Remonthuvudlag

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare evrebellma
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 861
E

evrebellma

Fördelar och nackdelar tages tacksamt emot! Kan det vara bra att använda på en lite ostadig häst, men som går jätte bra när han väl är framriden- går då stadigt och fint. Skriv gärna ngt!

Sv: Remonthuvudlag

Har själv försökt starta trådar om olika nosgrimmors för-och nackdelar.
Rider själv islandshäst och då är det väldigt måga som har remontgrimma, kanske mest för att "det bara är så"? Jag har också det, eller rättare sagt mina hästar hade det när jag köpte dom så grejerna har bara hängt med.
Funderar på en engelsk nosgrimma för jag har fått för mig att remonten stör bettets inverkan?

Det enda jag vet om remont är att väldigt många använder det på unghästar. Varför vet jag inte!

Har kopierat denna text från en hemsida jag hittade om utrustningar.
Den kan kanske hjälpa dig lite på traven.

Remontgrimma eller tysk grimma som den också kallas, föll ut modet för kanske 20 år sedan, mycket för att den ansågs ful. Ful är den också de gånger den är felsydd (vilket faktiskt är vanligare än att de är rätt sydda) eller sitter fel. Den del som ligger över nosen skall inte vara längre än ca 22 cm för att nosgrimman skall sitta bra. Ofta är den 27 cm lång. Då hamnar nosgrimman fel och ligger och trycker på bettet. En rätt sydd remontgrimma kan också sättas tillräckligt högt upp utan att klämma fast bettet, och då är det inte längre en ful betsling.
Jämfört med andra ridgrimmor har remontgrimman en stor fördelar: Den trycker inte på tänderna. Många av munproblemen hos hästar beror på vassa hakar på tänderna. När nosgrimman trycker på från utsidan blir det ännu värre. En remontgrimma ligger inte i närheten av kindtänderna, och kan därför inte irritera hästen där heller. (om hästen "plötsligt" får munproblem skall man låta en veterinär raspa tänderna på den).

Samtidigt kan väl påpekas att remontgrimmans stora nackdel är att spännet på den hamnar mitt i dreglet som blir när hästen tuggar på bettet. Det kan vara svårt att hålla lädret mjukt och fint här, varför det ibland blir besvärligt att spänna nosgrimman.

Remont är en bra nosgrimma då den ligger där hästen inte har några tänder. Den lämnar även bettet ganska opåverkat då den ligger framför, och bettet (oftast) går bakåt i munnen.

En annan bra grej (högst personlig åsikt...:angel: ) är att det märks tydligt om man drar åt den för hårt. En engelsk kan man dra åt utan att hästen verkar påverkad på utsidan, vilket många också gör.:devil:

Jag har ingen erfarenhet inom remontgrimmor men de används ju först och främst på unghästar därav namnet (remont betyder ung). Och allt de egentligen gör är att hålla bettet på plats för att "ung"hästen inte ska störas av de. De finns fler trådar om remont men jag har inte riktigt fattat hur man lägger in en länk till den men den är från april 2005. Så de är bara och leta. Eller googla de och hitta bukefalos annonsen. Lycka till

Senast ändrad av en moderator:

Kom även på att du skall lägga den så pass högt att den inte stör hästens näsborrar och en annan nackdel är att remmen sitter mitt i drgelet så de kan vara svårt att hålla lädret fint.

Jag har fått höra samma sak om pullarnosgrimman, just att de inte trycker på tänderna. För en gammalhäst som jag lånade hade problem med tänderna och kvinnan i hästaffären sa att både remont och pullar trycker inte på tänderna. Så det var bara till för mej att välja vilket jag ville ha till den gammle :D

Liknande trådar

Utrustning Behöver investera i en klippmaskin men det är ju en djungel. Har använt en DeLaval CB35 som jag tyckte var trevlig och även en annan som... 2
Svar
20
· Visningar
776
Utrustning Jag letar efter en vettig uppstigningspall. Förr körde jag alltid Ikeas pall, men den har efterhand blivit klenare och ranglig i sin... 2
Svar
26
· Visningar
1 435
Senast: Efwa
·
Utrustning Min ryktväska faller snart i småbitar och behöver bytas ut. Finns ju rätt många olika varianter att välja mellan, hoppas att buke som... 2
Svar
25
· Visningar
1 741
Senast: Edla
·
Utrustning Jag köpte för dryg månad sedan en Lister Eclipse och använde den för första gången idag, ville ha en riktigt bra maskin efter att i alla... 2 3
Svar
44
· Visningar
1 254

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka