remont matcha frank baines

Sv: remont matcha frank baines

Jag har kunnat rida utan nosgrimma på min 4åring. Red dessutom en 4 årig travare för några år sen med en engelsknosgrimma (det var ett träns som man brukar ha till travare) o hon var i tävlingskondition. Inga problem för min del.

så jag håller med Centaur

här handlar det inte inte om att "kunna rida utan nosgrimma" klart jag kan rida han utan, det här handlar om en häst som ska gå höga klasser i dressyr o tränas i det syftet, inte lulla i skogen.
 
Sv: remont matcha frank baines

Man får jobba utifrån dom förutsätningar man har (dvs vilken häst man har) och man får lära sig att saker tar tid... Alla får ju göra som dom vill, själv går jag heller den långa vägen än att ta till olika maktmedel.
Undrar du varför nosgrimman uppfanns? Vad med gramanen? Snodden? Pessoa-selen? Mikmar? Barrering? För att människan lättare ska kunne kontrollera hästen med makt.
 
Sv: remont matcha frank baines

Så varför kan du inte rida Dressyr med din vanliga engelska nosgrimma?
 
Sv: remont matcha frank baines

han har tandlossning, är 4 år..
 
Sv: remont matcha frank baines

Undrar varför man ens rider på hästen öht. Vem var det som kom på det då, det är väl iaf det mest sjuka av allt. Det finns inget naturligt sett från hästens sida. Att ens vara i närheten av oss "rovdjur" är så onaturligt som det bara kan bli. Det är bara att inse, ingenting med hästhantering är på något sett naturligt över huvud taget!
 
Sv: remont matcha frank baines

Var det menat till mig? Du säger två saker.. Både att du rider utan och med? Och det är väl jättebra?

Centaur: Du har kanske haft möjligheten att köpa väldresserade hästar redan från början, där man kanske inte har ridit med nosgrimma eller dyl. Alla har kanske haft/kunnat köpa sådana hästar.
Det jag vill säga eller menar är att "på vägen" till sitt mål får man testa olika saker hur det fungerar, byta bett, byta nosgrimmor,byta sadlar osv. Det funkar inte kanske att rida sin häst med bara sitsen, fram tills man kan göra det måste man använda sina hjälper tydligare.
Om du anser att man ska rida sina hästar utan nosgrimma borde du även väl anse att man ska rida utan bett? Hur snällt är det att ha i munnen eg? Efter vad jag sett på dina bilder så har du bett.. men jaja.

Helt offtopic sorry....!!

Rassub: Man kan köpa nya nosgrimmor till FBtränsen, kolla där du köpte det!
 
Sv: remont matcha frank baines

Och min remontgrimma sitter så löst att jag kan tränsa o tränsa av utan att öppna den, mer än två fingar på höjden på nosbenet lös, men han trivs bra på just remont och därför använder jag den... aachen däremot är förbjudet i närheten av mina hästar, så där går åsikterna isär...
 
Sv: remont matcha frank baines

fast ibland kan en löst spänd nosgrimma hjälpa hästen att sluta spänna sig, slappna av och därigenom trivas bättre med bettet och fungera bättre... Det finns inte bara en rätt väg...
 
Sv: remont matcha frank baines

Är det inte lättare att köpa ett par bettskivor och rida utan nosgrimma? Då spelar det ingen roll om hästen grejar runt med bettet litegranna, det ligger stilla ändå. Remontnosgrimmor är ju så fula!:p
 
Sv: remont matcha frank baines

Haha verkar bara va jag som tycker dom är ganska fina? ;) Tycker de är gulligt:p
 
Sv: remont matcha frank baines

ninsan skrev:
Var det menat till mig? Du säger två saker.. Både att du rider utan och med? Och det är väl jättebra?
Nej, det var inte riktat mot dig. Menar att den engelska spänner vi löst så den har ingen inverkan egentligen. Har alltid fått den uppfattningen att ju hetare de är destå mer ska man knipa igen munnen och använda skarpare bett på de. Menmen...hade en dålig dag o ber därför om ursäkt för det
 
Sv: remont matcha frank baines

TheDot skrev:
Haha verkar bara va jag som tycker dom är ganska fina? ;) Tycker de är gulligt:p

Nej jag tycker också dom är dina ;) fast bara på vissa hästar :)
 
Sv: remont matcha frank baines

Har du en tränare som du tycker är bra och som du liter på så gör som hon "säger".
Sen har jag fått lära mig att om man har en remont så kan hästen röra på överkäkarna vilket är väldigt viktigt för att inte få spänningar i käken osv. :idea:
 
Sv: remont matcha frank baines

Skivor är minst 25 ggr fulare än remontgrimma. och det ger inte samma funtion. Remonten kan (genom att användas rätt) hjälpa hästen att slaääna av i käke och nacke. Skivorna gör bara att6 man inte kan dra bettet ur munnen...
 
Sv: remont matcha frank baines

Jo jag vet att det är två helt skilda saker. Men som jag tolkade vill hon ha remont på hästen eftersom den grejar runt med bettet pga tandlossning och hon kan inte ha engelsk nosgrimma. Eftersom ett par bettskivor stabiliserar bettet lite extra i munnen så kan man komma runt det där med en remontnosgrimma. Förstår du hur jag menar? Och nej, remontnosgrimma är nog den fulaste utrustningsdelen som finns nästan, bettringar är gulligt:p
 
Sv: remont matcha frank baines

Bettskivor är gulligt - på shettisar och andra i samma storlek, på storhäst är det fuuult. Dessutom är remontgrimmor snygga på vissa hästar även om en del ser korkade ut i dem...
 
Sv: remont matcha frank baines

Finns ju bett med parerstänger om det nu är den effekten man är ute efter...
 

Liknande trådar

Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 782
Senast: shia
·
Utrustning Har mässing på sadel/stigbyglar,och jag letar nu ett nytt träns då strl Cob inte längre sitter optimalt,men HERREGUD vad omöjligt det...
2
Svar
26
· Visningar
3 581
Senast: HannaZ
·
Dressyr Pålle har återigen lyckats med konsten att ha sönder sidostycket på tränset. :cry: Nu behöver jag tips på snygga träns i bra kvalitén...
2
Svar
20
· Visningar
3 102
Senast: aprilia
·
Utrustning Hata Dyon tränsen att man inte kan byta nosgrimma på dom :( Iaf har alltid haft Aschen nosgrimma på min häst då jag tkr de är...
Svar
15
· Visningar
2 476
Senast: oxo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp