renovera hästsläp

lovehorses

Trådstartare
Ni som har köpt äldre släp för att renovera dem, visa bilder!:)
berätta gärna vad ni gjort med dem.
Jag är nämligen p "G" att köpa ett äldre släp som jag tänkte renovera upp.
Skulle vilja ha det annorlunda, att när jag kör med det kommer folka att titta lite extra men det får ändå inte vara för mycket.
Vill inte ha några namn på den men gärna bilder

Försökte söke efter men fanns inga.

så visa en massa bilder nu!!!!!!!

Sv: renovera hästsläp

Nu tänker jag snara på det här även om jag inte har några bilder än.. så det blir väl till att ta med kameran till stallet imorn! :D

Vi köpte vårat enaxlade "ponnysläp" från -84 2006 för 5000 kr.
Det enda som var helt var väl golvet frambommarna och mattan :smirk: Ibland är det bra att ha en händig pappa!

Så detta har vi gjort med det:

*Dragit ny el
*Satt på nya lampor
*Nytt stödhjul
*Bytt flera väggskivor
*Gjort en helt nu mellanvägg med halva matta
*Klätt in frambommarna med någon mjuk "skummgummimatta" (samma som på mellanväggen)
*Gjort helt nya bakbommar
*Målat innsidan av transporten vit men blåa detaljer
*Bytt stötdämpare
*Bytt lite saker vid hjulen
*Lagat och satt fast lite trasiga och lösa saker
*Bytt den lilla luckan över rampen
*Fixat lampan och även satt in en batteri-driven så man kan ha ljus när inte bilden är på
Allt kostade ungefär 2500 kr.

Och det kommer bilder imorgon när jag har vart i stallet *lovar*

väntar med spänning!!!:d

det som jag funderar på är från -79. det som jag vet behöver göras är:
- bak ljusen
- bromsen
Det är det som inte funkar.
Men tänkte fixa upp det ordentligt:
- byta golv (vet ej när det är bytt men vill vara på säkra sidan)
(för tillfälle är den blå men håller på att flagna av.)
- måla insidan vit,skulle vara roligt med någon detalj inne
- måla utsidan
- se till att lampan funkar inne (det med batteridriven var ingen dum ide)

det som fattas är ju körkortet men jag är i startgropen för det. Bra att ha ett släp att öva på....:banana:

Det finns en släprenoveringstråd med massor av bilder, om du letar upp den tror jag du får mer respons, det är ju inte alla som orkar lägga upp alla bilderna igen.

Där finns också massor av tips på färgtyper för insida av släp, materialval etc.

sökte på "hästsläp" men hitta inte mycket bilder på hästsläp.:(

Ni/du för gärna länka om du vet någon med bilder, vill ju ha inspiration på utsidan av släp.

*KL*

KOlla axeln innan du köper det.. Min gick igen bes UA, 150 mil och ett år senare 2:or på axellagringar båda sidor, glapp. Axelbyte, 10 000 kr (tack vare att pappa gjorde jobbet). Dvs mer än vad släpet var värt. Sålde det strax därefter för 10 000 kr..köp en axel, få ett släp på köpet typ..

Då hade jag renoverat det för ett antal tusenlappar med...

Men iaf

FÖRE:
traneslapet.jpg

EFTER (taket otvättat tyvärr)
rentrsp.jpg

Det jag gjorde var:

Byta golvet och sidoväggarna. När jag rev ut dem så skrapade jag, rostskyddsbehandlade och målade om hela chassit och alla plåtdetaljer med hammarlack, tre lager.

Nytt golv, bättre är orginalet, 30 mm lastbilsgolv. All el ny, elskyddsboxar vid kopplingar.
Nya sidoväggar som sagt, de icke bytta väggarna grundade och målade, släpet målat invändigt. Alla invändiga metalldetaljer (bommar, metall på sidoväggen etc) ommålade med 3 lager hammarlack.
Ny gummimatta.

Jag hittade en gammal Trane från -76, dvs gammal som gatan :D Vid inköp hade den ny el, nya stänkskärmar och nytt golv (nån som tröttnat på renoveringen...)

Nu är den såhär fin:
transporten.jpg

Vi har:
*Bytt väggarna, o målat matchande bilen
*Bytt de sidostag som var rostiga(4-5stk?)
*Bytt fönster
*Bytt bakluckan helt samt förstärkt med en plåt.
*Satt höga bromsljus/positionsljus
*Bytt lamphusen
*Bytt reg.skylt (vem vill ha en gammal sleten när man kan få ny?)
*Renoverat bromsarna
*Målat våran gårdslogga på! :d

Vad vi har kvar är att byta eller måla om mellanväggen
Sätta in lyse inne i transporten
Byta övre bakluckan
--Men det känns inte som nån panik, den är nu trygg och åkbar.

Har du bild på de höga bromsljusen? Jag lämnade in mitt för att få det gjorde men det glömdes bort i allt strul och nu vill jag inte lämna in den igen, tog så lång tid att få tillbaka det!

Ni som har målat om era släp, vad har ni använt för typ av färg? Och hur gjorde ni?
Samma invändigt som utvändigt?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är... 2
Svar
39
· Visningar
4 206
Senast: cewe
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tjänar för tillfället ganska mycket mer i lön än ordinarie, då jag är utlånad och får massa extra ersättningar för det. Det har...
Svar
0
· Visningar
872
Senast: MissFideli
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
187
· Visningar
25 541
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 321
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka