Bukefalos 28 år!

Reklamera hundkurs

Sen undrar jag hur man kan elda av ämnet blodspår på trettio minuter? Även om jag som instruktör lagt spår med liggetid så måste ju deltagarna själva få lägga ett spår och fixa med blod och klöv, annars lär man sig ju inget. Lät helmysko, på dem bara!
Ja, det va första gången jag gjorde "blodspår"
Jag hade 50 minuters körtid dit och 50 min hem
Vi kom till stället instruktör lät oss gå var sitt litet redan utlagt spår, min hund och jag jobbade 6-7 minuter.. dom andra gjorde samma sak
Instruktör ville sen hem
Jag sa att vi går "vårt spår" en gång till
En annan sa att hen går sitt spår en gång till...efter att instruktör hade åkt

Nu blir jag bara mer ledsen, när jag förstår hur det ska gå till på riktigt :(
Vi missar ju allt det viktiga på denna kursen
 
Jag vill tacka för alla svar jag har fått

Det gör det enklare "att stå på sig" med det stödet svaren har gett i tråden
 
Idag fick jag ett nytt svar från instruktör
Det verkar som hen har fått en tillsägelse
Hoppas att hen engagerar sig i sina kurser i fortsättningen också

Jag är glad att jag sa till :)

Mailet:

Hej!
Det är möjligt att Xxxx kommer att svara också. Men jag vill bara berätta att jag kommer att köra på med kursen tills vi fyllt de 21 "kurstimmarna". Så det blir träffar efter julhelgerna också. Dessutom tänkte jag erbjuda er att komma på viltspår på söndagarna (prima aktivering). Det är bättre att ha fler gånger än pass på tre timmar. Det är inte rätt mot hundarna.
Nästa gång hade jag tänkt köra uppvärmning, kontakt, inkallning och budföring utomhus. Därefter kort teori om viltspår, så hundarna får vila huvudet en stund. Sedan blir det nosjobb inomhus med de doftämnen ni själva valt och tränat på.
Hoppas det känns ok!
Hälsningar Xxxx
 
Jag trycker att det låter som en oerfaren instruktör som kanske inte riktigt vet hur hen ska hantera människor i grupp och hur lång tid en del moment tar. Men bra att det löser sig :)
 
Jag trycker att det låter som en oerfaren instruktör som kanske inte riktigt vet hur hen ska hantera människor i grupp och hur lång tid en del moment tar. Men bra att det löser sig :)
Hen har varit instruktör i många år på Medborgarskolan
(Därmed inte sagt att alla människor lär sig något trots många års erfarenhet)

I detta fallet tror jag det handlar om rent ointresse (hen har två valpkurser innan oss på lördagen). Hen verkar ha svårt att hålla uppe sitt engagemang i tre kurser på rad. Om en inte klarar det så får ju personen tänka om och inte ta på sig mer än hen klara av.

Instruktör är en trevlig person
Lite dåligt samvete för min kritik har jag.....trots allt.
 
Nästa gång hade jag tänkt köra uppvärmning, kontakt, inkallning och budföring utomhus. Därefter kort teori om viltspår, så hundarna får vila huvudet en stund. Sedan blir det nosjobb inomhus med de doftämnen ni själva valt och tränat på.
Hoppas det känns ok!
Hälsningar Xxxx

Det där var ju lite åt andra hållet, uppvärmning, kontaktövningar, inkallning, budföring, teori för blodspår och sen "nose-work" på ett och samma pass??!!

Jag har ett upplägg ungefär så här: Startar varje pass med sammanfattning av vad vi gjorde förra gången, sen ut där vi alltid kör lek och kontakt. (Jag har även någon jag kallar bo-bygge för varje hund).
Vi samlar oss, jag går igenom dagens nya övning (övning inte övningar).
Sen jobbar man med nya övningen samt det man lärt sig gångerna innan varvat med passivitet för hunden, teori för förarna.
Nos-tillfället är alltid dubbelpass, då kör vi bara nos-övningar, där jag till exempel förklarar skillnad mellan spår och sök. Sen får deltagarna prova, göra minisök och minispår. De som vill kör viltspår eller hårda spår efter tycke.
 
Det där var ju lite åt andra hållet, uppvärmning, kontaktövningar, inkallning, budföring, teori för blodspår och sen "nose-work" på ett och samma pass??!!

Jag har ett upplägg ungefär så här: Startar varje pass med sammanfattning av vad vi gjorde förra gången, sen ut där vi alltid kör lek och kontakt. (Jag har även någon jag kallar bo-bygge för varje hund).
Vi samlar oss, jag går igenom dagens nya övning (övning inte övningar).
Sen jobbar man med nya övningen samt det man lärt sig gångerna innan varvat med passivitet för hunden, teori för förarna.
Nos-tillfället är alltid dubbelpass, då kör vi bara nos-övningar, där jag till exempel förklarar skillnad mellan spår och sök. Sen får deltagarna prova, göra minisök och minispår. De som vill kör viltspår eller hårda spår efter tycke.
:D
Sant!
På lördag ska vi tydligen göra ALLT det vi inte har gjort dom tidigare gångerna...
Denna instruktören verkar inte ha någon plan på upplägg alls

Något snappar jag väl upp på lördag
Jag har börjat träna lite nosework med min tik och mer kontakt och tålamod med min hane. Jag ställer lite högre krav på mina hundar efter att jag började kursen

Jag hade tänkt köra lite olika övningar med hundarna. Tiken spår och nosework. Hanen kontakt inkallning och rallylydnad
Nu blir det varken hackat eller malet, utan lite mer soppa på det mesta :)

Hursomhelst hundarna tycker det är roligt (jag också) Vi får se på det som lite kul och inte så mycket kurs

Jag kommer inte att gå på Medborgarskolans hundkurser i framtiden dock
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 070
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 710
Övr. Hund Det är lite mycket just nu så undrar om jag överreagerar? För just nu känns det inte ens lockande att fortsätta kursen. Det handlar om...
Svar
16
· Visningar
2 304
Senast: Viva
·
Relationer Lång historia. Hoppas någon orkar hjälpa mig att få fason på mina tankar... I somras var jag på en stor födelsedagsfest för min kompis...
Svar
8
· Visningar
1 624

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp