"Rena" ett stall efter sjukdom..

Sv: "Rena" ett stall efter sjukdom..

nej det är det inte! det är helt fel ända att börja i, är dina hästar sjukdomsbenägna så se över din hästhållning och jobba med att stärka hästens immunförsvar genom tex akupunktur.

negativ energi kan finnas kvar om djur har lidit mkt (blivit misshandlade och vanskötta) eller dött en våldsam död. då ser man även tydligt att hästarna reagerar vid den platsen med oro. en förkylning som läkt lämnar INTE kvar negativ energi.... ett friskt djur blir inte heller sjukt av en sån energi, det kan påverkas men det blir inte patologiska förändringar i kroppen. en häst får inte fång pga det ligger kvar energi från förra gången den hade fång....

brinn du salvia, men se till att inte bränna ner stallet samtidigt... det kommer inte skada men din häst kommer inte bli friskare av det. du måste fokusera på det som finns inuti hästen, fysisk och mentalt, inte utanför.

jag räknar mig själv som "alternativ" men nån måtta får det som sagt finnas.. :crazy: det är sånt här flum som sätter hela alternativmedicinen i ett dåligt ljus. brinna rökelse i stället för att hitta svagheten i hästens kropp som gör den sjuk. ser du inte själv hur bakvänt det låter?? :confused:
 
Sv: "Rena" ett stall efter sjukdom..

jag räknar mig själv som "alternativ" men nån måtta får det som sagt finnas.. :crazy: det är sånt här flum som sätter hela alternativmedicinen i ett dåligt ljus. brinna rökelse i stället för att hitta svagheten i hästens kropp som gör den sjuk. ser du inte själv hur bakvänt det låter?? :confused:

Fast det som diskuteras i den här tråden är inte "alternativ" medicin/vård. Det är någon slags flummig "new age", som vare sig har med vård, medicin eller verklighet att göra.

Och apropå skada. Så länge man håller det för sig själv och ändå gör allt som behövs på riktigt - ingen skada. Om man börjar övertyga andra, kan det definitivt göra skada, man koncentrerar sig på icke-verksamma flummerier istället för att lösa problemet. Och sedan finns det en STOR mängd människor som försörjer sig på att lura desperata människor inom det här området. Och de anser jag gör stor skada.
 
Sv: "Rena" ett stall efter sjukdom..

nej det är det inte! det är helt fel ända att börja i, är dina hästar sjukdomsbenägna så se över din hästhållning och jobba med att stärka hästens immunförsvar genom tex akupunktur.

negativ energi kan finnas kvar om djur har lidit mkt (blivit misshandlade och vanskötta) eller dött en våldsam död. då ser man även tydligt att hästarna reagerar vid den platsen med oro. en förkylning som läkt lämnar INTE kvar negativ energi.... ett friskt djur blir inte heller sjukt av en sån energi, det kan påverkas men det blir inte patologiska förändringar i kroppen. en häst får inte fång pga det ligger kvar energi från förra gången den hade fång....

brinn du salvia, men se till att inte bränna ner stallet samtidigt... det kommer inte skada men din häst kommer inte bli friskare av det. du måste fokusera på det som finns inuti hästen, fysisk och mentalt, inte utanför.

jag räknar mig själv som "alternativ" men nån måtta får det som sagt finnas.. :crazy: det är sånt här flum som sätter hela alternativmedicinen i ett dåligt ljus. brinna rökelse i stället för att hitta svagheten i hästens kropp som gör den sjuk. ser du inte själv hur bakvänt det låter?? :confused:

Men snälla vännen. Om en häst är sjuk så är det väl klart att man tar till vett och behandlar! :eek:

Det jag ville med denna tråd är få tips om vad som kan föra tur med sig och som sägs "hålla sjukdomar borta". tex hänga upp vitlök i taket, hästskor vid ingångar etc etc. INte ett sätt att behandla en sjukdom som pågår!!

Så har du inga tips om vad man tex förr ansåg eller nutid anser föra tur med sig (tex hästskor) så skriv gärna inte i denna tråd.
 
Sv: "Rena" ett stall efter sjukdom..

du skriver själv tydligt att det är för att hålla sjukdom borta och att du anser att sjukdom skapar negativ energi i stallet, som behöver renas så hästarna inte ska bli sjuka igen. :grin:

vitlök i taket är bra, håller alla vampyrar borta! :idea:

:crazy:
 
Sv: "Rena" ett stall efter sjukdom..

jisses är du seriös människa? Alla onda andar du har i stallet lär snarare sitta i skallen på dig så ett snack med en präst kanske vore en bra början? Någon som kastar lite vatten och läser högt ur bibeln?

För att "rena" stallet krävs inga mirakelkurer och fjantiga saker i taket osv, detta trodde man på för många herrans år sedan när man inte visste bättre. Idag kör vi med högtryck och desinfektionsmedel!
 
Sv: "Rena" ett stall efter sjukdom..

Ni som inte tror på sådant SKRIV INTE HÄR!! Så ödsla inte tid på det tack!
 
Sv: "Rena" ett stall efter sjukdom..

Läs:

Bengt af Klintbergs bok "Svenska Trollformler" om du vill ha reda på vad man kunde använda förr.

Där finns bla ett helt kapitel om hur man skyddade kreatur.

Hur pass det fungerar får var och en bedöma själv.

En allmän skyddsformel för boskap ur denna bok ( formeln dateras 1598).

Jag släpper mitt fä uti vigdan vall
under vår Herres sköld
och under sankte Päders knä.
Gud akte,
Gud vakte
över dy och dale
och allt det min boskap skall fara!
Gud vakte dem från bjöneram
och från ulvetand!
O du troll, du bit i mull
och aldrig i min boskaps hull,
du bit i sten
och aldrig i mitt fälosben!
Guds ord, Amen.

Det är alltså formler som läses. De flesta av dessa formler liknar kristna böner.

/KT
 
Sv: "Rena" ett stall efter sjukdom..

Förr i tiden var det viktigt att hålla sig väl med tomten. Det skulle vara snyggt och städat, djuren skulle få bra omvårdnad, gårdsplanen välskött och tomten skulle ha gröt till jul!

Barnen skulle vara hövliga och lydiga mot sina föräldrar. Naturligtvis svor man aldrig då ropar man ju på onda makter!
Man skrek inte i stallen och ladugården då kunde du väcka tomten som kanske vilade just då, eller störa honom på ngt sätt

Selma Lagerlöf har skrivit en hel del om vad stalltomtar tycker om...även Elsa Beskow tar upp den viktiga delen.

Jag tror att följa dessa råd inte ställer till ngn större skada i.af. :)
Lycka till
 
Sv: "Rena" ett stall efter sjukdom..

Förstår inte att ni som inte tror på detta ödslar tid med att skriva..

Moderator: Du kan stänga denna tråden om du vill :bow:
 
Sv: "Rena" ett stall efter sjukdom..

varför ska moderator stänga tråden? För att du inte fick den respons på tråden du ville ha?

Eftersom detta är ett diskussionsforum så är det väl jättebra om man kan diskutera båda sidor av häxerierna!?
 
Sv: "Rena" ett stall efter sjukdom..

Nu förstod jag inte tyckte du inte om mina tomtetips? :o
Men det följde man "förr i tiden" Jag vet från min mormors mor som var född på 1800 talet att det var viktigt med tomtar- sedan blinkade hon litet- men man gjorde det ändå!

Min erfarenhet av fånghästar är tyvärr att de får lättare hovbölder av ngn anledning förmodligen för att sulan är ömtåligare (?) så mitt råd frånsett tomteråden- som jag tycker är bra- är stå ut det blir bättre om inte hästen får fång igen...
 
Sv: "Rena" ett stall efter sjukdom..

Nu förstod jag inte tyckte du inte om mina tomtetips? :o
Men det följde man "förr i tiden" Jag vet från min mormors mor som var född på 1800 talet att det var viktigt med tomtar- sedan blinkade hon litet- men man gjorde det ändå!
.

Just det där med tomtar och "di smau" är något som i varje fall för mig känns mer verkligt än diverse New Age ideer.

Fram för mer "Old Age"....

Enligt min erfarenhet är mycket som New Ageare håller på med saker som folk "hittar på" för att tjäna pengar.

Ta tex att spå i runor.

Runorna finns och de användes till magiska ändamål under vikingatiden. Men runornas betydelser spåmässigt och hur man gör med dom är påhittat under 1980-talet. ( Var väl ungefär då jag såg det första runspå "settet" till salu.)

/KT
 
Sv: "Rena" ett stall efter sjukdom..

I ett diskussionsforum är det tänkt att man ska kunna diskutera och skriva inlägg som svar och kommentarer på andras inlägg.

Som jag har beskrivit tidigare så håller jag inte med dig om att den här typen av vidskepelse alltid är "ofarlig" och "gör ingen skada". Därför har jag kommenterat vissa inlägg i den här tråden.
 
Sv: "Rena" ett stall efter sjukdom..

Det var tydligen känsligt att säga emot de här idéerna märker jag. Herregud man får väl tåla lite kritik på ett forum?
 
Sv: "Rena" ett stall efter sjukdom..

Jag var inte ute efter diskussioner utan bara svar på min fråga, vad man "ansåg eller anser" ska bringa tur med sig i ett stall?

sen om man tror på det eller ej det skiter jag i, alla tror vi olika. Ville bara ha svar på min fråga. har man inga svar/tips så behöver man inte skriva.
 
Sv: "Rena" ett stall efter sjukdom..

Som syster till ett medium och min familj är över hela taget öppen för mycket. Min syster arbetar inte som medium och det är inget som man går och säger till folk hur som helst, Just för att det finns massor av kvacksalvare
överallt som vill lura pengar av en.
Själv har jag blivit överbevisad till att tro på vissa saker, andra inte.

Visst det finns mycket skit men allt är inte det. Men hur som helst Ha respekt för andras åsikter och religoner.

Jag tycker det är modigt av TS att starta denna tråden. Varför ska folk alltid tro det värsta om alla hela tiden för?
Jag har mycket svårt att tro att TS skulle strunta i att rengöra stallet och bränna salvia eller vad det var istället.
Eller att hon inte tar ut veterinär eller skulle ha en dålig hästhållning.
VISSA HAR OTUR IBLAND!!! Och har olyckskråkor till hästar.
Jag har tur med min häst, medan en kompis har problem med båda sina hästar och då är det inte något som hennes hästhållning har orsakat för det finns ingen som är så noggran med sina djur som hon och hon åker till veterinären så fort det är något fel.

Är TS en sån grym djurplågare för att hon vill kanske "helgradera" sig?
 
Sv: "Rena" ett stall efter sjukdom..

Jag har inte visat brist på respekt, jag accepterar folks idéer men jag tycker ofta sånt här kan gå överstyr. Jag har väl aldrig sagt något om djurplågare.

jeez, nej jag ska gå ut och virkona mitt stall nu för att få bort de onda makterna. Lite typiskt folk med desa idéer/religioner att också ha taggarna utåt så fort någon vill diskutera dessa.
 
Sv: "Rena" ett stall efter sjukdom..

Jag har inte visat brist på respekt, jag accepterar folks idéer men jag tycker ofta sånt här kan gå överstyr. Jag har väl aldrig sagt något om djurplågare.

jeez, nej jag ska gå ut och virkona mitt stall nu för att få bort de onda makterna. Lite typiskt folk med desa idéer/religioner att också ha taggarna utåt så fort någon vill diskutera dessa.

Jag tror mer det är att folk ifrågasätter om TS har en dålig djurhållning som får henne att vända taggarna utåt, det är så jag tolkar en del av inläggen iaf.
Det skulle nog kunna få vilken som helst att vända taggarna utåt då det är en väldigt känslig punk ;)

och sedan motsäger du dig själv ganska mycket. I ena spalten säger du att du respekterar och accepterar folks idéer i nästa förlöjligar du dem...:angel:
Och jag syftade inte på dig eller någon särsklid när jag skrev att någon kallade TS för djurplågare:grin:.
 

Liknande trådar

Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
861
Senast: a1agnlju
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
975
Ekonomi & Juridik Nya grannar i villaområde där vi har stall/lösdrift för tre hästar. Vinterhagen ligger mot grannens tomt men mer än 4m från huset och...
2
Svar
36
· Visningar
4 832
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
913
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Burkfisk
  • GVFÖ Australien
  • Bra hörlurar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp