Påkörd (krockad) på väg till jobb

Fibusen

Trådstartare
Vad gäller?
Jag skulle alltså ha jobbat i dag, 21-07. har setat och kört närmare 7 mil och hade bara ca 2 mil kvar. Stannar innan en rondell då det var fullt i rondellen, sen smäller det. Föraren bakom hade alltså inte uppfattat att jag stod där. Vi löste allt det viktiga på plats och tog varandras uppgifter och jag traskade in på akuten som låg alldeles bredvid och efter en koll där så fick jag åka hem, öm och stel, men annars så har det gått bra med mig. Bilen är körbar, men måste in till verkstad.

Jag är med så långt att andra förarens försäkringsbolag ska betala det, men hur går det till? Vi har båda skickat in skadeanmälan på nätet, det gjorde vi direkt på plats, och han är solklart skyldig (vilket vi skrev båda två) men hur blir det med allt det praktiska? Eftersom min bil måste till verkstad, ska jag invänta att hans fb kontaktar mig? Eller kommer mitt fb kontakta mig sen löser dom det sinsemellan? Jag gissar att jag inte kan lämna in bilen förens allt sånt är klart?

Ska jag även kontakta mitt bolag för min olycksfallsförsäkring? Tänkte på kostnaden på akuten samt medicin (fått lite på recept jag ska hämta ut i morgon) för det ska väll inte jag behöva betala själv?

Försäkringen genom jobbet där jag är försäkrad till och från arbetsplatsen?

Och finns det någon chans att få ersättning för förlorad inkomst?! Det är 2500kr som försvann nu när jag inte kunde jobba!
Och i sånt fall, vem står för det? Min olycksfall? Hans bilförsäkring? Min försäkring genom jobbet?

Kråksången i det hela är också att det var min sista arbetsdag där, from 4/1 är jag arbetslös... Jag har nytt på gång, men det är bara timvikarie där jag har några bokade pass redan nästa vecka, men om jag inte kan jobba dom, kan jag få någon ersättning då? Från vart ska sjuklönen komma tex?!

(Jag har blivit påkörd tidigare så jag vet av egen erfarenhet hur sjukt ont man får i kroppen efter en sån smäll, så därför är jag lite osäker på nästa veckas inbokade jobb. Är via hemtjänsten så kroppen måste vara okej!)

Jag får inte tag på mitt bolag förens tidigast måndag gissar jag så hade varit skönt att bena ut lite innan...
 
Vad gäller bilen så måste du invänta papper från hens bolag. Jag fick ju en volvo i baken förra året,så fort hans försäkringsbolag fått in papprena så tog dom kontakt med mig.

Okej, toppen! Sånt är guld att veta för jag har ärligt talat ingen aning om hur sånt här går till!

Vid förra krocken blev min bil bara skrot då dom bla fick klippa taket för att få ut mig, så där löste dom ju bara in bilen och jag fick pengar till en likvärdig. Men nu tog ju min dragkrok största smällen så har jag tur så är det ”bara” att byta den (för den sitter tight ihop med kofångaren nu...) samt fixa lite repor och bucklor på kofångaren. Kände någon vibration också i bilen som inte varit där förut så dom får kolla över det också,men annars så är det inga större skador vad man kan se. Vet inte om smällen kan ha gjort så det blivit någon obalans eller något. Har fyrhjulsdrift så den kanske är lite känsligare då?
 
Vad gäller?
Jag skulle alltså ha jobbat i dag, 21-07. har setat och kört närmare 7 mil och hade bara ca 2 mil kvar. Stannar innan en rondell då det var fullt i rondellen, sen smäller det. Föraren bakom hade alltså inte uppfattat att jag stod där. Vi löste allt det viktiga på plats och tog varandras uppgifter och jag traskade in på akuten som låg alldeles bredvid och efter en koll där så fick jag åka hem, öm och stel, men annars så har det gått bra med mig. Bilen är körbar, men måste in till verkstad.

Jag är med så långt att andra förarens försäkringsbolag ska betala det, men hur går det till? Vi har båda skickat in skadeanmälan på nätet, det gjorde vi direkt på plats, och han är solklart skyldig (vilket vi skrev båda två) men hur blir det med allt det praktiska? Eftersom min bil måste till verkstad, ska jag invänta att hans fb kontaktar mig? Eller kommer mitt fb kontakta mig sen löser dom det sinsemellan? Jag gissar att jag inte kan lämna in bilen förens allt sånt är klart?

Ska jag även kontakta mitt bolag för min olycksfallsförsäkring? Tänkte på kostnaden på akuten samt medicin (fått lite på recept jag ska hämta ut i morgon) för det ska väll inte jag behöva betala själv?

Försäkringen genom jobbet där jag är försäkrad till och från arbetsplatsen?

Och finns det någon chans att få ersättning för förlorad inkomst?! Det är 2500kr som försvann nu när jag inte kunde jobba!
Och i sånt fall, vem står för det? Min olycksfall? Hans bilförsäkring? Min försäkring genom jobbet?

Kråksången i det hela är också att det var min sista arbetsdag där, from 4/1 är jag arbetslös... Jag har nytt på gång, men det är bara timvikarie där jag har några bokade pass redan nästa vecka, men om jag inte kan jobba dom, kan jag få någon ersättning då? Från vart ska sjuklönen komma tex?!

(Jag har blivit påkörd tidigare så jag vet av egen erfarenhet hur sjukt ont man får i kroppen efter en sån smäll, så därför är jag lite osäker på nästa veckas inbokade jobb. Är via hemtjänsten så kroppen måste vara okej!)

Jag får inte tag på mitt bolag förens tidigast måndag gissar jag så hade varit skönt att bena ut lite innan...
Det du kan göra är att kontakta ditt försäkringsbolag, de vet vad som gäller och kan hjälpa dig. Har själv varit i kontakt med försäkringsbolag vid frågor angående olyckor osv. De jag varit i kontakt med har varit riktigt bra och kunnat råda osv.
 
Det du kan göra är att kontakta ditt försäkringsbolag, de vet vad som gäller och kan hjälpa dig. Har själv varit i kontakt med försäkringsbolag vid frågor angående olyckor osv. De jag varit i kontakt med har varit riktigt bra och kunnat råda osv.

Ja, det ska jag absolut göra, men som jag skrev innan så får jag inte tag på dom förens på Måndag, så jag tänkte jag skulle höra mig för lite innan så jag är beredd på vad som komma skall. 😊
 
Okej, toppen! Sånt är guld att veta för jag har ärligt talat ingen aning om hur sånt här går till!

Vid förra krocken blev min bil bara skrot då dom bla fick klippa taket för att få ut mig, så där löste dom ju bara in bilen och jag fick pengar till en likvärdig. Men nu tog ju min dragkrok största smällen så har jag tur så är det ”bara” att byta den (för den sitter tight ihop med kofångaren nu...) samt fixa lite repor och bucklor på kofångaren. Kände någon vibration också i bilen som inte varit där förut så dom får kolla över det också,men annars så är det inga större skador vad man kan se. Vet inte om smällen kan ha gjort så det blivit någon obalans eller något. Har fyrhjulsdrift så den kanske är lite känsligare då?
Exakt samma som på min Skoda,draget byttes,kofångaren lackades och så blev det hjulinställning då jag gled över asfalten ca 1m med foten på bromsen. Så jag passade på att byta från avtagbart drag till fast samtidigt då jag hade möjlighet att välja.
 
När jag jobbat på timme (vilket jag under en stor del av mitt arbetsliv..) har det krävts att jag dels jobbat X tid utan för långt uppehåll hos den aktuella arbetsgivaren, dels varit schemalagd på jobb, för att få sjuklön från arbetsgivaren. Om en inte är kvalificerad för sjuklön så är det istället Försäkringskassan som en vänder sig till, som då betalar ut sjukpenning för de dagar som en skulle jobbat (schemalagda pass) under de första 14 sjukdagarna.

Så, gällande sjuklön skulle jag ringa lönekontoret (som varit de med koll på de jobb jag haft) och fråga vad som gäller i det här fallet.
 
Ska göras arbetsskadeanmälan också då du var på väg till jobb.
Arbetsskador är olyckor som händer på arbetet
eller på väg till och från arbetet.
Det kan också vara sjukdomar som beror på arbetet.
Sjukdomarna kan vara både fysiska och psykiska.


Det ovanstående samt annan info finns här.
https://www.av.se/om-oss/lattlast/anmal-arbetsskador/

Och även om du inte verkar allvarligt skadad är det bra att göra anmälan, ifall det visar sig något längre fram.
 
När jag blev påkörd så gjorde jag en skadeanmälan på internet till mitt försäkringsbolag och där fyllde man i alla uppgifter om den andra bilen, andra föraren, hur det gått till, vem som ansågs vara vållande osv. Sen fick jag boka en tid för skadebesiktning. Allt sköttes mellan försäkringsbolagen, jag hade ingen kontakt med den andra förarens föraäkringsbolag och betalade inte heller något när jag lämnade in bilen.

Kolla på ditt försäkringsbolags hemsida, du ska förmodligen göra egen skadeanmälan där. Försäkringsbolagen hämtar in info från alla inblandade och avgör vem som ska betala.
Tex så fick min sambo som också satt i bilen fylla i en redogörelse av hur det gått till.
 
Ja, det ska jag absolut göra, men som jag skrev innan så får jag inte tag på dom förens på Måndag, så jag tänkte jag skulle höra mig för lite innan så jag är beredd på vad som komma skall. 😊
Vilket bolag har du?
Tror väl alla bolag nuförtiden har skadeanmälan på internet så du behöver nog inte ringa någon?
Dock konstigt att de inte har någon telefonjour även under helgen?
 
När jag krockade på väg till jobbet var det väldigt viktigt att fylla i en arbetsskade-anmälan hos arbetsgivaren, ifall det blev några men. De hade ersatt eventuell förlorad arbetsinkomst.

Nu blev jag bara bort den dagen jag krockade, vilket jag fick tidsrapportera som "akut läkarbesök på arbetstid" och således fick full lön för.
 
Nu kan det vara olika men det är inte säkert att det är samma ersättningsnivå på ”på väg till jobbet” som det ”hände på jobbet” på arbetsskadeförsäkringen. Min gissning är att i detta fallet är trafikskadeförsäkringen mer gynnsam. Men det brukar oftast vara en fördel att anmäla till alla så får de olika försäkringsbolagen komma fram till vem som betalar vad.
 
Vad gäller?
Jag skulle alltså ha jobbat i dag, 21-07. har setat och kört närmare 7 mil och hade bara ca 2 mil kvar. Stannar innan en rondell då det var fullt i rondellen, sen smäller det. Föraren bakom hade alltså inte uppfattat att jag stod där. Vi löste allt det viktiga på plats och tog varandras uppgifter och jag traskade in på akuten som låg alldeles bredvid och efter en koll där så fick jag åka hem, öm och stel, men annars så har det gått bra med mig. Bilen är körbar, men måste in till verkstad.

Jag är med så långt att andra förarens försäkringsbolag ska betala det, men hur går det till? Vi har båda skickat in skadeanmälan på nätet, det gjorde vi direkt på plats, och han är solklart skyldig (vilket vi skrev båda två) men hur blir det med allt det praktiska? Eftersom min bil måste till verkstad, ska jag invänta att hans fb kontaktar mig? Eller kommer mitt fb kontakta mig sen löser dom det sinsemellan? Jag gissar att jag inte kan lämna in bilen förens allt sånt är klart?

Ska jag även kontakta mitt bolag för min olycksfallsförsäkring? Tänkte på kostnaden på akuten samt medicin (fått lite på recept jag ska hämta ut i morgon) för det ska väll inte jag behöva betala själv?

Försäkringen genom jobbet där jag är försäkrad till och från arbetsplatsen?

Och finns det någon chans att få ersättning för förlorad inkomst?! Det är 2500kr som försvann nu när jag inte kunde jobba!
Och i sånt fall, vem står för det? Min olycksfall? Hans bilförsäkring? Min försäkring genom jobbet?

Kråksången i det hela är också att det var min sista arbetsdag där, from 4/1 är jag arbetslös... Jag har nytt på gång, men det är bara timvikarie där jag har några bokade pass redan nästa vecka, men om jag inte kan jobba dom, kan jag få någon ersättning då? Från vart ska sjuklönen komma tex?!

(Jag har blivit påkörd tidigare så jag vet av egen erfarenhet hur sjukt ont man får i kroppen efter en sån smäll, så därför är jag lite osäker på nästa veckas inbokade jobb. Är via hemtjänsten så kroppen måste vara okej!)

Jag får inte tag på mitt bolag förens tidigast måndag gissar jag så hade varit skönt att bena ut lite innan...
Finns det verkligen inget akutnummer för skadeärenden?
 
Vilket bolag har du?
Tror väl alla bolag nuförtiden har skadeanmälan på internet så du behöver nog inte ringa någon?
Dock konstigt att de inte har någon telefonjour även under helgen?
Skadeanmälan på bilen är gjord via nätet, det gjorde vi direkt på plats, men hur allt blir nu och fungerar hade jag ingen aning om och jag får inte tag på dom förens på måndag. Helgfria vardagar mellan 8-17 eller vad det stod...
 
Skadeanmälan på bilen är gjord via nätet, det gjorde vi direkt på plats, men hur allt blir nu och fungerar hade jag ingen aning om och jag får inte tag på dom förens på måndag. Helgfria vardagar mellan 8-17 eller vad det stod...
Kan du inte läsa vad som står i villkoren? Tänkte om du behöver en bil nu?
 
Ja, det ska jag absolut göra, men som jag skrev innan så får jag inte tag på dom förens på Måndag, så jag tänkte jag skulle höra mig för lite innan så jag är beredd på vad som komma skall. 😊

Jag gör anmäla på nätet så jag får ett ärendenummer, sedan kan jag lämna in bilen till verkstaden medan de värker fram vem som ska betala vad. Så slipper jag onödig tidspillan. Jag har hyrbil i någon av bilförsäkringarna, så då plockar jag bara ut en lånebil under tiden (om det är en av de bilarna som står på verkstaden).

Men jag tror alla bolagen har anmälan via nätet, handlingar som kommer via brev kompletterar sedan den anmälan.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Igår blev jag (nå, min bil med mig i) rammad av en traktor. Jag körde på vår lilla, lilla grusväg och fick syn på mötande ekipage...
2
Svar
25
· Visningar
3 496
Senast: Fibusen
·
Skola & Jobb Eftersom buke är mitt orakel hoppas jag på bra svar från folket. Har hamnat i en lite knepig situation och jag vet inte riktigt vilken...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 378
Senast: Fiorano
·
Äldre Jag blev påkörd av en bilist när jag cyklade till jobbet i morse. Jag cyklade på cykelbana som korsade en påfart där bilarna har...
Svar
13
· Visningar
2 203
Senast: hastflicka
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det är bevisat. Fyra dagar. Fyra dagar provade jag att "jobba" 25%. 5:e dagen var jag hemma. Med en sån fruktansvärd värk i nacken...
Svar
5
· Visningar
1 828

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp