Remontträns i X-full?

Gelina

Trådstartare
Letar efter ett träns med remontnosgrimma som finns i x-full till vår nordsvensk. Enda kraven är egentligen att det ska finnas i svart och ha ok läderkvalitet. Gärna under 1000 kr.

Har kollat på de från Hööks, de har tre modeller i x-full om jag inte missat något. Två föll bort direkt pga kasst läder (varav den ena dessutom med lack vilket jag inte vill ha). Tog hem och provade det tredje, ett rundsytt från gold medal, men ovandelen på nosgrimman var alldeles för kort.

Nu funderar jag mest på ett från Källqvist, hittar dock inget i butik i närheten som jag kan prova så måste skicka efter och ev (=antagligen känns det som) skicka tillbaka.

Tar gärna emot tips på andra modeller! En lös nosgrimma kan såklart också fungera men vore smidigast med ett helt träns.
 
Sv: Remontträns i X-full?

Jag hade ett från.. Hubertus tror jag det var :) Var 3 år sedan eller så men värt kika.
 
Sv: Remontträns i X-full?

Jag fick tips av en som jobbade på Hööks att prova Remontträns Ashford Claridge House i storlek full till min häst då det tränset är stort i storleken. Min häst måste ha x-full och det här tränset passade honom väldigt bra. Det finns i både svart och brunt :) Och priset är väldigt bra!!!

Mvh anaby:)
 
Sv: Remontträns i X-full?

Hm, undrar verkligen om han kan få plats i ett full även om det är stort. Måste inte vara så väldigt långt egentligen men både pannband, käkrem och nosgrimma måste vara stora. Men jag kan ju kika på det och jämföra när jag ändå ska lämna tillbaka det andra :) Hur tycker du lädret är? Har inte varit så imponerad av claridge house hittills men priset är ju trevligt som sagt :)
 
Sv: Remontträns i X-full?

Jag tycker att tränset är rejält rymligt. Men jag mätade allt på plats och jämförde med ett annat träns jag hade hemma som jag visste passade :) Jag upplever att läderkvaliten på tränset är helt ok med tanke på priset:)

Mvh anaby:)
 
Sv: Remontträns i X-full?

Jag har nosgrimman från Ashford i X-full till min, den är på gränsen till liten men funkar. Trevlig kvalitét på den jag har, stel i början men har börjat forma sig fint, men man ska klämma i butik på dom för Hööks har ju lite varierande kvalitét.

(Nackstycket kommer från ett annat träns och pannbandet har jag sytt själv, han drar minst 48cm i pannband och det är ju inte helt lätt att köpa i butik)
 
Sv: Remontträns i X-full?

Jag har nosgrimman från Ashford i X-full till min, den är på gränsen till liten men funkar. Trevlig kvalitét på den jag har, stel i början men har börjat forma sig fint, men man ska klämma i butik på dom för Hööks har ju lite varierande kvalitét.

(Nackstycket kommer från ett annat träns och pannbandet har jag sytt själv, han drar minst 48cm i pannband och det är ju inte helt lätt att köpa i butik)

Ja jag har också märkt att man måste sortera ut dem i butik. Vad smart att sy eget pannband, jag tycker också det är svårt med pannband men orkar inte sy själv... Klarar mig med ca 47 cm men det är svårt att hitta. Behöver inga pärlor eller så heller, lite bortkastat under en nordislugg ;)
 
#8 Jag har lite tid över på jobbet (pratar i headset hela dagen) så jag pysslar gärna med något "handarbete" där, hehe. Inte för att det blir så himla vackert, men ingen kollar nära på mina sömmar ändå ;).
 
Tack för tipsen! Det blev till slut ett Ashford från Claridge House i storlek full. Det är verkligen jättestort i storleken, funkar på alla ledder förutom pannbandet som måste bytas till ett större. Toppen att det är ställbar nosgrimma också.

Provade även ett Hubertus i x-full men där var nosgrimmans nackrem för kort så det fick lämnas tillbaka. Synd, för det var väldigt trevlig kvalitet annars. Men nu blev det ju billigt och bra istället. :D
 
Hej
Globus Bonnie är stort i storleken och har dessutom ställbar nosgrimma.
Använder COB till migg halvblod på 1,64. och har ändå marginal till att kunna spänna ut ett par hål.
Fin läderkvalitet och fodrat nackstycke
 
Hej! Jag tycker faktiskt att du kan chansa på källqvist om du vill :) för jag köpte deras aachenträns för inte så länge sedan i full till min häst som har ett typiskt full huvud och tränset passade perfekt! Underbar läderkvalité tyckte jag, och jag är kräsen! :) så ett x-full borde passa din häst tycker jag! :)
 
Mäh märkte nu att det är ju Hannover jag har, hehe, då måste det kanske införskaffas en Ashford också :D...

Aha! Tänkte att du bara skrev fel storlek förut, för Ashford finns ju bara i full. Men det var rejält i storleken, större än gold medal-tränset i x-full. Pannbandet är för litet och käkremmen är på gränsen men funkar, så om din är grövre än min kan det ju bli problem. Men nosgrimma och sidostycken räckte med marginal :)
 
Hej! Jag tycker faktiskt att du kan chansa på källqvist om du vill :) för jag köpte deras aachenträns för inte så länge sedan i full till min häst som har ett typiskt full huvud och tränset passade perfekt! Underbar läderkvalité tyckte jag, och jag är kräsen! :) så ett x-full borde passa din häst tycker jag! :)

Jag har faktiskt redan deras remontträns till min andra häst så jag vet att jag gillar det :) Håller med om att lädret är fint, dock lite väl stelt för min smak men hoppas att det blir mjukare snart. Men nu blev det som sagt ett annat den här gången :)
 
Aha! Tänkte att du bara skrev fel storlek förut, för Ashford finns ju bara i full. Men det var rejält i storleken, större än gold medal-tränset i x-full. Pannbandet är för litet och käkremmen är på gränsen men funkar, så om din är grövre än min kan det ju bli problem. Men nosgrimma och sidostycken räckte med marginal :)

Ja det är egentligen bara nosgrimman jag vill åt i såna fall, gjorde samma med Hannover, tog bara loss nosgrimman och satte på nackstycket från "den med metallnitar", och ett hemmagjort pannband :).

Och idag är det ju rabatt! 20%! Ojojoj!
 

Liknande trådar

Utrustning När t.om. tränsomanen blir så trött att hon kroknar, vet man att det är illa... :meh: Inte mindre än 3 st träns har gått sönder på...
2
Svar
38
· Visningar
2 900
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Jag börjar bli exakt såhär less nu. Herr Häst tycker jag i dressyren går bäst på remontnosgrimma/remontträns. Så jag letar efter ett...
Svar
15
· Visningar
3 044
Utrustning Har just nu ett CH Ashford remontträns från Hööks som jag tycker om, men detta har töjt sig så hemskt att det blivit tokstort för min...
Svar
4
· Visningar
919
Senast: Fideli
·
Utrustning Jag blir snart matt. Seriöst. Finns det inga bra träns i Sverige längre? Har för tillfället 3 (4) träns; Ett PS of Sweden med...
2
Svar
29
· Visningar
4 530
Senast: Houdinie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp