Rengöring av utrustning

Killaloe

Trådstartare
Hur bör en göra om en har varit i ett stall som medryttare och sen blir medryttare i ett annat stall?

Tvätta ridbyxorna ser jag som självklart - men hur rengör en resten på bästa sätt?
Om skor inte är använda på ett tag, är som fortfarande smittspridande (säg några månader iaf). Eller om stövlarna har använts i skogen mellan gamla stallet och det nya?
Och hjälmen? Hur gör en bäst med hjälm för att den ska bli ren?
Chaps i mocka? Går det ens att göra rent?!

Hur har ni som varit/är medryttare resonerat? Och vad förväntar er ni som har medryttare i form av hur rengjorda saker ska vara?

Så många frågor :D
(Och oklart om detta passar bäst här eller under hästmänniska?)
 
Om det har gått några månader så kan du säkert ta reda på om någon av hästarna i gamla stallet har blivit sjuk. Har de inte visat några symtom på sjukdom så skulle jag anse det som säkert att använda din utrustning. Skrubba av skorna undertill bara.

Detta råd har jag fått av en som jobbar som stall chef på en ridskola och som innan jobbat i tävlingsstall.
 
Är grejerna inte använda på några månader så finns det nog ingen smitta kvar.

Jag anser i övrigt att om man vistas i olika stall regelbundet så har man olika utrustning till de olika ställena och ser såklart till att ha duschat själv mellan stallen.
 
Risken finns såklart att något litet seglivat är kvar, men den är liten. Med det sagt så brukar jag ändå rengöra mina skor/stövlar/shortchaps ordentligt även om det har gått lång tid som de bara stått, och sedan sprejar jag dessa och hjälmen med Virkon. Jag sprejar även bilmattan med Virkon för säkerhets skull.

Nu har jag en hjälm med hård yta så det går bra, en sammetshjälm kan det nog vara risk för missfärgning? Gissningsvis även för mocka-chaps. Har inte haft någotdera sedan jag var liten :p

När jag periodvis rör mig mellan olika stall av olika anledningar ser jag till att ha tvättade kläder och i den mån det går olika skor (för att slippa utföra ovanstående procedur hela tiden). Och har man olika uppsättningar i omlopp kan det vara bra att komma ihåg att inte förvara dessa bredvid varandra otvättat, och som sagt komma ihåg bilmattan också! Duscha mellan stall har jag nog aldrig gjort som en specifik åtgärd, bara varit noga med handhygien och att inte hålla på att pilla på allt och alla om jag ska vidare direkt.
 
Senast ändrad:
Jag anser i övrigt att om man vistas i olika stall regelbundet så har man olika utrustning till de olika ställena och ser såklart till att ha duschat själv mellan stallen.
Ja det tycker jag också att en bör ha :)
Och jag önskar att jag inte hade behövt byta stall/medryttarhäst öht men det är ju nackdelen med att vara medryttare att det inte alltid går att styra över det. Men, planen är att vara i ett och samma stall och inte försöka trixa med kläder mellan olika stall :)
 
Om det har gått några månader så kan du säkert ta reda på om någon av hästarna i gamla stallet har blivit sjuk. Har de inte visat några symtom på sjukdom så skulle jag anse det som säkert att använda din utrustning. Skrubba av skorna undertill bara.

Detta råd har jag fått av en som jobbar som stall chef på en ridskola och som innan jobbat i tävlingsstall.
Inga smittor eller sjukdomar vad jag vet (tävlingshästar som tränas och tävlar så hade dom haft smittor borde det ju inneburit missade tävlingar tänker jag?). Så då känns det ganska okej att skrubba skorna ordentligt och sen borsta chapsen/hjälmen så dom blir rena :)

@Frokennordberg avancerat och väldigt smart att virkona bilmattorna! Just dom är en sån sak jag inte ens hade tänkt tanken på :o (jag hade iofs inte ens tänkt tanken att jag skulle behöva ha virkon hemma av någon anledning någonsin men ändå :D).
 
Ja det tycker jag också att en bör ha :)
Och jag önskar att jag inte hade behövt byta stall/medryttarhäst öht men det är ju nackdelen med att vara medryttare att det inte alltid går att styra över det. Men, planen är att vara i ett och samma stall och inte försöka trixa med kläder mellan olika stall :)
Det förstår jag och jag skrev mest det under som du citerade som en allmän kommentar :)
 
Hur bör en göra om en har varit i ett stall som medryttare och sen blir medryttare i ett annat stall?

Tvätta ridbyxorna ser jag som självklart - men hur rengör en resten på bästa sätt?
Om skor inte är använda på ett tag, är som fortfarande smittspridande (säg några månader iaf). Eller om stövlarna har använts i skogen mellan gamla stallet och det nya?
Och hjälmen? Hur gör en bäst med hjälm för att den ska bli ren?
Chaps i mocka? Går det ens att göra rent?!

Hur har ni som varit/är medryttare resonerat? Och vad förväntar er ni som har medryttare i form av hur rengjorda saker ska vara?

Så många frågor :D
(Och oklart om detta passar bäst här eller under hästmänniska?)

Virkon funkar på det mesta.
 
@Frokennordberg avancerat och väldigt smart att virkona bilmattorna! Just dom är en sån sak jag inte ens hade tänkt tanken på :o (jag hade iofs inte ens tänkt tanken att jag skulle behöva ha virkon hemma av någon anledning någonsin men ändå :D).

Med så mycket smitta det varit i omlopp här i länet det senaste så vågar jag inte chansa, eftersom jag ändå rör mig i olika stallmiljöer och inte alltid i specifika stallkläder. En påse Virkon för 79:- att blanda i sprayflaska (räcker länge, och blandar bara en liten sats per gång) och säkra lite extra med så känner jag mig hyfsat trygg! :)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Har gammal ridutrustning som jag ska använda i ett annat stall än där jag hade dem sist.. Har inte använt dem på minst tre år. Räcker...
Svar
4
· Visningar
947
Senast: Nevermind
·
Utrustning Varje gång jag använt transporten åker skurhinken fram. Jag tvättar väggarna invändigt, som av någon anledning blir prickiga, och fixar...
2
Svar
36
· Visningar
4 329
Senast: _Zacke_
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
7 503
Senast: As_Vegas
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 442
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp