Rena mineraler - ersättning Forage plus

Fråga ang FP - innehåller inte deras färdiga mineralblandningar något kalcium? Eller är det jag som läser illa?

Edit. Nu hittade jag någon variant som hade med kalcium på listan. Den för unghästar..
 
Fråga ang FP - innehåller inte deras färdiga mineralblandningar något kalcium? Eller är det jag som läser illa?

Edit. Nu hittade jag någon variant som hade med kalcium på listan. Den för unghästar..

Ja, det behövs ju sällan extra kalcium förutom till unghästar, speciellt inte om man har lusern med i foderstaten. Det är ju oftast fosfor man behöver.

(Disclaimer: givetvis ska man kolla sin höanalys först innan man kan säga om man har tillräckligt med kalcium eller inte)
 
Ja, det behövs ju sällan extra kalcium förutom till unghästar, speciellt inte om man har lusern med i foderstaten. Det är ju oftast fosfor man behöver.

(Disclaimer: givetvis ska man kolla sin höanalys först innan man kan säga om man har tillräckligt med kalcium eller inte)
Jag har nästan aldrig eller iaf väldigt sällan haft hö eller hösilage där kalciumbehovet täcks, det är nog ganska lokalt beroende på vad man har för marker..
 
Intressant! Ja då är det nog lokalt.
Tror det beror på hur kalkrika marker man har :)
I våras hade vi ett hösilage som av ngn anledning låg dubbelt så högt i kalcium än det brukar (anläggningen jag står på tar eget så är samma marker) och då krävdes inget extra, men det är enda gången jag kan minnas. Jag köper mineralblandning som ligger relativt högt i kalcium, i förra stallet krävdes dessutom foderkalk utöver kalciumrik mineralblandning..
 
FPs blandningar passar oss så bra just för att vi alltid har tillräckligt med makromineraler i bra balans i vårt hösilage (samma producent alla år). De är ju mer inriktade på mikromineraler/specifika vanliga brister (tex magnesium) och att balansera ett högt järn/manganinnehåll. Jag ger ibland extra mangan för båda är låga i vårt hösilage.

Så ja det blir lite fel att rekommendera som ett mineralfoder rakt av jämfört med "de vanliga" på marknaden. Där tror jag vi som använder deras sammansatta mineralfoder kan vara tydligare. I alla fall jag har alltid bara utgått ifrån att folk redan har koll på makromineraler och innehåll när de börjar fråga om mikromineraler (i välgrundade frågeställningar såklart, inte bara "hur ger jag mer koppar?" eller dyl). Svarar jag någon privat är jag bättre på att fråga om och mentalt bocka av basics först.
 
FPs blandningar passar oss så bra just för att vi alltid har tillräckligt med makromineraler i bra balans i vårt hösilage (samma producent alla år). De är ju mer inriktade på mikromineraler/specifika vanliga brister (tex magnesium) och att balansera ett högt järn/manganinnehåll. Jag ger ibland extra mangan för båda är låga i vårt hösilage.

Så ja det blir lite fel att rekommendera som ett mineralfoder rakt av jämfört med "de vanliga" på marknaden. Där tror jag vi som använder deras sammansatta mineralfoder kan vara tydligare. I alla fall jag har alltid bara utgått ifrån att folk redan har koll på makromineraler och innehåll när de börjar fråga om mikromineraler (i välgrundade frågeställningar såklart, inte bara "hur ger jag mer koppar?" eller dyl). Svarar jag någon privat är jag bättre på att fråga om och mentalt bocka av basics först.
Jag håller på och pytsar med koppar och zink (från andra märken som är lättare att få tag på här i sverige) så skulle gärna byta till en mineralblandning där jag behövde pytsa mindre + även kunde minska på järnet, men har hittills inte hittat något som blir så mkt bättre än nuvarande. Och ska jag övergå från handla i butik till att beställa på nätet vill jag gärna att det blir bra mkt bättre än det jag har idag :D

Övervägde att köpa koppar från FP men blev lite rädd för den höga koncentrationen. Kändes som att man behövde typ väga upp varje dos för att inte råka förgifta hästen 😅
 
Jag håller på och pytsar med koppar och zink (från andra märken som är lättare att få tag på här i sverige) så skulle gärna byta till en mineralblandning där jag behövde pytsa mindre + även kunde minska på järnet, men har hittills inte hittat något som blir så mkt bättre än nuvarande. Och ska jag övergå från handla i butik till att beställa på nätet vill jag gärna att det blir bra mkt bättre än det jag har idag :D

Övervägde att köpa koppar från FP men blev lite rädd för den höga koncentrationen. Kändes som att man behövde typ väga upp varje dos för att inte råka förgifta hästen 😅

Japp, jag skulle aldrig våga pytsa dagligen med det.

Jag gör en mineralblandning per månad, noggrannt vägt, det blir mindre risk för överdosering då. Använder salt i blandningen också för att få större bulkmängd, sen kollar jag vilket mått som stämmer mot den dagliga givan i gram.
 
Jag håller på och pytsar med koppar och zink (från andra märken som är lättare att få tag på här i sverige) så skulle gärna byta till en mineralblandning där jag behövde pytsa mindre + även kunde minska på järnet, men har hittills inte hittat något som blir så mkt bättre än nuvarande. Och ska jag övergå från handla i butik till att beställa på nätet vill jag gärna att det blir bra mkt bättre än det jag har idag :D

Övervägde att köpa koppar från FP men blev lite rädd för den höga koncentrationen. Kändes som att man behövde typ väga upp varje dos för att inte råka förgifta hästen 😅

Jag är ju klart färgad av vana men gillar verkligen deras blandning (ger Hoof and Skin). En lagom liten skopa (har lite mindre till den mindre hästen) för att täcka koppar och zinkbehoven och får en del andra bra grejer på köpet. Hade jag behövt ge makromineraler upptill hade jag nog hellre pytsatt med dem eller letat upp någon enkel makroblandning (med rena som i inte förorenade) mineralsorter i.

Jag kände mer att när jag läste på då för många år sedan så blev jag väldigt tveksam till kunskapen och kvalitén på råvarorna hos de större företagen utifrån info och mailkontant så då bara gick jag helt över till FP och sedan har jag inte orkar bry mig mera 😅 Jag betalar gärna en hel del mer för deras helhetskoncept även om de sågats av spaderÄss någon gång pga inte mer utbildning än honom eller något. Men allt jag själv kunde läsa som hästägare stödjer deras info och riktlinjer så det liksom känns tryggt för mig. Mycket däri mina val grundar sig och hoppas såklart det kommer mer sådant här även i Sverige :)
 
Japp, jag skulle aldrig våga pytsa dagligen med det.

Jag gör en mineralblandning per månad, noggrannt vägt, det blir mindre risk för överdosering då. Använder salt i blandningen också för att få större bulkmängd, sen kollar jag vilket mått som stämmer mot den dagliga givan i gram.
Smart, men är du inte rädd att det skiktar sig så att det blir väldigt ojämna givor?
Jag ger pelletterade mineraler från hippo, tycker det är smidigt. Och hästen äter dem som de är :)
Jag är ju klart färgad av vana men gillar verkligen deras blandning (ger Hoof and Skin). En lagom liten skopa (har lite mindre till den mindre hästen) för att täcka koppar och zinkbehoven och får en del andra bra grejer på köpet. Hade jag behövt ge makromineraler upptill hade jag nog hellre pytsatt med dem eller letat upp någon enkel makroblandning (med rena som i inte förorenade) mineralsorter i.

Jag kände mer att när jag läste på då för många år sedan så blev jag väldigt tveksam till kunskapen och kvalitén på råvarorna hos de större företagen utifrån info och mailkontant så då bara gick jag helt över till FP och sedan har jag inte orkar bry mig mera 😅 Jag betalar gärna en hel del mer för deras helhetskoncept även om de sågats av spaderÄss någon gång pga inte mer utbildning än honom eller något. Men allt jag själv kunde läsa som hästägare stödjer deras info och riktlinjer så det liksom känns tryggt för mig. Mycket däri mina val grundar sig och hoppas såklart det kommer mer sådant här även i Sverige :)
Ja jag skulle såklart kunna göra tvärt emot vad jag gör nu, som du säger. Men hela grejen med att beställa från annat land till rätt saftiga priser gör mig lite tveksam. Jag vet att det vore positivt att få ner järnhalten men i övrigt tänker jag ändå att de tillskott och mineraler jag köper är tillräckligt bra.
 
Smart, men är du inte rädd att det skiktar sig så att det blir väldigt ojämna givor?
Jag ger pelletterade mineraler från hippo, tycker det är smidigt. Och hästen äter dem som de är :)

Ja jag skulle såklart kunna göra tvärt emot vad jag gör nu, som du säger. Men hela grejen med att beställa från annat land till rätt saftiga priser gör mig lite tveksam. Jag vet att det vore positivt att få ner järnhalten men i övrigt tänker jag ändå att de tillskott och mineraler jag köper är tillräckligt bra.

Nej, eftersom hästen får i sig allt under loppet av en månad :). Det gör inget att det varierar något mellan dagarna, sista givan är ju det sista ur hinken.

Men jag har det i hink/burk med lock så att jag kan skaka om regelbundet, lite skiktar det sig. Saltet gör att det håller sig mer homogent.
 
Mer koncentrerat bland annat. Det är stor skillnad på att ge 0,5-1 dl eller 1 tsk, samt att man inte vet vad det är i de decilitrarna för det står inte. Betfor? Vete? Masch? Jag hittar ingen information utan att kontakta tillverkaren och jag vill ju inte räkna med en massa annat i foderstaten som jag inte behöver.

Sedan är det väl en fråga också om syntetiska och inte. Man kan välja vilken som helst även på FP men jag vill ha icke-syntetiska och det är svårt att veta i de produkter som finns på svenska marknaden.

Jag är inte tillräckligt kunnig för att ta reda på det.

Sanningen är att jag fått rekommenderat FP härifrån (både kvalitetsmässigt och koncentration samt uppdelat utan blandningar) och det fungerar så himla bra att jag vill kunna fortsätta med detta. Det är dock fruktansvärt dyrt när de gått ur EU. Måste jag så måste jag men......
Jag tror att man väldigt säkert kan utgå från att anges det inte att e-vitamin är naturligt så är det syntetiskt. Naturligt är så mycket dyrare så då vill försäljare motivera det höga priset med att det är naturligt och anger det då.

Jag har köpt denna produkt från Horseflex. Innehåller semi-naturell e-vitamin samma som i ForagePlus. Innehåller förvisso MSM så vill man inte ha det är det en nackdel. Pulver innehåller endast e-vitamin och MSM.
https://horseflex.eu/product/natural-vitamin-e-for-horses/
Kostnad inkl frakt 2,3kr/1000IU.

Och denna produkt som innehåller R,R,R-alfa-tokoferol i flytande i kapsel. Kostnad inkl frakt 2,35kr/1000IU.
https://www.sanct-bernhard.com/en-GB/products/vita-vitamin-e-forte-capsules

Och denna produkt samma som ovan. Kostnad inkl frakt 2,08kr/1000IU. https://www.vitabay.net/super-vitamin-e-600-ie-hochdosiert-vegane-softgels-1751

Natullig e-vitamin från ForagePlus via Probihorse kostar 2,9kr/1000IU utan frakt.

Alla har varit smidiga och enkla att handla från och hästen äter kapslarna utan problem. Flytande e-vitamin i form av R,R,R-alfa-tokoferol anses ha det bästa upptaget, men oxideras lätt. Men i kapselform skyddas vitaminet från oxidering.
 
Jag har inte orkat ta mig för att räkna på skillnaden i mineralinnehåll från Forage plus för att se om det är lika drygt, men i år testar jag basmineral vinter från Key mineralmix (passar bra till analysen och mindre summa att punga ut just nu, kommer att räcka över vintern för oss).
 
Jag har inte orkat ta mig för att räkna på skillnaden i mineralinnehåll från Forage plus för att se om det är lika drygt, men i år testar jag basmineral vinter från Key mineralmix (passar bra till analysen och mindre summa att punga ut just nu, kommer att räcka över vintern för oss).

Key ser helt klart intressant ut. Ska försöka ta mig tid att göra en jämförelse mellan Forageplus vinter och deras vinter, jag har ju liksom exceldokumentet med Forageplus siffror färdigt redan. :angel:
 
Jag tog en till titt på Key och tycker också att det ser bra ut. Gjorde en snabb beräkning och ser att jag skulle kunna sluta med de extra burkarna jag pytsar med nu. Men priset! Först tänkte jag att det kanske är mer koncentrerat så att man vinner på det ändå iom mindre dagsgiva, men jag skulle behöva ge ungefär samma totalmängd mineraler som jag ger idag. Idag betalar jag 529 kr för 15 kg och Key skulle kosta 2149 kr för 14 kg.
Nu har jag inte i huvudet vad jag sammanlagt betalar för mina lösa mineraler (just nu zink, koppar och fosfor), men det är inga enorma summor.. Även om jag sparar in lite på att inte behöva köpa extra lösa mineraler så blir det ju en extrem skillnad.

Jag vet att det är ett problem med överdosering av järn, men jag har å andra sidan inte varit med om att det faktiskt skapat hälsoproblem för hästarna (endast läst om det här). Hur motiverar man att betala fyra gånger så mkt för mineralerna?

Ingen kritik till er som gör det alltså, all heder åt er. Jag försöker bara förstå om det är något väsentligt jag har missat 😅
 

Liknande trådar

Foder & Strö Skickade in mann för analys för ett tag sedan och fick reda på att min häst behöver så rena mineraler, kraftfoder som möjligt då ponnyn...
Svar
3
· Visningar
824
Foder & Strö Hej! Jag har beställt rena mineraler från forageplus som äntligen kommer imorgon. Ni som ger rena mineraler, väger ni upp i portioner...
Svar
2
· Visningar
1 216
Senast: Hymra
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 086
Senast: Irival
·
Tävling Satt och tittade på runt TDB, främst för att jag var intresserad av prisnivån på tävlingar runt om i Sverige. Tittade också lite på hur...
2
Svar
20
· Visningar
4 213
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp