verkar ju som din veterinär anser att skadan är gammal?

Hoppas att det löser sig för er!
 
Sv: Reklamera hästköp?? *långt*

Tycker jätte synd om dig! höjden av otur!!
Jag är inge vidare på sånt här men håller med "tretjak" Har hört att det ska vara svårt att få rätt i sådana tvister.
Man ska nog ta för vana att låta sin "egna" vet besiktiga sin häst.
Skulle en gång köpa en häst, den var besiktigad u,a! Men jag tog med min vet, som hittade både ett och annat på den!! Så det blev inget köp där inte!!
Men nu hoppas jag att din häst blir frisk för jag antar att det är det du helst vill!!
 
Sv: Reklamera hästköp?? *långt*

Jag lider med dig!Fy fan rent ut sagt för folk som lurar på andra sjuka hästar.Jag har själv råkat ut för liknande.Men där var prognosen ännu sämre.Hästen var vävare och jag är 100% övertygad om att den var det innan mitt köp!Dessutom var det ett fullblod.Därför frågade jag fler gånger för jag vet att dessa är extra drabbade för att försäkra mig om att jag inte köpte en vävare.Jag påtalade att jag ville häva köpet detta är viktigt att framföra i tid men som väntat fick jag inget gensvar..Jag tog kontakt med advokat som sa att jag har bevisbördan..puhh..hur bevisar man att en häst vävde innan jag överhuvudtaget hade träffat den..men jag ville gå vidare för rätt ska vara rätt och advokaten fick det hela att sluta med en förlikning där jag godtog ett skäligt prisavdrag.För advokaten ansåg att det var det bästa och att jag skulle vara nöjd med förlikningen för det är svårt när det gäller vävning o.d. att bevisa och få rätt.Hur som helst finns det ingen vetrinär som törs uttala sig mer tydligt?Var har hästen behandlas tidigare?Om säljaren har rent mjöl i påsen ska hon ju kunna ge dig tillgång till gamla journaler men allt sånt här ska en bra advokat som vet vad den sysslar med hjälpa dig med och att rådfråga en advokat går ju också om denne tycker att det är ide´ att gå vidare.Jag förstår mer än väl risken men samtidigt ska hästskojare sättas dit!! man har ju oftast tagit sina sista sparpengar till sin "livs investering" och är det en bra advokat ska ju denne kunna ge dej en prognos + eller - om det är värt att gå vidare.Lycka till!!
 
Sv: Reklamera hästköp?? *långt*

Enligt säljaren har hästen aaaldrig varit sjuk el. skadad innan och aldrig behandlad. Har inte haft kontakt med dem ännu ang. detta, men jag förutsätter nästan att det är något de inte vill kännas vid. Jag tittade och kände på hästen 2 gånger före köpet, men dum som jag var lät jag veterinären sköta det vid besiktningen. Själv kan jag inte heller svära på att hon inte fått skadan hos mig, men det verkar konstigt att skadan ser gammal ut redan från början när jag upptäckte den dagen efter den borde ha uppkommit...
Självklart vill jag ju helst att hästen ska bli frisk så jag kan behålla henne, men eftersom ingen vet hur det kommer att gå med läkningen så känns det tråkigt att behöva lägga så mycket tid & pengar. Veterinären tyckte att jag skulle försöka få lämna tillbaka henne, men det är ju inte så lätt när dom inte kan säga exakt när hon skadades.
 
Sv: Reklamera hästköp?? *långt*

Kan vet. svara på hur en sådan skada kan uppkomma?Om jag förstått det rätt så såg du skadan redan dagen efter du köpt hästen och utifrån den aspekten kanske det lättare går att bedömma om skadan är gammal.För du vet säkert vad hästen varit under dessa timmar;ute i hage med eller utan sällskap om en sådan skada kan uppkomma g.m sparkar från andra hästar eller hur transporterades hästen till dig.Kanske hände något där som kan få en sådan skada att uppkomma?Har du själv transporterat hästen till dig och vet exakt vad den har gjort sen den kom tills dess du upptäckte skadan så kanske det går som sagt att dra några slutsatser utifrån detta.Spontant tycker jag att det måste gå att hitta en vet. med lite mer "skinn på näsan" kolla runt lite bland hästfolk och hör om dom kan tipsa om bra vet.De flesta skador måste ju uppträda på ett speciellt sätt när dessa är nya.Man jag vet att det är svårt att avgöra många gånger.Men jag tycker inte du ska ge upp ännu du skulle ju iallafall haft ett prisavdrag eftersom hästen användbarhet är synnerligen oviss!!Ibland kan det hjälpa att säga till säljaren att man har för avsikt att gå vidare med ärendet och då om man har tur drar de öronen åt sig för en tvist är alltid obehagligt och säljaren kanske inte har "is i magen" när det väl dras till sin spets!
 
Sv: Reklamera hästköp?? *långt*

Det ska inte spela ngn roll om det är din eller säljarens veterinär, dom ska bara göra sitt jobb :mad:
Jag hade anmält veterinären för tjänstefel, om skadan är gammal borde vet ha upptäckt den, annars var h*n mkt slarvig i sin undersökning.

Men om det är en ny skada så kan den ju ha uppkommit mellan veterinärbesiktningen å transporten, det bästa är väl alltid att besikta samma dag hästen åker men hur många har den möjligheten.
Sedan kan de ju bli skadade under transporten men jag brukar alltid ringa å transportförsäkra hästen mot yttre våld när de ska åka.

Vad skumt att det blivit såhär!
Vet har ju uppenbarligen inte gjort sitt jobb.
 
Sv: Reklamera hästköp?? *långt*

Vet har ju uppenbarligen inte gjort sitt jobb
Hur kan du säga det när skadan inte säkert går att datera.
Visar hur viktigt det är att kolla upp en häst direkt vid ankomst.
Men samtidigt är ansvaret för en skada köparens när hästen väl klivit på transporten.
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Reklamera hästköp?? *långt*

Hästen besiktigades samma dag och jag hämtade henne själv. Tänkte inte på något särskilt när jag lastade ur, utan hon fick gå direkt ut ihagen med de andra eftersom det blev sent innan vi kom hem. Hon var varken varm eller öm när vi upptäckte svullnaden i benet. Hade inte heller någon märkbar hälta. Det är klart att den KAN ha uppkommit under tiden hon gick i hagen, men frågan är ju då hur det kommer sig då att skadan ser gammal ut?
 
Sv: Reklamera hästköp?? *långt*

Benet har sett likadant ut från dag 1, dvs en hård, relativt jämn förtjockning längs med hela böjsenan. Ingen värme, sår el annat tecken på trauma.

UL-utlåtande:
Böjsenor h.b om kontroll samt jmf undersökning med vä. bak. Undersökningen visar en förtjockning av djupa böjsenans förstärkningsband som är 1,8 kv. cm drygt i tvärsnittsarea jmf med 0,4 kv. cm på det motsatta benet. Echotätheten i förstärkningsbandet är relativt jämn men fiberstrukturen är lindrigt till måttligt störd. Denna förändring observerades ej vid föregående undersökning då den är mkt snarlik normal vävnad. Jämförande med motsatta benet visar dock att detta motsvarar en förstärkningsbandsskada. Mjukdelsansvällningar i övrigt perifert om ytliga böjsenan har ändrats signifikant. Efter granskning från föregående u-ljudstillfälle visar att förstärkningsbandsskadan troligen förelåg även då. Det faktum att utseendet ej har ändrats signifikant visar på att förstärkningsbandsskadan sannolikt är av äldre datum.


Någon som har något tips för att få en dylik skada att läka bättre, eller har någon aning om hur det kommer att sluta? :confused:
 
Sv: Reklamera hästköp?? *långt*

Det låter två helt olika skador en ev gammal i djupa böjsenans förstärkningsband samt en färskare mjukdelsskada runt ytliga böjsenan.
Var du med vid besiktningen?
PL
 
Sv: Reklamera hästköp?? *långt*

De allra flesta mål slutar i en förlikning enligt advokaten vi anlitade då vi kom i konflikt i en affär för ett antal år sedan.

Hemförsäkringen brukar ju gå in o täcka - har du kollat upp det??
 
Sv: Reklamera hästköp?? *långt*

Japp, jag var med vid besiktningen. Verkade okej förutom att vet. låtsades som att hon inte kände ägarna (frågade om namn osv, trots att hon varit där massor av gånger, vaccinerat o sånt) samt godtog ägarens förklaring om att ett litet bitsår på halsen var ett proteinutslag. Böjprov gjordes ej pga pållans låga ålder och rörelsekontrollen var väl inte alldeles lätt eftersom hon verkade lite ömfotad (oskodd). Tyckte också att hon borde kommenterat en knöl på käkbenet, vilken enl. min vet. var en tandrot (syns inte längre nu när hon har växt). En annan sak som kanske borde varit värt en kommentar är att det knäpper i bogen när hon går, men det gör det väl iofs ibland på växande unghästar?

Vet inte hur det ligger till, om det är två skador eller en. Hästen har ju bara gått i sjukhage i två månader, så det vore ju konstigt om hon lyckats skada sig även där...
 
Sv: Reklamera hästköp?? *långt*

Jag tror det blir svårare att reklamera ju längre du väntar, hade det varit jag hade jag ringt upp säljaren redan innan det första veterinärbesöket och påtalat problemet och att jag tänker göra en grundlig utredning och beroende på vad vet kommer fram till så får vi diskutera en lösning, om inte annat så kan det vara bra att kolla hur säljaren reagerar.
 
Sv: Reklamera hästköp?? *långt*

Nu har jag bestämt mig för att INTE försöka reklamera! Orkar inte starta ett bråk för att försöka få ut pengar som med största sannolikhet inte finns kvar. Dessutom gillar jag ju lill-pållan, så då känns det bättre att se om det går att få ordning på henne. Hon är ju iallafall försäkrad för inköpspriset, så det blir ju inte mer än tid, självrisk & resor som jag förlorar på att inte försöka reklamera. Jag är redo att ta mitt ansvar om hon döms ut och måste avlivas...

Men är det fortfarande INGEN som kan gissa något om prognosen på skadan?! (Se journalutsrift i tidigare inlägg)
 
Sv: Reklamera hästköp?? *långt*

Jag förstår inte hu någon här skulle kunna ge en prognos när inte veterinärerna på kliniken kan.
Däremot skulle det kunna vara värt att försöka behandla med Adequanin intramuskulärt. Jag har provat det några gånger på gaffelband o böjsenor som inte velat läka med mkt gott resultat. Iofs ingen indikation för medlet ifråga men det fungerade.
PL
 
Sv: Reklamera hästköp?? *långt*

Nu måste jag säga att jag inte alls förstår Ditt resonemang.
Varför skulle Du inte reklamera?? Menar Du att det innebär att bråka??
Som det är nu vet ju (såvitt framgår av det Du skrivit ovan) inte ens säljaren om Dina bryderier med hästen och Du har heller ingen aning om hur han/hon ställer sig till saken. Kanske vet säljaren någonting om skadans eventuella uppkomst...och att utgå ifrån att det skulle innebära bråka att ens påtala saken är för mig en rätt obegriplig inställning.
Om säljaren sedan ställer sig helt okunnig till det hela och itne visar någon vilja att försöka lösa situationen ekonomiskt kan Du ju igen fundera på om det är värt en stämning eller ej...och där förstår jag om Du tvekar ordentligt.
Och...ju längre Du dröjer med att reklamera...desto sämre ser situationen ur för Dig eftersom lagen förekriver reklamation så snart man upptäcker "felet".

Nej..jag rekommenderar Dig verkligen att meddela säljaren (gärna skriftligen också) vad som hittats på Din häst. Hur Du/Ni sedan väljer att gå vidare är en helt annan sak.

Man kan ju liksom inte utgå ifrån att människor skulle vara oärliga...
 
Sv: Reklamera hästköp?? *långt*

Klart att jag inte utgår från att alla människor är oärliga, även om jag har tråkiga erfarenhet av sådana! Tänker inte heller spekulera i huruvida de här säljarna är det eller ej, men något säger mig att några pengar knappast finns att hämta. Naturligtvis tänker jag prata med dem när jag fått lite mer "kött på benen", men med tanke på omständigheterna väljer jag nog att behålla hästen.

Peter: Det var ju bara veterinärerna på den specifika kliniken som inte hade sett den typen av skada, eftersom hästar normalt sett tydligen saknar detta förstärkningsband bak. Var bara nyfiken på om någon här hört talas om något liknande, eller har några bra tips på rehabilitering. Själv funderar jag på laser...kan de va nåt?
 

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 402
Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 049
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 217
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 971
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp