Remont eller aachen ?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Whiplashr
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 35
  • Visningar Visningar 3 327
Sv: Remont eller aachen ?

Alltså jag tycker det är snyggt på olika sätt :D
I dressyren kan det se väldigt prydligt ut med remontgrimma tycker jag, men ett hoppekipage passar det inte riktigt på.

Achengrimma är jag lite trött på för tillfället då jag har det på alla träns utom 1... när jag vill förnya mig drar jag bort snokremmen, blir ändå ingen skillnad inverkansmässigt eftersom jag spänner mina nosgrimmor så löst :p

men just nu är jag väldigt inne på remont, kommer köpa ett remontträns när nya sadeln kommer :)
Och ett till med bred nosgrimma :angel:

och sen för att låta förnuftig ska man självklart använda den nosgrimma man upplever att hästen trivs bäst med...

De flesta jag vet som använder det har det för att hålla igen käften på hästen så det inte syns att de är hårda i handen.

Då är de du känner inte så smarta eftersom en remontgrimma mycket mer effektivt håller igen munnen på hästen. Remontgrimman togs fram just för att stänga igen oroliga munnar. Det är även därför den är populär på unghästar.

Beror på vilken häst... Olika från huvud till huvud.

*kl*

Lite trådkapning med tanke på tidigare inlägg...

Min häst blir orolig i munnen av achengrimma men inte av remont/ ingen nosgrimma.

Hur kommer det sig om achen egentligen ska störa mindre?

(Självklart spänner jag nosgimmorna löst)

Senast ändrad:

*kl* Jag tycker nästan att remont är snyggare än achen.
Allra snyggast ansikten tycker jag hästarna får i pullar!

Jag rider oftast utan nosgrimma men när det blir så är det acchen och den sitter super löst. Har den bara för att det är snyggt.

Lite trådkapning med tanke på tidigare inlägg...

Min häst blir orolig i munnen av achengrimma men inte av remont/ ingen nosgrimma.

Hur kommer det sig om achen egentligen ska störa mindre?

(Självklart spänner jag nosgimmorna löst)

Har du kollat munnen på hästen? Den kanske har ont/inte trivs med bettet?

Med tanke på att hon trivs utmärkt utan nosgrimma också så tror jag inte det är det som är problemet. Hon är dessutom kollad för 6 månader sedan ("problemet" har funnits längre än så).

Jag gillar remont bäst (en väl tillpassad på ett snyggt huvudlag), aachen är fint om den är rätt tillpassad också.
Remont stänger munnen där inga tänder finns, det är väl det som är skildnaden.

beror helt på hästens byggnad och huvudform.

i övrigt använder jag nosgrimma utefter hur det passar hästen, inte utefter hur det ser ut : )

kl.

Aachen är ju snyggast oftast, men det beror på vad man har för häst också. Vissa hästar är ju jättefina i det.

Men på tex en islandshäst ser det ju skitful ut med aachen. :rofl: Remont ska islänningar ha. :D

Ponnyn har så lång näsa så han skulle se skitful ut i det. :angel:

Senast ändrad av en moderator:

Defintitivt aachen!:) Tycker hästarna får så avlånga och fula huvuden i remont.

Liknande trådar

Utrustning Köpte häromdan nytt träns till min nya häst då han är lite större än vad förra pollen var. Kikade runt lite och nästan alla tränsen som... 2
Svar
31
· Visningar
2 271
Senast: Reshästen
·
Utrustning Hej! Hittade detta forum av ren slump så ber om ursäkt i förväg om jag inte riktigt hajar hur inlägg och sånt funkar... bear with me...
Svar
11
· Visningar
932
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
5 096
Senast: Görel
·
Utrustning Jag behöver ett par nya ridbyxor men har inte längre någon koll på vad som är bra märken eller vilken typ som är bäst. Jag provade ett... 2 3
Svar
52
· Visningar
2 384
Senast: Silje
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka