Rengöra kamerasensor?

Idas

Trådstartare
Har en systemkamera där en svart blobb syns på bilderna, främst när man tar mot ljusa himlar. Har förstått att det är damm på sensorn och att det är krångligt att rengöra själv samt kan sabba hela kameran..

Har ni rengjort kamerasensorn någon gång? Finns det något relativt "ofarligt" man kan prova själv? Har försökt googla men inte kommit fram till nån prisuppgift på att lämna in den.

Bor i stockholm, kameran är en Canon 1100d.

Du kan prova med en blåsbälg, rocket blower tror jag den heter på engelska och kostar någon tia på ebay.
Man aktiverar en funktion i kameran som fäller upp spegeln och öppnar slutaren och sedan blåser man med bälgen, man får absolut inte blåsa med något annat. Oftast räcker det för att få bort smuts från sensorn.

Du kan prova med en blåsbälg, rocket blower tror jag den heter på engelska och kostar någon tia på ebay.
Man aktiverar en funktion i kameran som fäller upp spegeln och öppnar slutaren och sedan blåser man med bälgen, man får absolut inte blåsa med något annat. Oftast räcker det för att få bort smuts från sensorn.
Tack! Var förbi min fotobutik och han hjälpte mig blåsa rent kameran - det verkar ha fungerat :up:

Skönt att det fungerade. Jag har problem med båda mina Nikon D7100. Det verkar vara en lite oljig hinna på sensorn på dem, och allt damm som råkar komma i närheten fastnar. Har fått skicka in dem på rengöring båda två, ett par veckor efteråt är där nya fläckar. Kameran är ju dammskyddad, men det hjälper inte när inte objektivet är det och man fotar mycket hästar... :( Nu måste jag skicka in igen. Syns inte så bra så länge man fotar på stora bländare, men så fort man använder F8 eller mindre så är där fläckar tydligt på himlen. Skitstörigt! Får hålla mig till 3.2...

Skönt att det fungerade. Jag har problem med båda mina Nikon D7100. Det verkar vara en lite oljig hinna på sensorn på dem, och allt damm som råkar komma i närheten fastnar. Har fått skicka in dem på rengöring båda två, ett par veckor efteråt är där nya fläckar. Kameran är ju dammskyddad, men det hjälper inte när inte objektivet är det och man fotar mycket hästar... :( Nu måste jag skicka in igen. Syns inte så bra så länge man fotar på stora bländare, men så fort man använder F8 eller mindre så är där fläckar tydligt på himlen. Skitstörigt! Får hålla mig till 3.2...
Vad jobbigt! :( Tydligen ska det gå att rengöra själv relativt enkelt om man har rätt grejer, men om man inte har full koll på vad man gör kan man sabba sensorn och det är en dyr historia.. Jag hade aldrig själv vågat kladda med vätskor och tops i min kamera!

På min kamera såg man också fläckarna från typ F9, och nästa vecka reser jag iväg och planerar mycket landskapsfoto så det hade ju inte funkat. Visst har Nikon nåt paket som gör att man kan skicka in den gratis på rengöring de första tre åren? Det är ju toppen isåfall :)

Jag vet inte om det finns fler kamerabutiker i din närhet men om det finns det skulle jag rekommendera att du provar alla. Det låter som om det fanns dam kvar i kameran efter rengöring som skakades loss och satte sig på sensorn.
Objektvbyte är också ett moment då damm vill tränga sig in, så var försiktig när du gör det och försök inte byta när du står i ett dammigt stall.

Om du bestämmer dig att du vill kunna rengöra själv så finns det en torr metod och en blöt metod. Jag tycker själv att det torra är mycket mindre läskig och här finns det en bra video där de visar de bästa olika prylarna man kan använda

Man behöver inte ha allt han använder :D men det kan vara bra att se vad som finns att köpa och hur man använder de olika prylarna och se vad som skulle passa dig.

Den enda som jag tycker alla med ett fotointresse ska ha är denna Rocket Blower! Se hur killen i videon använder den, och förvara den i förpackningen för att hindra att damm kommer in i den.

Lämna in kameran för rengöring och se till att lämna in den hos ett proffs.

Det finns många såkallade kamerabutiker modell stormarknad som inte har en aning om hur man rengör en kamera och med det lämnar både spår och ränder efter sig när de "rengjort" en sensor.

Att kludda själv med rengöring kan i slutändan kosta bra mycket mer än vad det smakar!

Vad jobbigt! :( Tydligen ska det gå att rengöra själv relativt enkelt om man har rätt grejer, men om man inte har full koll på vad man gör kan man sabba sensorn och det är en dyr historia.. Jag hade aldrig själv vågat kladda med vätskor och tops i min kamera!

På min kamera såg man också fläckarna från typ F9, och nästa vecka reser jag iväg och planerar mycket landskapsfoto så det hade ju inte funkat. Visst har Nikon nåt paket som gör att man kan skicka in den gratis på rengöring de första tre åren? Det är ju toppen isåfall :)
Nikon har sin Check and Clean som brukar räcka i tre år. En gång o året är det ju rekommenderat att man rengör kameran. Fick betala frakten när jag skickade min, så det blev ingen dyr historia. Ena kameran har jag bytt glugg på en gång sen den kom hem, i övrigt sitter där ett 28-75 mm på den hela tiden. Ändå har det kommit in damm. Kollade båda ordentligt förra veckan o den ena har ca 15 fläckar, den andra runt 10. Suck. Måste hur som helst få dem fixade före juli, är officiell SM-fotograf i år på IslandshästSM så då lär jag ha rena kameror att lajja med. :) Vågar mig inte på att göra nåt själv, med min otur hade jag nog lyckats göra det hela mycket värre om jag är där o petar. En blower har jag, men den får inte bort skiten där inne, verkar sitta fast :(

Liknande trådar

S
IT & mobiler ISO: Iso är kortfattat hur ljuskänslig sensorn ställs in att vara (Filmen på analoga kameror). Desto högre iso tal desto mer ljus... 2
Svar
29
· Visningar
4 905
Senast: Mitra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka