Rena mineraler!

Hymra

Trådstartare
Hej! Jag har beställt rena mineraler från forageplus som äntligen kommer imorgon.
Ni som ger rena mineraler, väger ni upp i portioner eller blandar ni en egen blandning? Hur stor blandning gör ni i så fall? 30 dagar? Använder ni salt för att det inte ska bildas klumpar? Hur mycket? Vilket salt? Finns det någon mineral ni inte blandar i? De mineraler och vitaminer jag ska ge är; fosfor, magnesium, zink, koppar, biotin, e-vitamin, selen. Tar tacksamt emot alla tips ni har!
 
Hej!

Vi blandar i 2 olika byttor (olika hästar med olika behov som ska ha olika ehh.. ratio mellan mineralerna). Att väga upp/portion var helt hopplöst - var får man tag på en våg som kan väga så lite liksom? Vi har blandat för ungefär 30 dagar åt gången och har inte hällt i salt för den perioden och har inte haft nåt klumpproblem.
/Lavinia
 
Tack! Jag håller på med min blandning nu, jag gör en blandning för 30 dagar och använder en våg som kan väga 0,01g. Jag har dock fastnat... Jag har köpt biotin från Forageplus men de är väldigt otydliga med dosering... De rekommenderar 30mg för en häst som väger 500kg, om det är 30mg biotin eller 30mg av deras produkt är oklart. Sen har dem skrivit att 1ml = 20mg biotin. Det står även "2% feed grade with full vitamin activity.". Vad menar dem egentligen? Har vägt 1ml och det väger 1,6g. Menar dem att biotinet innehåller 2% biotin? I så fall behövs 15g för att uppnå 30mg, vilket då blir konstigt om 1 ml = 20mg. Eller menar dem att 1g produkt innehåller 2% biotin, vilket är lika med 20mg? Jag vet inte alls hur jag ska räkna...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag letar febrilt efter ett lämpligt mineralfoder, ja eller ett mineralfoder och sen kanske rena mineraler att komplettera med. Nedan...
Svar
9
· Visningar
710
Senast: maddie202
·
Hästvård Finns det ens rena mineraler att köpa någon annanstans än från FP? På den nivån av kvalitet och renhet menar jag. Jag vill inte ha...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
6 599
Foder & Strö Hej! Har en mineralanalys som ser ut såhär per kg/ts: Ca = 3,6 P = 1,9 K = 8,7 MG = 1.5 Cu = 4 Fe = 54 Mn = 181 Zn = 36 Vilket ger...
Svar
10
· Visningar
1 039
Senast: Indiana
·
Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
942
Senast: Lisalei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp