"Relativ" rangordning i islandshästflock

Minett

Trådstartare
Vi upplever just nu ett mycket märkligt fenomen i vår stoflock och det skulle vara intressant att höra om någon annan varit med om något liknande!

Bakgrund: Stallets stoflock (nio ston f n) har alltid haft en ganska varierande sammansättning då stallägaren har många träningshästar som kommer och går under kortare eller längre perioder. Till för några år sedan hade hon dessutom turridning och ridskola, så då var flocken större än nu. Mitt sto Lára har gått i flocken de senaste nio åren och under denna tid har hon alltid varit den självklara ledarhästen - oerhört dominant. Det har bara funnits en annan häst, Tildra, som hon kunnat acceptera - de övriga har alltid fått hålla sig på rejält avstånd. Lára och Tildra däremot, har varit som "ler och långhalm" i alla tider, fast Lára har bossat en hel del med Tildra också.

För ett antal månader sedan råkade Tildra ut för en så allvarlig skada att hon först stod på boxvila länge och tillslut måste avlivas. När hon försvann från flocken blev Lára helt förändrad. I flera veckor stod hon mest hela dagarna vid grinden och väntade på Tildra. Och under den tiden hände också något konstigt: det sto som var allra lägst i rang, Hera, började plötsligt mota undan Lára från maten och Lára gick undan utan att verka bry sig ö h t. Med tiden slutade Lára att stå och vänta på sin Tildra utan återgick till att vara sitt vanliga "bossiga" jag FÖRUTOM att hon fortfarande låter Hera styra och ställa med henne.

Att en flock kan byta ledarhäst, det händer ju titt som tätt. Men det konstiga i detta fall är att Hera, trots att hon alltså bestämmer över högrangade Lára, ändå har kvar sin plats som lägst i rang bland de övriga i flocken. Och övriga i flocken betraktar fortfarande Lára som den absoluta ledarhästen.

(Ett tag märktes dock en tydlig oro bland de övriga och så snart jag tog ut Lára ur hagen så var det tre ston som började göra upp om rangordningen - men Hera var aldrig någon av dem utan hon sprang direkt och gömde sig. Den oron har i alla fall lagt sig nu.)

Innan jag hade sett detta med egna ögon hade jag aldrig kunnat tänka mig att en hästflock kan ha en sådan här "relativ" rangordning - annat än under en kort period i samband med att man håller på att "arrangera om" rangordningen. Men det här har pågått ett par månader nu! Är det någon annan som varit med om något liknande???
 
Sv: "Relativ" rangordning i islandshästflock

Det kan bli oro i flocken om någon flockmedlem försvinner. Vi hade oro i flocken när ledarvalacken gick bort, det tog två veckor innan det lugnade ner sig igen och ledarhingsten lugnade ner sig, de var kompisar. Flocken består av hingstar och valacker.

Hästars rangordning är inte som människors där A bestämmer över B och alla därunder och B bestämmer över C och de därunder o.s.v.

För hästar kan A bestämma över B och B över C men C kan bestämma över A. Så det är ingen rak rangordning i hästgrupper.

Rolle
IpL
 
Sv: "Relativ" rangordning i islandshästflock

kl

Sen är det många människor som inte förstår vilken häst som är låg eller hög heller.
 
Sv: "Relativ" rangordning i islandshästflock

Hästars rangordning är inte som människors där A bestämmer över B och alla därunder och B bestämmer över C och de därunder o.s.v.

För hästar kan A bestämma över B och B över C men C kan bestämma över A. Så det är ingen rak rangordning i hästgrupper.

Rolle
IpL

Aha! Jag har i o f s sett exempel på det du nämner tidigare... men aldrig något så extremt att den mest ranglåga av nio hästar bestämmer över den som varit högst i rang i alla de 40-tal flockkonstellationer (ja, det kan t o m ha varit fler än så) som hunnit "passera" under Láras nio år som ledarhäst.
 
Sv: "Relativ" rangordning i islandshästflock

Jag ser det själv dagligen, vi har en äldre gubbe i hagen. Ser man det på håll så ser han ut att vara i mellan rang kan man kalla det, han går undan vid vissa tillfällen vid mat vilket skulle kunna ses som att han är lågrangad. Jag vet att det inte förhåller sig så, utan det handlar mer om what ever inget att bråka om.

Men jag har även sett honom gå rätt hårt åt det som ses som den sk flockledaren, så pass att denne gick undan och höll sig undan i flera dagar efter det.

Han sattes ihop med en hingst, det gick utmärkt till hingsten ville betäcka sina andra hagkompisar (valacker), då blev han ruskigt upprörd och visade raskt vem som bestämde. Hingsten fick vackert hålla sig på mattan.
 
Sv: "Relativ" rangordning i islandshästflock

En "bossig" häst är sällan ledarhäst. Min personliga åsikt är snarare att de brukar vara ganska låga i rang eller möjligtvis någonstans i mitten. Ledarhästen är oftast en väldigt trygg individ som inte behöver bossa runt och flytta andra och vara "jävlig", utan helt enkelt en trygg häst som de andra kan lita på och som ger stabilitet i flocken.

Sen är det inte ovanligt att lågrangade hästar håller ihop med högrangade - de har sina tydliga platser och därmed kan de "umgås" utan att bråka (brukar kunna vara svårare för två jämnhöga hästar, framför allt om en är lite kaxig av sig). I ett sånt läge kan ju en lågrangad häst upplevas som hög, just för att den hänger på den högrangade. Men om den högrangade försvinner så har den lågrangade ingen trygghet längre och då brukar man kunna se dess "rätta" position.

Sen är det ju som Rolle säger, att olika hästar kan vara ledare över varandra. Men min uppfattning är också att det är vanligt att folk tror att de som är mest "bossiga" och tuffa mot övriga är ledare, även om jag skulle vilja påstå att det i de flesta fall är en lugn, trygg häst som inte gör så mycket väsen av sig.
 
Sv: "Relativ" rangordning i islandshästflock

Min valack ses nog av många som en stor mes som går undan, men i skarpt läge är det han som är ledarhäst. Han skulle inte bråka om maten, han vet att han får sista stora högen. Har aldrig varit skadad i nån fight med stona. På vintern kommer hans kusin som är hårdare mot stona, han tolererar inget tjafs så då får min semester. Sommartid är det min som håller ordning på damerna, dom får inte hålla på och slampa sig med valackerna på andra sidan tråden :o
 
Sv: "Relativ" rangordning i islandshästflock

Inser att "bossig" var ett illa valt uttryck för min häst. Det jag menar är just att hon är så tydlig ledare ("boss") att det aldrig varit några som helst diskussioner om saken. Hon går bara fram till den största/"bästa" högen hö och ingen annan kommer på tanken att ens försöka gå i närheten. Vill hon dricka går hon till vattenkoppen och är det redan någon där så flyttar den hästen på sig låååångt innan Lára kommit nära. Lára själv brukar inte bråka och stöka med andra hästar - det behöver hon inte för bara hon närmar sig (och kanske viker bak öronen) förstår alla direkt vad som gäller.

Och själva "vallandet" av nykomlingar i flocken överlåter hon åt "pöbeln" (vilket jag tror är hennes syn på övriga flockmedlemmar) för dem vill hon ju inte beblanda sig med. Den enda häst hon - helt på sina egna premisser förståss - har tillåtit komma innanför hennes sfär är Tildra. Men inte ens hon försökte dela hö-hög med Lára.

Den del av vintern när det är som kallast brukar vi ha fri tillgång med rundbalar i flockarna. Fast alla balar är lika är det väldigt tydligt att den Lára valt att äta ur är "högstatusbalen" som alla andra också vill äta ur. Så länge Lára ätit har ingen annan än Tildra försökt gå dit. Men så snart Lára lämnat balen så har alla de andra trängt ihop sig runt just den, trots att det funnits två rundbalar till de kunnat äta ifrån.
 
Sv: "Relativ" rangordning i islandshästflock

Hon låter som hög rang men det behöver inte vara ledarhästen för det. Läste nån förklaring för länge sen men minns inte var-
 
Sv: "Relativ" rangordning i islandshästflock

Inser att "bossig" var ett illa valt uttryck för min häst. Det jag menar är just att hon är så tydlig ledare ("boss") att det aldrig varit några som helst diskussioner om saken. Hon går bara fram till den största/"bästa" högen hö och ingen annan kommer på tanken att ens försöka gå i närheten. Vill hon dricka går hon till vattenkoppen och är det redan någon där så flyttar den hästen på sig låååångt innan Lára kommit nära. Lára själv brukar inte bråka och stöka med andra hästar - det behöver hon inte för bara hon närmar sig (och kanske viker bak öronen) förstår alla direkt vad som gäller.

Och själva "vallandet" av nykomlingar i flocken överlåter hon åt "pöbeln" (vilket jag tror är hennes syn på övriga flockmedlemmar) för dem vill hon ju inte beblanda sig med. Den enda häst hon - helt på sina egna premisser förståss - har tillåtit komma innanför hennes sfär är Tildra. Men inte ens hon försökte dela hö-hög med Lára.

Den del av vintern när det är som kallast brukar vi ha fri tillgång med rundbalar i flockarna. Fast alla balar är lika är det väldigt tydligt att den Lára valt att äta ur är "högstatusbalen" som alla andra också vill äta ur. Så länge Lára ätit har ingen annan än Tildra försökt gå dit. Men så snart Lára lämnat balen så har alla de andra trängt ihop sig runt just den, trots att det funnits två rundbalar till de kunnat äta ifrån.

Det här kan se annorlunda ut. Jag har en självklar ledare i min grabbhage. Karl utan tvekan. Alla flyttar sig självklart för honom utan att han gör några större gester.

Till skillnad mot din, är det alltid han som kollar av en ny flockmedlem (och ja, jag ser till att det blir så också genom att flytta undan lite hästar en stund så det hinner lugna sig - inte kul för en nykomling att få hela kopplet efter sig).
När Karl stämt av den nya medlemmen, blir det liksom ingen hets. Visst blir det lite spring och bus, men Karl lugnar ner allt när det blir för stökigt.
Det häftigaste jag sett var när jag släppte Yngve, då 8 månader, i hagen. Karl separerade honom från övriga, stämde av att "jaha, ett föl".
Sedan höll han "pöblen" från Yngve, visade mat och vatten och ligghall. Fredade unghästen från övriga i flera dagar. När Yngve visade att han ville ha den hö-hög där Ärlig stod, gick Karl och körde bort Ärlig så att Yngve fick som han ville.
Efter tre eller fyra dagar, fick Yngve klara sig lite mer själv med de andra hästarna medan Karl kollade läget och bara gick in och sade ifrån när någon var för hård mot Yngve.

I somras var Karl skadad. När Barmi släpptes in i flocken, använde Karl Yngve som "bulvan". Yngve på ena sidan Barmi, Karl på den andra och så föste de i lugnt tempo. Övriga kördes bort tills Karl och Barmi var bekanta.

Här är det Karl som är uppenbart chef, därefter Lukas. Övriga har ingen tydlig rangordning sins emellan.
 
Sv: "Relativ" rangordning i islandshästflock

*KL*

Det är intressant detta med rangordning.

Jag har ett äldre sto (18 i år) som ofta varit ledarstoet i de hagar hon gått. Med åren har hon blivt en bra ledare som är schysst mot övriga hästar och håller bra ordning. För dryga ett år sedan flyttade hon till lösdrift och fick en ny kompis - ett då knappt treårigt sto. Treåringen (uppfödd i flock) har aldrig ifråga satt något utan bara hängt på den äldre tanten. Jag hade tills det nedan hände alltid tyckte att hon är väldigt mild och mjuk.

Till sommaren var det dags för betäckning och jag ville inte släppa treårs stoet själv med hingsten som jag vet hade fribetäckt ett sto, men som inte gått med sällskap på länge. Gammelstoet däremot är mycket tydlig i kroppsspråk men har hittills aldrig skadat något annat än rispor i huden vad jag vet. Därmed släppte jag henne med hingsten först om han skulle ha glömt något av hästspråket. Inga problem - de skötte sig utmärkt - hon behövde bara skrika lite och sätta några lätta sparkar i bogen på honom för att visa hur läget var. Så treåringen fick också komma in i hagen. Allt var frid och fröjd.

Efter några dagar/en vecka började gammelstoet brunsta. Och hon tvekade inte att ställa upp för hingst (och står bra). Men, vi insåg att det inte hände -treåringen gick mellan och sparkade hejvilt om de andra två försökte något... Om vi däremot tog in treårignen eller höll henne i grimma tog det någon minut innan de andra två roade sig.... :angel:

Dessutom vägrade treåringen å det bestämdaste att bli betäckt när hon lite senare kom i brunst - även om jag aldrig sett ett sto i närheten av att vara så brunstigt. Hon "gav sig inte" förrän hon fick vara själv med hingsten och han jagat runt henne en del (och fått mängder av stryk av stoet och jag höll uppsikt, de var själva när jag motionerade gammelstoet). Gammelstoet blev inte dräktigt och nästa brunstperiod var det samma sak - treåringen såg till att det inte blev något där trots att hon själv då var dräktig.

Sedan gick treåringen och hingsten tillsammans ett par månader under hösten och trivdes utmärkt tillsammans.

Själv förstår jag fortfarande inte hur detta var möjligt, men som sagt, rangordningen fungerar inte alltid som man tror. :confused:

..så inget bra svar till trådskaparen kanske, bara ett exempel på att det inte alltid fungerar som man tror i en flock.
 
Sv: "Relativ" rangordning i islandshästflock

Det här kan se annorlunda ut. Jag har en självklar ledare i min grabbhage. Karl utan tvekan. Alla flyttar sig självklart för honom utan att han gör några större gester.

Till skillnad mot din, är det alltid han som kollar av en ny flockmedlem (och ja, jag ser till att det blir så också genom att flytta undan lite hästar en stund så det hinner lugna sig - inte kul för en nykomling att få hela kopplet efter sig).
När Karl stämt av den nya medlemmen, blir det liksom ingen hets. Visst blir det lite spring och bus, men Karl lugnar ner allt när det blir för stökigt.
Det häftigaste jag sett var när jag släppte Yngve, då 8 månader, i hagen. Karl separerade honom från övriga, stämde av att "jaha, ett föl".
Sedan höll han "pöblen" från Yngve, visade mat och vatten och ligghall. Fredade unghästen från övriga i flera dagar. När Yngve visade att han ville ha den hö-hög där Ärlig stod, gick Karl och körde bort Ärlig så att Yngve fick som han ville.
Efter tre eller fyra dagar, fick Yngve klara sig lite mer själv med de andra hästarna medan Karl kollade läget och bara gick in och sade ifrån när någon var för hård mot Yngve.

I somras var Karl skadad. När Barmi släpptes in i flocken, använde Karl Yngve som "bulvan". Yngve på ena sidan Barmi, Karl på den andra och så föste de i lugnt tempo. Övriga kördes bort tills Karl och Barmi var bekanta.

Här är det Karl som är uppenbart chef, därefter Lukas. Övriga har ingen tydlig rangordning sins emellan.

Det där med att skydda någon såg jag tydligt min göra med ett nytt ungt sto när dom äldre ville bråka med henne. Han gick emellan och nya ställde sig bakom honom. Flera gånger. Sen kaxade hon upp sig minsann.
 
Sv: "Relativ" rangordning i islandshästflock

Det där med att skydda någon såg jag tydligt min göra med ett nytt ungt sto när dom äldre ville bråka med henne. Han gick emellan och nya ställde sig bakom honom. Flera gånger. Sen kaxade hon upp sig minsann.

Jag tycker det här med flockbeteende är jätteintressant!!! Upplever ni att det brukar vara skillnad mellan hur stoflockar resp vallackflockar fungerar? Min förra häst (en vallack) var ledarhäst i vår vallackflock. En mycket tydlig ledare och trots att det hela tiden kom och gick tillfälliga träningshästar i flocken var det aldrig något stök. Feykir gjorde som Kryddelydd beskriver: "vallade" helt odramatiskt den nya hästen ett par minuter som för att visa vad som gällde. Efter det var det ingen i flocken som brydde sig särskilt om nykomlingen.

Vid ett tillfälle kom det dock två nya hästar som tidigare bara stått tillsammans de två och där den ene genast gav sig på några hästar i den befintliga flocken. Då ingrep Feykir direkt och motade bort de två nykomlingarna från de andra. De fick sedan bilda en egen liten "flock" i hagen och eftersom detta var under den del av vintern som vi hade rundbalar i hagarna fick vi ställa ut en extra bal längre bort i hagen till dem. Under de månader som de gick kvar hos oss fick den "elake" av dem aldrig komma in i flocken utan fick ha sin egen lilla flock med sin kompis. Men varje gång den "elake" togs in från hagen, så var hans snälla kompis välkommen bland de andra.
 
Sv: "Relativ" rangordning i islandshästflock

Jag tycker det här med flockbeteende är jätteintressant!!! Upplever ni att det brukar vara skillnad mellan hur stoflockar resp vallackflockar fungerar? Min förra häst (en vallack) var ledarhäst i vår vallackflock. En mycket tydlig ledare och trots att det hela tiden kom och gick tillfälliga träningshästar i flocken var det aldrig något stök. Feykir gjorde som Kryddelydd beskriver: "vallade" helt odramatiskt den nya hästen ett par minuter som för att visa vad som gällde. Efter det var det ingen i flocken som brydde sig särskilt om nykomlingen.

Vid ett tillfälle kom det dock två nya hästar som tidigare bara stått tillsammans de två och där den ene genast gav sig på några hästar i den befintliga flocken. Då ingrep Feykir direkt och motade bort de två nykomlingarna från de andra. De fick sedan bilda en egen liten "flock" i hagen och eftersom detta var under den del av vintern som vi hade rundbalar i hagarna fick vi ställa ut en extra bal längre bort i hagen till dem. Under de månader som de gick kvar hos oss fick den "elake" av dem aldrig komma in i flocken utan fick ha sin egen lilla flock med sin kompis. Men varje gång den "elake" togs in från hagen, så var hans snälla kompis välkommen bland de andra.

Ja det känner jag igen, min körde ut hästar ur hagen om dom inte skötte sig:eek:. Fast nu har han blivit gammal och lat, tror jag. Men det kunde hända att dom fick hålla 25 metersgränsen, inte närmare än så innan dom fattat vilka regler som gäller. En del fick egen hage i hagen för att bli accepterade, sen var det lugnt. Han var rädd om sina gamla ston tror jag. Ibland var föl inblandade också fast det inte var hans :cool:
 
Sv: "Relativ" rangordning i islandshästflock

:)
Det kan bli oro i flocken om någon flockmedlem försvinner. Vi hade oro i flocken när ledarvalacken gick bort, det tog två veckor innan det lugnade ner sig igen och ledarhingsten lugnade ner sig, de var kompisar. Flocken består av hingstar och valacker.

Hästars rangordning är inte som människors där A bestämmer över B och alla därunder och B bestämmer över C och de därunder o.s.v.

För hästar kan A bestämma över B och B över C men C kan bestämma över A. Så det är ingen rak rangordning i hästgrupper.

Rolle
IpL

Vilket intressant ämne! Jag upplever också att hästarna har olika rang i olika situationer, och det är så fascinerande att bara studera dem i hagen.
Jag har en äldre valack som många anser är ledarhästen, men jag vet faktiskt inte. Han är visserligen ranghög och behöver bara lägga öronen på ett visst sätt så flyttar sig de andra. Å andra sidan låter han vissa ta sig friheter, speciellt hans bästa kompis, en häst som inte är speciellt ranghög i sig, men tillsammans med min kan han göra lite som han vill.
 
Sv: "Relativ" rangordning i islandshästflock

Jag har sedan 4-5 år tillbaka bara hingst och valack-flock men har gjort samma observationer när vi hade blandflock.
Det är just nu 14 st. i gruppen, 7 hingstar 4-7 år och 7 st. valacken 11-27 år. Som jag tidigare nämnde finns det ingen rakt nedstigande rangordning hos hästar men vad jag observerat är att det finns hästar med olika ansvarsområden.

Det finns alltid en ledare, den ledaren kan vara sympatisk och ha hög pondus och ser till att det är lugnt i flocken. Det kan också vara en med mindre pondus som är en riktig bråkstake vilket gör att det inte är samma lugn och harmoni i flocken. Ledaren har inte sällan också en "vice" ledare som oftast samarbetar med ledaren även om den skulle ha låg rang för övrigt i flocken.

Det finns de som är beskyddande, min "brukshäst" Óðinn (valack) är en sådan, han går hellre undan än bråkar. Men när vi hade ett antal föl hemma, 4 st. , som en av de äldre hingstarna inte lät vara ifred, trots att de gav tecken på undergivenhet, och bet dem ganska kraftigt. Då gick Óðinn mellan dem och hingsten och då var inte Óðinn nådig. Han släppte inte hingsten i närheten och slogs med honom och fick t.o.m. ner honom i backen. Så fort hingsten närmade sig fölen sprang de och ställde sig bakom Óðinn. Hingsten fick flytta hem sedan då han inte gav sig.
Óðinn skyddar för tillfället gamlingen i flocken, 27 år, om de är på honom för mycket.:)

Sedan finns utkikarna, de som har koll på omgivningarna och säger ifrån om det närmar sig någon/något de inte känner igen.

Detta bara för att nämna några olika funktioner i flocken/gruppen. Man skulle kunna skriva hur mycket som helst i ämnet. Men det är viktigt att vi som hanterar hästarna är medvetna om detta för säkerhetens skull när vi hanterar hästarna i hagen vid in och utsläpp.
Har minst tre in/utsläpp så man inte provocerar i onödan. De bildar ju olika grupper i hagen som de går med och varje grupp har en ledare. Jag släpper inte ut en häst när det står en grupp han inte tillhör vid grinden, det går men det blir onödigt liv när ledaren för den insläppta hästen ska hämta honom till sin grupp :cool:

Rolle
IpL
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 933
Senast: Stereo
·
Hundhälsa Jag behöver få lite neutrala åsikter om min älskade vovve. Han är en blandras chihuahua/powder puff, med lite inblandning av nåt mer på...
Svar
9
· Visningar
2 885
Senast: Monstermom
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
44 016
Senast: Efwa
·
Hästhantering Det måste ju finnas tidigare trådar om detta men jag hittar ingen så jag postar en ny. "Min" häst, en 17-årig isisvalack, har på sista...
Svar
4
· Visningar
1 300
Senast: Lona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Kämpa på
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp