Remontnosgrimma med KORT "nosdel"

Laguna

Trådstartare
Hej :)

Är på jakt efter ett träns med remontnosgrimma till min häst men lyckas inte hitta något som passar. Problemet är att nosdelen blir för lång och då hamnar den över bettet (förstår ni förklaringen?)

Det är ett ädelt halvblod med nätt huvud och väldigt liten mun och mule (har bett i stlk 9,5cm).

Så...vilka märken har KORT nosgrimma med så smalt "omfång" så möjligt? :bow:

Sv: Remontnosgrimma med KORT "nosdel"

Jag hade samma problem och det slutade med att jag köpte ett islandsträns (det rundsydda på Hööks), för det var det enda som hade tillräckligt kort över nosen men var tillräckligt lång över nacken.. Använder inte resten av tränsdelarna för pannbandet var jättekort.
Så ett tips är att helt enkelt ta med ett måttband och titta runt i affärerna, det skilde en hel del mellan exemplar av samma träns..

nosgrimma4.jpg

finns många olika, snyggare modeller:)

Tusen tack för bra tips!

Remix: Snyggt, vilket märke? :)

Jag har en från Treadstone i strl cob som jag upplever kortare över nosen. Ganska mycket kortare än min Knights som visserligen är strl full. Finns att köpa lös och är inte speciellt dyr :)

Jag letade också halvt ihjäl mig efter nosgrimmor med korta nosdelar. Och det bästa är att ha med sig ett måttband och mäta nosdelarna i butiken. Helst ska man ju först mäta hur kort nosdel som är lagom för ens häst. En del expediter tittade lite konstigt på mig först men höll sedan med om att den kan ju faktiskt skilja flera centimeter mellan olika märken trots samma storlek.

En nosgrimma från Dyon skulle nog funka!
Min donna är också relativt nätt över nosen och hon har ett Full, sitter kanon och går att justera, jag har på innersta hålet och då blir den så kort den kan bli! :laugh:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 578
S
Träning Hej Skulle vilja ha lite tips från er här på buke :idea: Problemet: Mitt sto har en tendens till att "fläcka", dra och kasta med...
Svar
11
· Visningar
1 238
Senast: Solve85
·
Utrustning Egentligen vill jag lägga detta under Ridning, men moderatorerna kommer oundvikligen att se huvud rubriken och flytta till utrustning...
Svar
7
· Visningar
958
Senast: mackan
·
Utrustning Jag har precis kommit hem från en lyckad FT dag i Trollhättan men har också konstaterat att jag har två bett problem :( Det första är... 2
Svar
27
· Visningar
2 529

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Israel vs. stora delar av världen
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Panik vid dusch

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka