Reklamera jobb utfört på bilverkstad

Kristall10

Trådstartare
I början av juni lämnade vi in bilen för att byta kompressorn till ACn. En liten ”privat” verkstad utförde jobbet. Men han lämnade ingen garanti. Nu är det samma fel igen, två månader senare. Men han hävdar att han inte är skyldig att ersätta eller att göra om jobbet eftersom att ingen garanti lämnades.
Hur fungerar det, visst borde det ändå vara rimligt att den utbytta delen ska hålla i mer än två månader?! Var inte direkt billigt att byta heller....
 
I början av juni lämnade vi in bilen för att byta kompressorn till ACn. En liten ”privat” verkstad utförde jobbet. Men han lämnade ingen garanti. Nu är det samma fel igen, två månader senare. Men han hävdar att han inte är skyldig att ersätta eller att göra om jobbet eftersom att ingen garanti lämnades.
Hur fungerar det, visst borde det ändå vara rimligt att den utbytta delen ska hålla i mer än två månader?! Var inte direkt billigt att byta heller....
Det faller under konsumenttjänstlagen alternativt konsumentköplagen så ni har rätt att reklamera om ni har reparerat en privat bil, garanti är åtagande utöver konsumentlagarna.
 
Det faller under konsumenttjänstlagen alternativt konsumentköplagen så ni har rätt att reklamera om ni har reparerat en privat bil, garanti är åtagande utöver konsumentlagarna.
Ja det var det jag tänkte. Tack för svar!
Hur funkar det när det är en vara som gått sönder men det är en tjänst som har utförts genom att montera varan i bilen?
 
Men om han inte har sålt kompressorn så kan han ju inte lämna garanti på den! Det finns ju inget som säger att hans montering är problemet..
 
Ja det var det jag tänkte. Tack för svar!
Hur funkar det när det är en vara som gått sönder men det är en tjänst som har utförts genom att montera varan i bilen?

När ett fläktrelä pajade på min SAAB kort efter att det bytts så gick det på reservdelstillverkarens garanti. Dock verkar något ha varit knas med fläkten för reläet gick sönder efter ett par år igen (det ska hålla betydligt längre) och då var jag ju tvungen att köpa ett nytt.

Dvs du kan kanske hävda garanti på reservdelen men inte på själva jobbet. Däremot borde hen som monterat kunna vara lite schysst och hjälpa dig med reklamationen (det gjorde bilskruvaren som bytte på min SAAB) men hen är ju inte tvungen att göra det.
 
Ja det var det jag tänkte. Tack för svar!
Hur funkar det när det är en vara som gått sönder men det är en tjänst som har utförts genom att montera varan i bilen?
Det beror på vem som köpte kompressorn som byttes ut. Var det ni själva som köpte kompressorn och verkstaden bara monterade så reklamerar hos dem ni köpte kompressorn av och då kan ni enligt min mening även kräva ersättning för montering om verkstaden både köpte och bytte kompressorn är det till verkstaden ni skall rikta reklamationen.
 
Det som är lite lurigt i det här fallet är att antagligen är det ytterligare någon del av systemet som inte fungerar som den skall och orsakar att kompressorn ger upp. Om det är så är frågan vem som skall stå för en mera omfattande reparation? Rimligt är nog att ts betalar men med fullt avdrag för den första reparationen eftersom det gått så kort tid men det beror förstås helt på hur ursprungsavtalet ser ut.
 
Det beror på vem som köpte kompressorn som byttes ut. Var det ni själva som köpte kompressorn och verkstaden bara monterade så reklamerar hos dem ni köpte kompressorn av och då kan ni enligt min mening även kräva ersättning för montering om verkstaden både köpte och bytte kompressorn är det till verkstaden ni skall rikta reklamationen.
Verkstaden köpte och monterade kompressorn.
Verkstaden ska kontakta en av de större verkstäderna för att se hur vi ska gå vidare med det hela. Precis som du säger är jag inne på att det är något annat fel som orsakar att kompressorn går sönder. Men verkstaden tror bara det är dåliga grejer, och då borde det ju verkligen gå att reklamera själva kompressorn om så är fallet.
Vi får se hur vi går vidare.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 323
Senast: Calmiche
·
Skola & Jobb Vad gäller? Jag skulle alltså ha jobbat i dag, 21-07. har setat och kört närmare 7 mil och hade bara ca 2 mil kvar. Stannar innan en...
2
Svar
27
· Visningar
3 830
Senast: anna_panna
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 284
Senast: QueenLilith
·
Relationer Kör anonymt nick, kommer någon på vem jag är så håll det för er själva. Jag och killen har varit tillsammans ca 1 år. Vi har intressen...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
14 818
Senast: Exile
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp